خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

معرفی بیش از یک‌هزار مرکز عرضه دخانیات قزوین به مراجع قضایی/اجرای قوانین حوزه دخانیات مدینه فاضله و امری ناممکن است

asdasd
کد خبر : ۱۲۳۸۲۱۹

مدیر سلامت محیط و کار مرکز بهداشت استان قزوین گفت: در سال گذشته در نتیجه بازدید از مراکز عرضه دخانیات در استان یک‌هزار و 240 مورد به دادگاه معرفی شده، 249 اخطار صادر و 43 مرکز هم پلمب شد.

شیرین نادری در گفت‌ و گو با خبرنگار ایلنا در قزوین با اشاره به برنامه کنترل دخانیات در استان گفت: اقدامات مقابله با دخانیات بر پایه قانون جامع مبارزه با دخانیات، در استان قزوین هم اجر می‌شود که مطابق با آن هرگونه تبلیغ مواد دخانی ممنوع است و در مراکز عرضه دخانیات نباید سیگارها جلوی دید عموم قرار داشته باشد.

مدیر سلامت محیط و کار مرکز بهداشت استان قزوین ادامه داد: همه مراکز صنفی مجاز به فروش مواد دخانی نیستند و صرفا سوپرمارکت‌ها و خواروبار فروشی‌ها به شرط داشتن مجوز عاملیت فروش دخانیات که از طرف سازمان صمت صادر می‌شود و قرار نداشتن در شعاع ۱۰۰ متری مراکز فرهنگی و آموزشی می‌توانند نسبت به فروش دخانیات اقدام کنند.

وی عنوان کرد: همچنین فروش نخی سیگار و فروش به افراد زیر 18 سال هم طبق قانون ممنوع بوده و انجام آن تخلف محسوب می‌شود، با وجود اینکه از طرف کارشناسان بهداشت محیط بازرسی‌ها صورت می‌گیرد اما تحقق کامل این قوانین بیشتر به مدینه فاضله شبیه است و در عمل سخت بوده و شاید امکانپذیر نباشد؛ البته در هر صورت اطلاع رسانی و هشدار برای متصدیان صورت می‌گیرد.

این مسئول ادامه داد: قلیان هم از جمله مواد دخانی است و استعمال آن در اماکن عمومی ممنوع است و برای کنترل مراکز عرضه قلیان از ابتدای امسال با دستور دادستان، تشکیل تیم به عهده نیروی انتظامی است و بازرسین بهداشت و صمت هم در گشت‌ها حضور دارند؛ البته در سال گذشته میزان مصرف قلیان کاهش پیدا کرد اما در سال جاری با فروکش کرونا مجدد، شاهد عرضه قلیان در اماکن عمومی و استفاده بیشتر در دورهمی‌های خانوادگی و دوستانه هستیم.

نادری گفت: در حال حاضر در استان قزوین 3 هزار و 27 مرکز عرضه سیگار دارای مجوز وجود دارد و در سال 1400 از مجموع این مراکز حدود 10 هزار بازدید صورت گرفت.

وی با اشاره به اقدامات درمانی برای مقابله با دخانیات گفت: افرادی که تمایل به ترک دخانیات داشته باشند می‌توانند با سامانه 4030 و کد 5 تماس گرفته و یا با مراجعه به مراکز خدمات جامع سلامت از خدمات مشاوره‌ای رایگان و در صورت نیاز ویزیت پزشک بهره‌مند شوند.

مدیر سلامت محیط و کار مرکز بهداشت استان قزوین یادآور شد: باید توجه داشت که مصرف دخانیات صرفا فرد مصرف کننده را درگیر نمی‌کند و از طریق دود دست دوم و دست سوم سایر افراد هم در معرض خطر قرار خواهند گرفت؛ از این رو در مواردی که امان ترک وجود ندارد تشویق به استفاده از سیگار در فضاهای باز می‌تواند سایر افراد را در معرض آسیب کمتری قرار دهد.

نادری گفت: باتوجه به اینکه بازرسی ما محدود است، باید مردم هم همکاری داشته باشند و درصورت مشاهده تخلف موضوع را برای رسیدگی به سامانه 190 اطلاع دهند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز