خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

شناسایی 1500 بیمار مبتلا به« ام اس» در قزوین/کابوس محدودیت فعالیت‌های روزانه با ابتلا به«ام اس» واقعیت ندارد

asdasd
کد خبر : ۱۲۳۷۶۳۶

عضو هیأت علمی گروه اعصاب دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: باید دیدگاه‌ها نسبت به بیماری ام اس در جامعه تغییر پیدا کند به طوری که افراد از اسم این بیماری نترسند، باید این نگاه نهادینه شود که وقتی با آن مواجه شدیم بدانیم با یک بیماری کاملا قابل کنترل روبه رو هستیم و قرار نیست محدودیتی در زندگی ایجاد شود و در مجموع شرایط به گونه‌ای رقم بخورد که بیماران مورد پذیرش اجتماعی قرار گیرند.

حسین مژدهی پناه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در قزوین با اشاره به بیماری ام اس گفت: ام اس یک بیماری مربوط به سیستم عصبی است که برای همیشه با بیمار خواهد بود و بانوان شانس ابتلای بیشتری به این بیماری دارند و به طور معمول افراد در سنین ۱۰ تا ۵۰ سال بیشتر در معرض ابتلا قرار دارند.

این نورولوژیست ادامه داد: این بیماری با تشخیص به موقع و درمان تا حد زیادی قابل کنترل است؛ البته در برخی موارد امکان پیشرفت و بازگشت علایم وجود دارد ولی در مجموع تشخیص به موقع از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی عنوان کرد: تاری دید، کاهش دید، عدم تعادل، کاهش قدرت، دوبینی و خواب رفتگی مداوم از جمله علایم اولیه هستند که در صورت بروز و تداوم آن‌ها مراجعه به متخصص ضرورت دارد.

عضو هیأت علمی گروه اعصاب دانشگاه علوم پزشکی قزوین ادامه داد: تا وقتی علامت نباشد نیاز به بررسی وجود ندارد و غربالگری برای شناسایی افراد مبتلا این بیماری در هیچ جای دنیا مطرح نیست و معمولا بیماران پس از بروز علایم شناسایی می‌شوند.

وی درباره داروهای مورد نیاز این بیماری بیان کرد: داروهای این بیماری در استان در دسترس است و وزارتخانه هم برای حمایت از بیماران مبتلا به ام اس حمایت‌هایی را در بخش دارو انجام می‌دهد.

این نورولوژیست درباره باورهای غلط در رابطه با این بیماری گفت: شاید در گذشته که تشخیص بیماری در مراحل ابتدایی صورت نمی‌گرفت بیماران در وضعیت حاد قرار می‌گرفتند و امکان انجام امور شخصی را نداشتند اما درحال حاضر واقعیت موجود اینگونه نیست و افرادی که مبتلا به ام اس هستند زندگی طبیعی و فعالی دارند و این دید که بیماران مبتلا به ام اس ناتوان خواهند بود باید اصلاح شود.

وی ادامه داد: ممکن است باور غلط نسبت به ام اس باعث شود افراد دیر به متخصص مراجعه کنند و یا در مرحله انکار قرار گرفته و پیگیر درمان نباشند، این درحالی است که درصورت مراجعه به موقع هیچ محدودیت برای این بیماران از نظر فعالیت ورزشی، اجتماعی، اشتغال و ازدواج وجود ندارد و جامعه فعالی هستند.

بیماران مبتلا به ام اس به حمایت اجتماعی نیاز دارند

مژدهی پناه با بیان اینکه بیماران مبتلا به ام اس به حمایت اجتماعی نیاز دارند گفت: بیماران مبتلا به ام اسم در کنار حمایت درمانی به حمایت اجتماعی برای اشتغال و تامین معیشت نیاز دارند؛ چرا که با توجه به باورهای غلط ممکن است کارفرمایان در به کارگیری این افراد محدودیت قائل شوند.  

رئیس انجمن ام اس استان قزوین درباره وضعیت بیماران ام اس در استان قزوین گفت: در حال حاضر به صورت تقریبی و براساس افرادی که در مرحله درمان قرار دارند حدود یک‌هزار و 500 بیمار مبتلا به ام اس در استان قزوین شناسایی شده‌اند.

وی درباره اقدامات صورت گرفته توسط انجمن ام اس استان عنوان کرد: پیگیری درمان و آموزش بیماران مبتلا به ام اس، افزایش ظرفیت و توانمندسازی آنان و کمک در اقدامات تشخیصی و ام آری آی دوره‌ای و توانبخشی و فیزیوتراپی از جمله اقداماتی است که در انجمن انجام می‌شود.

مژدهی پناه ادامه داد: خوشبختانه حمایت خیرین از انجمن خوب بوده اما همچنان به حمایت بیشتر نیاز داریم، همچنین اگر مرکزی برای فعالیت انجمن‌ها فراهم شود با استقرار در یک مرکز ثابت انجام فعالیت‌ها بهبود پیدا خواهد کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز