خبرگزاری کار ایران

پروژه بند سنگ و ملات سرخه در حال اجرا است

asdasd
کد خبر : ۱۲۳۶۳۲۸

سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان سرخه اظهار کرد: پروژه بند سنگ و ملات در حوزه آبخیز آبگرم شهرستان سرخه با حجم 2 هزار و 583 مترمکعب و با اعتبار حدود یک میلیارد و چهارصد و سی میلیون تومان در حال اجرا است.

به گزارش ایلنا از سمنان، مرتضی شیرعلی هدف از ساخت این بند را تقویت آب‌های زیرزمینی، مهار سیلاب‌های فصلی و جلوگیری از فرسایش خاک بیان کرد و گفت: با توجه به خشکسالی های اخیر و حجم بالای برداشت آب از سطح سفره‌های زیرزمینی که باعث به هم خوردن توازن آب ورودی و خروجی حوزه های آبخیز شده بهترین راه جلوگیری از فرایند افت سطح آب‌های زیرزمینی، اقدامات آبخیزداری است.

سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان سرخه اضافه کرد: با اجرای طرح‌های آبخیزداری می‌توان با کنترل، مهار و بهره‌وری از سیلاب‌ها، اثر پدیده‌هایی نظیر خشکسالی را به‌شدت کاهش داد و از خسارات سیلاب‌ها و فرسایش خاک جلوگیری کرد.

شیرعلی ادامه داد: این‌گونه عملیات در پروژه‌های آبخیزداری بر اساس کاربری خاص اراضی در عرصه‌های آبخیز کشورمان طراحی و اجرا می‌شود.

وی با بیان اینکه انتخاب عملیات مکانیکی برای اصلاح آبخیز احتیاج به شناخت عوامل مختلف حوضه دارد، توضیح داد: نفوذپذیری کم نزولات آسمانی در خاک حوضه و جاری شدن روان‌آب‌های شدید سطحی به‌ویژه در فصل چرا که زمین فاقد پوشش گیاهی است از یک سو و ریزش رگبارهای شدید بهاره از سوی دیگر باعث تجمع و تمرکز آب در آبراهه‌های حوضه شده و در نتیجه فرسایش را تشدید می‌کند.

سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان سرخه گفت: بعضی از این روش‌ها موجب کاهش طول شیب دامنه‌ها و تعدادی هم موجب حذف شیب دامنه‌ها می‌شود و ازآنجا که شیب و طول آن طبق مدل فرسایش جهانی در کاهش مقدار فرسایش خاک مؤثر است اجرای این پروژه‌های آبخیزداری در کاهش فرسایش و روان‌آب تأثیرگذار خواهد بود.

شیرعلی با بیان اینکه بند‌های سنگ و ملاتی حجم وسیعی از رسوبات ناشی از شستن خاک با باران را در خود نگه می‌دارد، افزود: این نوع از بند‌ها منبع خوبی برای تامین خاک مناسب کشاورزی در باغ ها، گلخانه‌ها و اراضی کشاورزی است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز