خبرگزاری کار ایران

گزارشی از واکنش مقامات کارگری کشوری و استانی /

از استعفا در اعتراض به بازداشت کارگران تا اظهار بی‌اطلاعی

asdasd
کد خبر : ۱۲۳۲۲۵

چکیده: «نماینده هیات تشخیص صلاحیت شورای اسلامی کار پلی اکریل اصفهان از سمتش استعفا داد. / صادقی: بازداشت چهار کارگر کارخانه پلی اکریل اصفهان به هیچ وجه پاسخ مناسبی به خواسته‌های صنفی کارگران این کارخانه نیست. / علی‌بیگی: این اجتماعات اعتراضی تنها با انگیزه صنفی برگزار شده‌ است. / یزدانی: اطلاع ندارم. کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان اصفهان باید رسیدگی کند / معینی: در جریان بازداشت‌ها نیستم، مدیرکل کار استان باید در این زمینه پاسخگو باشد.»

پس از سپری شدن ۳ روز از بازداشت کارگران پلی‌اکریل، در تازه‌ترین واکنش از سوی مقامات و فعالان کارگری، نماینده هیات تشخیص صلاحیت شورای اسلامی کار پلی اکریل اصفهان از سمتش استعفا داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، «ایرج پاکنهاد» طی نامه‌ای به رئیس اداره کار شهرستان مبارکه بدلیل «برخورد غیر مسئولانه از سوی مسئولین استان» از جایگاه نمایندگی هیات تشخیص صلاحیت شورای اسلامی کار پلی اکریل اصفهان استعفا داده است.

پیش از این، در خاتمه چهارمین روز از دور دوم اعتراضات صنفی کارگران پلی‌اکریل، بامداد پنج شنبه هفته گذشته(۳۰ آبان ماه) ۴ کارگر این شرکت به نام‌های «جواد لطفی»، «عباس حقیقی»، «کیومرثرحیمی» و «احمد صابری» از سوی نهادهای نظارتی بازداشت شده‌ بودند.

ادامه بازداشت

با ادامه اعتراضات مدنی کارگران پلی اکریل اصفهان و پافشاری آنان بر تحقق خواسته‌های صنفی شان، «جواد لطفی»، «عباس حقیقی»، «کیومرثرحیمی» و «احمد صابری» بامداد پنج شنبه هفته گذشته(۳۰ آبان ماه) از سوی نهادهای نظارتی بازداشت و به زندان دستگرد در ۱۳ کیلومتری شمال شهر اصفهان منتقل شدند.

مسئول کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار کشور از استمرار بازداشت کارگران کارخانه پلی اکریل اصفهان خبرداد.

«اولیا علی‌بیگی» با اعلام این مطلب به ایلنا گفت: براساس اطلاعات کسب شده، بازداشت این چهار کارگر همچنان ادامه دارد.

عالی‌ترین مقام نهاد کارگری شورای اسلامی کار، بابیان اینکه هنوز اطلاعاتی از جزئیات مربوط به بازداشت کارگران کارخانه پلی اکریل موجود نیست، گفت: براساس تحقیقات انجام شده در این خصوص، هر چهار کارگر بازداشت شده وظیفه داشتند تا مطالبات صنفی همکاران خود را پیگیری کنند.

وی بابیان اینکه این وظیفه در جریان اجتماعات اعتراضی پیگیری و از سوی معترضان به کارگران سپرده شده بود، افزود: این اجتماعات اعتراضی تنها با انگیزه صنفی برگزار شده‌ است.

علی بیگی بایادآوری اینکه کارگران شرکت کننده در این اقدام صنفی، اجتماعات اعتراضی خود را با رعایت نظم، آرامش و استمرار فعالیت خطوط تولیدی برگزار کرده‌اند، گفت: این مسلئه حاکی از آن است که کارگران این واحد صنعتی با وجود همه مشکلات همچنان متوجه منافع ملی بوده‌اند.

رئیس هیات مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور، تاکید کرد: چنانچه وضعیت مبهم به وجود آمده برای کارگران بازداشت شده کارخانه پلی اکریل ادامه یابد، این کانون صنفی به موجب اختیارات قانونی خود وظیفه دارد تا با استخدام وکیل دادگستری به روشن شدن وضعیت نامعلوم این چهار نفر کمک کند.

این مقام صنفی کارگری افزود: شرایط اتفاق افتاده در کارخانه پلی اکریل اصفهان می‌طلبد که مسئولان نظارتی استان با حسن نیت به خواسته‌های صنفی این کارگران رسیدگی کنند.

وی با اشاره به یکی از مطالبات کارگران در خصوص بازگشایی نهاد شورای اسلامی کار، ضمن یادآوری ماده ۱۵ قانون تشکیل شوراهای اسلامی کار گفت: شواهد حاکی از آن است که اداره کار استان اصفهان در به وجود آمدن این وضعیت مسئول بوده است.

علی‌بیگی با اعلام اینکه کارگران پلی‌اکریل در آذرماه سال گذشته درخواست کتبی خود برای تشکیل شورای اسلامی کار را به اداره کار اصفهان تحویل داده بودند، افزود: با وجود پیگیریهای بعدی کارگران این واحد صنعتی، مسئولان اداره کار استان اصفهان در یک سال گذشته به وظیفه قانونی خود مبنی بر تشکیل شورای اسلامی کار در واحدهای بالای ۳۵ نفر عمل نکرده‌اند.

رئیس هیات مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور در خاتمه گفت: چنانچه اداره کار استان اصفهان به وظیفه قانونی خود عمل می‌کرد امروز خواسته‌های صنفی کارگران این واحد تولیدی از طریق نمایندگان این کارگران به مسئولان منتقل می‌شد و از برگزاری اجتماعات اعتراض خبری نبود.

بازداشت پاسخ کارگران نیست

در همین رابطه حسن صادقی، معاون امور شهرستان‌های خانه کارگر با یادآوری اینکه به موجب قانون برنامه توسعه باید اعتراض‌های صنفی کارگران به رسمیت شناخته شود، گفت: در خصوص وضعیت پیش آمده در کارخانه پلی اکریل اصفهان نمی‌توان سوء مدیریت سالهای گذشته را نادیده گرفت.

وی بابیان اینکه بطور قطع بخش قابل توجهی از مشکلات کارخانه پلی اکریل اصفهان تحت تاثیر اعمال تحریم‌های اقتصادی به وجود آمده است، افزود: با این حال نادیده گرفتن و بی‌توجهی به مطالبات صنفی کارگران نیز در به وجود آمدن این شرایط موثر بوده است.

وی با اشاره به درخواست کارگران کارخانه پلی اکریل برای تشکیل شورای اسلامی کار، گفت: شواهد نشان می‌دهد که در یک سالی که از طرح درخواست کارگران می‌گذرد، مسئولان اداره کار در راستای‌‌ همان رویکرد سیاسی که در هشت سال گذشته بر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی حاکم بوده است به این خواسته صنفی واکنش نشان داده‌اند.

صادقی بابیان اینکه بازداشت چهار کارگر کارخانه پلی اکریل اصفهان به هیچ وجه پاسخ مناسبی به خواسته‌های صنفی کارگران این کارخانه نیست، گفت: ضروری است که مسئولان اداری استان اصفهان، با درک شرایطی که برای کارگران این واحد تولیدی پیش آمده است به وضعیت این کارخانه رسیدگی کنند.

وی عملکرد هوشیارانه و محتاطانه کارگران کارخانه پلی اکریل اصفهان در جریان اعتراضان چند هفته اخیر را نشانه درک عمیق آن‌ها از شرایط کشور دانست و گفت: اجتماعات اعتراضی کارگران واحدهایی چون پلی اکریل اصفهان بیانگر جو سنگین و محدود کننده‌ای است که در هشت سال گذشته بر محیط‌های کارگری کشور حاکم بوده است.

به گفته صادقی چنانچه درمحیط‌های کارگری همچون کارخانه پلی اکریل اصفهان، نهادهای صنفی کارگری مطابق خواسته کارگران این واحد‌ها فعالیت کنند می‌توان از بروز چنین اتفاقاتی جلوگیری کرد.

اظهار بی‌اطلاعی مقامات کارگری اصفهان

از سوی دیگر در اصفهان، «علی یزدانی» مسئول کانون انجمن‌های صنفی کارگری این استان گفت که تشکل متبوعش از وضعیت کارگران پلی اکریل بی‌اطلاع است.

عالی‌ترین مقام یکی از سه تشکل رسمی کارگران ایران در اصفهان، بابیان اینکه در کارخانه پلی اکریل اصفهان «انجمن صنفی» فعالیت ندارد، گفت: به همین دلیل کانون انجمن‌های صنفی کارگری استان اصفهان حتی برای رسیدگی به وضعیتی که برای کارگران این کارخانه پیش آمده با نهادهای دولتی همچون اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی تماس نگرفته است.

وی با اشاره به اینکه زمانی در کارخانه پلی اکریل اصفهان شورای اسلامی کار فعال بوده است، گفت: با توجه به اینکه تعداد کارگران شاغل در این واحد صنعتی بالای ۳۵ نفر است، از کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان اصفهان انتظار می‌رود که به وضعیت این کارخانه و کارگران آن رسیدگی کند.

رئیس هیات مدیره کانون انجمن‌های صنفی کارگری استان اصفهان، بابیان اینکه در چند سال اخیر تشکیل انجمن‌های صنفی کارگری در استان اصفهان سیر نزولی داشته است، گفت: ادعای مسئولان شورایی مبنی بر اینکه «دولت و کارفرما نسبت به تشکیل انجمن‌های صنفی کارگری در واحدهای بزرگ تولیدی روی خوش نشان می‌دهند» صحت ندارد.

وی بابیان اینکه چنین ادعاهایی با هدف شانه خالی کردن از زیر بار مسئولیت طرح می‌شوند، گفت: واقعیت این است که در استان اصفهان انجمن‌های صنفی کارگری حتی برای تشکیل در کارگاه‌های کوچک با محدودیت مواجه بوده‌اند.

یزدانی با ابراز تاسف از بازداشت چهار کارگر این واحد تولیدی، گفت: ماهم از طریق رسانه‌ها جویای وضعیت این کارخانه هستیم.

در حالی که بازگشایی نهاد شورای اسلامی کار یکی از اصلی‌ترین خواسته‌های صنفی کارگران پلی‌اکریل طی اعتراضات چند هفته اخیر بوده است، مسئول کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان اصفهان نیز روز گذشته در واکنش به بازداشت ۴ کارگر کارخانه پلی‌اکریل در این استان که بامداد پنجشنبه صورت گرفته است، گفت: این تشکل استانی در جریان وضعیت کارگران کارخانه پلی اکریل اصفهان نیست و نمی تواند پیگیر خواسته‌های صنفی آنها باشد.

«احمدرضا معینی» مسئول کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان اصفهان در این باره به ایلنا گفت: یک سال و نیم است که شورای اسلامی کار کارخانه پلی اکریل اصفهان منحل شده است و به همین دلیل کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان اصفهان در مورد کارگران این واحد صنفی هیچ مسئولیتی نداشته و نمی‌تواند جوابگو باشد.

وی بابیان اینکه «در جریان بازداشت چهار کارگر این کارخانه نیستم»، گفت: مدیرکل کار استان باید در این زمینه پاسخگو باشد که چرا به وضعیت صنفی کارگران و نهادهای صنفی آنها رسیدگی نکرده است.

پیشینه اعتراضات کاران پلی‌اکریل

۱۵۰۰ کارگر پلی‌اکریل اصفهان سال‌هاست در قالب شش شرکت زیرمجموعه تحت مسئولیت شرکت مادر(هلدینگ) کار می‌کنند و حال با تصمیم کارفرما مبنی بر جدا سازی شرکت‌های زیر مجموعه، امنیت شغلی‌شان را در معرض خطر می‌بینند.

بر اساس سیاست کوچک سازی این کارخانه، مجموعه شرکتهای پلی اکریل ایران در حال واگذاری است و قرار است آزمایشگاه به شرکت «نیک آزمون»، نیروگاه به «انرژی گستران»، پلی استر به «پلی استر هشت بهشت»، اکلیت ۲ به «الیاف زاینده رود»، اسکه سازی به «شرکت خدمات بندری» و بخش خدمات نیز به شرکت «پهن گستر» انتقال یابد.
کارگران معتقدند با واگذاری این شرکت‌های زیرمجموعه، قراردادهای کاری‌شان تغییر می‌کنند.

کارگران پیش‌تر، طی دور اول اعتراضات در روزهای ۸،۱۱، ۱۲ و ۱۴ آبان‌ماه با برگزاری تجمعاتی خواستار رسیدگی مسئولان استانی به مطالبات صنفیشان شده بودند و سپس با تعطیلی ده روزه اعتراضات طبق مذاکرات قبلی، در فاصله روزهای ۱۵ تا ۲۵ آبان به ادامه کار پرداختند.

این کارگران دور دوم اعتراضات را از ۲۵ آبان‌ماه، پس از پایان مهلت ده روزهٔ رسیدگی به مطالبات صنفیشان شروع کرده‌اند و در روزهای ۲۶،۲۷، ۲۸ و ۲۹ آبان در محوطه کارخانه تجمع کردند و دوشنبه شب(۲۷ آبان‌ماه) را نیز در مسجد کارخانه به صبح رساندند.

کارگران معترض کارخانه پلی اکریل اصفهان پیش از این طی نامه‌ای خواسته‌های صنفی خود را در ۱۰ مورد طرح کرده‌ بودند.

استعفای برخی اعضای هیات مدیره کنونی کارخانه پلی اکریل اصفهان و همچنین حفظ و بررسی اسناد مربوط به عملکرد آن‌ها در صدر خواسته‌های دهگانه کارگران معترض قرار دارد.

تشکیل شورای اسلامی کار و بازگشت به کار تمامی کارگرانی که به واسطه فعالیت در این تشکل صنفی فسخ قرارداد شده‌اند نیز از دیگر خواسته‌های صنفی کارگران پلی اکریل اصفهان است.

کارگران پلی‌اکریل در آخرین روز از اعتراضات، صبح چهارشنبه(۲۹ آبان ماه) از ساعت ۷ تا ۱۱ در محوطه کارخانه تجمع کردند و با شروع بارندگی به مسجد کارخانه رفتند تا درباره آینده اعتراضات صنفی شان تصمیم بگیرند.

یکی از پیشنهادات مورد توافق در جلسه روز چهارشنبه این بود که اعتراضات کارگران " روزانه " ادامه داشته باشد به گونه ای که صبح‌ها پیش از شروع کار از ساعت ۷ تا ۸ و عصر‌ها در خاتمه کار از ساعت ۳ تا ۴ در محوطه کارخانه تجمع کنند.

رعایت قواعد اعتراض مدنی

به گزارش ایلنا، از جمله ویژگی‌های بارز این دور از اعتراضات کارگران پلی‌اکریل، حکم‌فرمایی آرامش و رعایت قواعد اعتراضات مدنی ذکر شده است.

نمایندگان کارگران که به طور روزانه اخبار حواشی و متن اعتراضات را به ایلنا گزارش می‌دادند با افتخار از «شکسته نشدن حتی یک شیشه» در جریان دو هفته اعتراض کارگری سخن می‌گفتند.

یکی از نمایندگان کارگران روز چهارشنبه(یک روز پیش از بازداشت همکارانش) درباره آخرین تصمیمات کارگران برای ادامه اعتراضات گفته بود: کارگران برای سلب هر گونه بهانه‌ای از مخالفان‌شان و جهت مقابله با برچسب احتمالی «اغتشاش گر» که زمینه را برای فراموشی مطالبات صنفی فراهم می‌کند، تصمیم گرفته‌اند اعتراضات‌شان خللی در روند تولید کارخانه ایجاد نکند

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز