خبرگزاری کار ایران

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس در بازدید از ایلنای فارس:

ژست توانایی تولیدات کشاورزی ، دشت‌های فارس را بحرانی کرد/ پایانه حمل و نقل صادراتی فارس در حد خرابه است

asdasd
کد خبر : ۱۲۳۰۱۴۲

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به اینکه متاسفانه در سال های گذشته استان فارس نتوانست به صنعت دست پیدا کند، گفت: شوربختانه استان فارس در مقطعی از زمان با گرفتن ژست توانایی تولید محصولات کشاورزی باعث بحرانی شدن اکوسیستم 80 دشت حاصلخیز استان شد ، اگر چه سر استان از این تولیدات بی کلاه ماند اما منجر به تأمین نان دو استان‌ دیگر و صنعتی شدن آنها شد.

محمد جواد عسکری در بازدید از ایلنای استان فارس با بیان اینکه امنیت غذایی به امنیت ملی کشور گره خورده است که این مهم یکی از اولویت های مهم کمیسیون کشاورزی قرار دارد، گفت: وجود اقلیم های متنوع در سراسر کشور و استان فارس باعث شده تا ظرفیت کشاورزی در استان یک پتانسیل و ظرفیت منحصر به فردی باشد.

فارس ویترینی از اقلیم های متنوع دنیا است

وی با بیان اینکه 11 اقلیم کشاورزی از 13 اقلیم دنیا در کشور ایران وجود دارد، افزود: ذکر این نکته ضروری است که فارس یک ویترینی از اقلیم های متنوع دنیا است که این مهم به عنوان یک ظرفیت بسیار ارزشمند به شمار می رود.

نماینده داراب و زرین دشت در ادامه با انتقاد از عملی  شدن ظرفیت‌های بالقوه کشاورزی استان فارس ادامه داد: قطعا اگر هر کشوری از ظرفیت های کشاورزی و تنوعات استان فارس برخوردار بود تاکنون به یک نقطه مطلوب رسیده بود.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس در ادامه با بیان اینکه امروزه جنگ روسیه و اوکراین باعث شده تا ایران با یک چالش بین المللی مواجه شود گفت: متاسفانه وقوع این جنگ حساب شده سبب شده بسیاری از کشور ها با مشکل مواجه شوند.

30 درصد غله دنیا توسط روسیه و اوکراین تأمین می‌شود

وی با بیان اینکه 30 درصد غله دنیا توسط دو کشور روسیه و اوکراین تامین می شود، افزود: قطعا در این شرایط نگاه ما در موضوع تامین امنیت غذایی که شامل تولیدات دامی، زراعی، باغی و ..... است و به واسطه آن اقدامی انجام دهیم  تا با تامین نهاده های دامی مواد اولیه پروتئین سفید و قرمز کشور را فراهم کنیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا ، نماینده داراب و زرین دشت با اشاره به اینکه متاسفانه نبود اراده برای تامین نهاده های دامی در کشور و استان باعث شده تا با مشکلات اساسی مواجه شویم بیان کرد: با توجه به اینکه استان های سیستان و بلوچستان، خوزستان و ایلام توانایی تامین 10 میلیون نهاده های پروتئین قرمز و سفید را دارند  اما متاسفانه مشکلات متعدد در این استان  مانع اجرای آن است.

فساد گسترده اجازه تامین نهاده های دامی در داخل از کشور را نداد

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس در ادامه با اشاره به اینکه متاسفانه فساد عظیم در سال های گذشته اجازه تامین نهاده های دامی در داخل از کشور را نداد بیان کرد: متاسفانه به رغم اینکه رهبری جهت انتقال آب از طریق لوله به سیستان و بلوچستان حدود 850 میلیون دلار اعتبار به این بخش اختصاص داد اما این مهم اتفاق نیفتاد و در حال حاضر و بعد از گذشت حدود 8 سال انتقال آب تنها برای 16 هکتار عملیاتی شده است.

35 درصد اشتعال کشور در گرو بخش کشاورزی است

نماینده داراب و زرین دشت با بیان اینکه بخش کشاورزی از سر مزرعه تا سفره مردم یک زنجیره اشتغال را برای افراد ایجاد می کند و 35 درصد اشتغال کشور به این بخش گره خورده است، افزود: صنایع تبدیلی، حمل و نقل، بازار، خرید و فروش و ... در این بخش بیانگر این موضوع است که این بخش کشاورزی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

ترک فعل بانک های استان برای پرداخت تسهیلات به بخش کشاورزی

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به اینکه جهت رونق این بخش بارها به مسئولان عنوان کرده ام که باید از ظرفیت کمیسیون کشاورزی استفاده کرد، گفت: جهت رونق وضعیت کشاورزی استان بارها به بانک های استان تذکر داده ام که برای پرداخت تسهیلات به بخش کشاورزی استان ترک فعل کرده اید.

نماینده داراب و زرین دشت با اشاره به اینکه وجود اراده در بخش توسعه کشاورزی می تواند منجر به حل مشکل اشتغال و تولید کشور شود، افزود: قطعا اجرای پروژه های قوی در بخش کشاورزی در استان فارس می تواند این استان را در وابستگی به نفت بی نیاز کند.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس در ادامه با بیان اینکه قطعا به دنبال توسعه کشاورزی در استان هستیم افزود: در کمیسیون کشاورزی بحثی را راه اندازی کردیم که به دنبال آن اعتباری را برای یارانه سوخت هواپیماها در قابل کارگو در نظر گرفتیم که فرودگاه بین المللی شهید دستغیب به عنوان پایلوت این طرح در نظر گرفته شد تا مجصولات کشاورزی از طریق حمل و نقل هوایی از از مسیر به کشور های مقصد ارسال شود.

پایانه حمل و نقل صادراتی فارس در حد خرابه است

نماینده داراب و زرین دشت در ادامه با انتقاد از ضعیف بودن زیر ساخت ها و بی توجهی حمل و نقل هوایی در استان فارس افزود: شوربختانه پایانه های حمل و نقل صادراتی استان بعد از 15 سال فعالیت هنوز در حد یک خرابه است و این در حالی است که پایانه حمل و نقل محصولات کشاورزی استان هایی مانند اصفهان و مازندران به مراتب بسیار بهتر از استان فارس است.

ژست توانایی تولیدات کشاورزی ، دشت‌های فارس را بحرانی کرد/ پایانه حمل و نقل صادراتی فارس در حد خرابه است

عسکری با اشاره به اینکه ظرفیت دانشگاهی کشاورزی در استان فارس رها شده است ادامه داد: اما این امکانات برای بخش کشاورزی استان کافی نیست و جهت رونق این بخش با اقدام راه اندازی مرکز تحقیقاتی داراب توانستیم اقدام به تامین نهال های مرکبات کنیم.

خشکسالی کشاورزان فارس را به حاشیه شهرها کشاند

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس در ادامه با اشاره به اینکه در سال های گذشته مسئولان کشور و استان جهت رونق روستاها در استان فارس غفلت کرده اند گفت: اما هنوز جهت جلوگیری از مهاجرت معکوس فرصت وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه در سال های گذشته خشکسالی ها باعث شده تا کشاورزان از روستاها زمین هایشان را رها کنند و به حاشیه شهر ها مهاجرت و  در بدترین شرایط و کمترین درآمد زندگی کنند، افزود: قطعا در صورتی که این افراد به روستای خودشان بازگردند می توانند با درآمد مکفی زندگی مناسبی داشته باشند.

عسکری با اشاره به اینکه متاسفانه افرادی که از روستاها برای زندگی به حاشیه شهرها مهاجرت می کنند خانواده هایشان با ناهنجاری های اجتماعی مواجه می شوند خاطر نشان کرد: قطعا جهت جلوگیری از این اقدام در تلاشیم تا با پرداخت وام به افراد و روستائیان در استان فارس از مهاجرت معکوس روستاها به شهرها در فارس جلوگیری کنیم.

گفت وگو : محمدرضا طاهری

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز