خبرگزاری کار ایران

تدوین سومین طرح جامع حمل و نقل و ترافیک شهر شیراز

asdasd
کد خبر : ۱۲۲۷۹۹۸

بیست و نهمین نشست کمیسیون حمل و نقل و ترافیک مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران در کلان‌شهر شیراز آغاز بکار کرد.

به گزارش ایلنا، شهردار شیراز در این مراسم گفت: برای تامین هزینه‌های شبکه حمل‌ونقلی باید به سمت حمل‌ونقل هوشمند رفته تا شاهد افزایش بهره‌وری در این حوزه باشیم.

سید احسان اصنافی اظهار داشت: هر مدیریتی ملزومات و شئوناتی دارد و حمل و نقل و ترافیک از مهمترین این ملزومات و یکی از دغدغه‌های اصلی ما در حوزه مدیریت شهری بوده است.

وی با بیان اینکه حوزه حمل و نقل و ترافیک جزو دسته خدمت‌رسانی است تا سرمایه‌گذاری، تصریح کرد: باید به سمتی برویم که هر شهری بتواند هزینه‌های نگهداری شبکه حمل و نقلی را از خود شبکه تامین نماید که با روش‌های سنتی آن میسر نیست.

شهردار شیراز ادامه داد: برای تامین هزینه‌های شبکه حمل و نقلی باید به سمت حمل و نقل هوشمند رفته تا شاهد افزایش بهره‌وری در این حوزه باشیم.

وی همچنین گفت: در غوغای هزینه‌ها باید بهترین خدمات را به مردم ارائه کنیم که شبکه‌های ترکیبی و هوشمند از ضروریات تمامی شهرهای کشور از جمله کلانشهرهاست.

اصنافی با اشاره به لزوم تدوین طرح جامع حمل و نقل و ترافیک شهری بیان داشت: سومین طرح جامع حمل و نقل و ترافیک شهر شیراز درحال تدوین است که نظرات و تجربیات سایر شهرها می‌تواند در این مسیر مفید باشد.

وی گریزی به حمل و نقل ریلی شهرداری شیراز زد و گفت: شیراز دارای ۲۴.۵ کیلومتر خط متروی فعال و ۱۶ کیلومتر خط متروی در دست احداث دارد که پس از تهران و مشهد سومین شهر کشور در حوزه حمل و نقل ریلی است.

مدیر ارشد شهرداری شیراز اضافه کرد: خوشبختانه در بحث جانمایی خطوط متروی شهر شیراز درایت شده که با دو شبکه شمالی جنوبی و شرقی غربی می‌تواند ۶۰ درصد مساحت شهر را پوشش دهد.

وی با ذکر اینکه مترو، خطوط اتوبوس و تاکسی باید بصورت هوشمند و هماهنگ باشند، عنوان کرد: با مطالعات شبکه‌های ترکیبی خدمات بهتر و جامع تری را به مردم ارائه خواهیم داد.

 اصنافی از لزوم همکاری و تعامل شهرداری‌های شهرهای کشور بویژه کلانشهرها در مدیریت بهتر و بهینه‌تر گفت و اظهار کرد: مباحث حمل و نقل و ترافیک کلانشهرها به یکدیگر قابل تعمیم است که با انتقال تجربیات اتفاقات خوبی را در این حوزه می‌توان رقم زد.

تدوین سومین طرح جامع حمل و نقل و ترافیک شهر شیراز

مدیریت بهینه حمل‌ونقل در شیراز و تاثیر آن بر کاهش آلایندگی هوا

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل شورای شهر شیراز گفت: در شیراز، میزان آلایندگی هوا در سال گذشته هیچ‌گاه به خط قرمز نرسیده است و به این دلیل تعطیلی در این کلان شهر نداشته‌ایم و این به دلیل مدیریت بهینه در این حوزه است.

 محمدتقی تذروی ادامه داد: بیشترین مشکل پس از آسفالت در حوزه حمل‌ونقل است.

وی با بیان اینکه کمیسیو‌ن‌های عمران و حمل‌ و نقل در شورای کلان‌شهر شیراز بر خلاف برخی دیگر کلان‌ شهرها از هم جداست، افزود: این موضوع سبب مدیریت بهتر در حوزه حمل‌ونقل شده است.

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل شورای شهر شیراز تصریح کرد: در شیراز، میزان آلایندگی هوا در سال گذشته هیچ‌گاه به خط قرمز نرسیده است و به این دلیل تعطیلی در  این کلان شهر نداشته‌ایم و این به دلیل مدیریت بهینه در این حوزه است.

تذروی ادامه داد: باید تعاملات بین استانداری‌ها و کلان‌شهرها بیشتر شود و مصوبات این نشست به هیئت دولت برسد و در اولویت قرار گیرد. وی با بیان اینکه یک‌سوم جمعیت کل کشور در کلان شهرها هستند، گفت: مدیران باید خدمات حوزه شهری را بر این مبنا انجام و در منابع مدیریتی کلان‌شهرها نیز قرار گیرد.

تداوم روزهای پاک کلان‌شهر شیراز مرهون سابقه ارزنده حوزه حمل‌ونقل است

هادی شه‌دوست شیرازی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز نیز در این نشست بیان کرد: در حوزه حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز از دیرباز با سبقه‌ای خوب در کشور نقش آفرینی کرده و خروجی بسیاری از بخش‌ها به تداوم روزهای پاک شیراز رسیده، در حالی که کلانشهرهای دیگر در همان بازه‌های زمانی درگیر آلودگی هوا بوده‌اند.

وی  با اشاره بر سیاست‌های شهرداری شیراز در مبحث هوای پاک بیان داشت: با تاکید بر این سیاست‌ها این مهم تداوم خواهد یافت که مصداق آن آغاز به کار آزمایشی اتوبوس برقی با انعقاد تفاهم نامه‌ است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز خاطرنشان کرد: مذاکراتی با شرکت‌های تولید کننده خودروهای برقی انجام شده که مفید و اثر بخش بوده است.

شه‌دوست شیرازی خاطرنشان کرد: بهره‌گیری از قطار شهری شیراز و خط دو مترو این کلانشهر می‌تواند نوید دهنده تداوم هوای پاک شیراز باشد.

وی همچنین از تلاش معاونت متبوع برای استفاده از انرژی‌های خورشیدی با انعقاد تفاهم‌نامه‌ای خبر داد و ابراز امیداوری کرد: گام‌های مثبتی برای جلوگیری از آلایندگی شیراز برداشته شود.

تدوین سومین طرح جامع حمل و نقل و ترافیک شهر شیراز

مطالعه خاص فرهنگ ترافیک در شیراز اتفاق افتاده است

مدیرکل دفتر حمل‌ونقل و ترافیک وزارت کشور با تاکید بر اینکه به توسعه فرهنگ ترافیک به عنوان یک اقدام نرم‌افزاری نگریسته شود، گفت: مطالعه خاص فرهنگ ترافیک در شیراز اتفاق افتاده تا بر اساس نیازهای مردم اجرایی شود.

پوریا محمدیان یزدی به اجرای قانون هوای پاک اشاره و عنوان کرد: اوایل سال ٩٦ این قانون ابلاغ شد و طی پنج سال گذشته کل دستگاه‌های نظارتی بر آن تمرکز کرده‌اند.

وی با بیان اینکه وزارت کشور هم نقش هماهنگی بین دولت و شهرداری‌ها را به عهده دارد، به بخشی از مواد این قانون از جمله ماده ٧ در خصوص معاینه فنی پرداخت و افزود: اقدمات شاخصی در شهرداری‌ها در اجرای این قانون انجام شده است.

مدیرکل دفتر حمل و نقل و ترافیک وزارت کشور با بیان اینکه دوچرخه‌های اشتراکی تجربه خوبی در این باره است، گفت: طی دو سال اخیر به موضوع توسعه فرهنگ ترافیک پرداخته شده است.

محمدیان یزدی با تاکید بر اینکه به توسعه فرهنگ ترافیک به عنوان یک اقدام نرم‌افزاری نگریسته شود، عنوان کرد: مطالعه خاص فرهنگ ترافیک در شیراز اتفاق افتاده تا بر اساس نیازهای مردم اجرایی شود؛ این مهم تجربه موفق در کشور خواهد بود که احتمالا فردا و طی این نشست مصوب خواهد شد.

وی ادامه داد: وظیفه دبیرخانه شورای عالی ترافیک وزارت کشور، مصوب کردن مطالعات طرح جامع شهرهاست و هر اقدامی که در شهرها انجام می‌شود باید با یک مطالعه از پیش انجام شده باشد.

مدیرکل دفتر حمل و نقل و ترافیک وزارت کشور تصریح کرد: اقدمات سلیقه‌ای و تغییر مدیریت‌ها و سیاست نباید در توسعه شهرها اثرگذار باشد.محمدیان یزدی همچنین اعلام کرد که مطالعات ساماندهی ترافیکی شهرها در کشور مجددا احیا شده است.

وی یکی از چالش‌های حوزه هوشمندسازی را وجود اختلافاتی با پلیس راهور ذکر و عنوان کرد: توانستیم در قالب یک کارگروه مشترک یکسری ضوابط با پلیس راهور را حل کنیم که می‌تواند اسناد مناقصه‌ای شهرها باشد.

مدیرکل دفتر حمل و نقل و ترافیک وزارت کشور بیان کرد: ظرفیت خوبی در برنامه ششم توسعه در خصوص واگذاری مدیریت یکپارچه ترافیک به شهرداری‌ها ایجاد شد که متعاقب با آن تفاهم نامه‌ای‌ با پلیس در این باره انجام شده است.

محمدیان یزدی به حوزه ایمنی هم اشاره و عنوان کرد: سالانه ١٧ هزار کشته داریم که ٢٥ درصد آن در حوزه شهرداری‌هاست.

وی با بیان اینکه عمده تصادفات مربوط به عابرین پیاده و موتورسیکلت‌هاست، تاکید کرد که ظرفیت‌های شورای ترافیک در کشور، استان و شهرستان‌ها می‌تواند در تصمیمات مشارکتی و مشورتی حوزه ترافیک موثر باشد.

اشتراک‌گذاری تجارب و ظرفیت‌های حوزه حمل‌ونقل

رئیس شورای سیاست‌گذاری حمل‌ونقل مجمع شهرداران کلان‌شهرهای ایران با بیان اینکه باید تجارب حوزه حمل‌ونقل به اشتراک گذاشته شود، گفت: با به اشتراک‌گذاری آن‌ها، جلوی هزینه‌های زائد گرفته شود.

شفیعی گفت: ظرفیت‌های بسیار زیادی در حوزه حمل‌ونقل و کمیسیون‌های حمل‌ونقل وجود دارد و خروجی این نشست بسیار مهم است.

وی با بیان اینکه باید تجارب حوزه حمل‌ونقل به اشتراک گذاشته شود، افزود: باید از این ظرفیت استفاده شود و با به اشتراک‌گذاری آن‌ها، جلوی هزینه‌های زائد گرفته شود.

رئیس شورای سیاست‌گذاری حمل‌ونقل مجمع شهرداران کلان‌شهرهای ایران بیان کرد: با هماهنگ‌سازی بین ظرفیت‌های ایجاد شده، اتفافات مثبتی در حوزه مدیریت شهری می‌افتد.

منبتی رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداران کلان‌شهرهای ایران  نیز گفت: باید بین شهرداران کلانشهرها و معاونین حمل‌ونقل ارتباط بیشتری شکل بگیرد.

حصاری مدیرکل دفتر حمل‌ و نقل عمومی و ترافیک شهری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور نیز به آخرین وضعیت حمل‌ونقل درون‌شهری پرداخت و گفت: توجه به حوزه حمل‌و‌نقل شهری اولویت کلان‌ شهرها است‌.

وی در ادامه به بررسی مباحث حمل‌ونقل پاک، مباحث مترو و بازسازی آن، اوراق مشارکت شهری و ارائه آمار در این حوزه‌ها پرداخت.

تدوین سومین طرح جامع حمل و نقل و ترافیک شهر شیراز

باید به سیاست‌گذاری مشترک برای خرید ناوگان عمومی برسیم

در ادامه دبیر کل مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران گفت: باید به یک سیاستگذاری مشترک برای خرید ناوگان عمومی برسیم.

احسان متولیان یکی از مهمترین کمیسیون‌های این مجمع را کمیسیون حمل و نقل و ترافیک ذکر و ارتباط نزدیک معاونین حمل و نقل شهرداری‌ها با مردم را دلیل این مهم عنوان کرد.

وی افزود: امید است  این کمیسیون بتواند گام‌های مطلوبی برای رسیدن به امکانات بهتر در تمام کلانشهرها بردارد.

دبیر کل مجمع شهرداران کلان‌شهرهای ایران بیان داشت: یکی از مسائل خوبی که در وزارت کشور اتفاق افتاده، خرید یکپارچه اتوبوس برای شهرداری‌ها است.

متولیان گفت: البته این مهم باید زودتر اتفاق می‌افتاد و امید است امروز هم بتوانیم در این نشست به یک سیاستگذاری مشترک برای خرید ناوگان عمومی برسیم.

وی تصریح کرد: نزدیک به یکسال از عمر مدیریت جدید شهری گذشته و چشم بهم زدنی این فرصت به اتمام می‌رسد، لذا امسال باید شاهد اتفاقات بزرگی به ویژه در حوزه حمل و نقل با توجه به کاهش شیوع کرونا و افزایش تردد شهروندان باشیم.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز