خبرگزاری کار ایران

10 برابر بیش از ظرفیت مراتع، دام عشایر وارد استان همدان می شود

asdasd
کد خبر : ۱۲۲۳۶۰۱

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان گفت: تعداد دام مجاز عشایری برای ورود به استان ۴۵۵ هزار واحد دامی است اما حدود ۱۰ برابر بیش از ظرفیت مراتع وارد این استان می شود.

به گزارش ایلنا از همدان، اسفندیار خزایی با بیان اینکه ۵۵ سامان برای استقرار عشایر در این استان پیش بینی شده است خاطرنشان کرد: کل دام موجود و مجاز در سامان های عرفی استان همدان چهار برابر حد مجاز است بنابراین برای مدیریت چرا جلساتی با محوریت استانداری همدان تشکیل شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان ادامه داد: ۶ تیم ثابت در ورودی های استان همدان مستقر شدند که نسبت به کنترل دام، توجیه دامداران، صدور اخطاریه، انسداد راه هایی که کوچ رو نیستند و پیشگیری از بروز تنش بین عشایر و کشاورزان اقدام می کنند.

خزائی محدودیت در منابع و عرصه های طبیعی، وجود خانوارهای عشایری بدون پروانه، نبود اعتبارات استانی و ملی برای سامان دادن به مسیرها را از چالش های کوچ زودهنگام دانست.

وی خواستار شناسایی دامداران متخلف پیشاهنگ در شروع کوچ زودهنگام توسط استان های مبدا و میان بند و برخورد با آنها، ایجاد اتراق گاه های موقت، تامین علوفه مورد نیاز دامداران ، افزایش اعتبارات استانی و ملی برای حفظ و احیای مراتع شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان گفت: این استان با یک میلیون و  ۹۴۹ هزار هکتار وسعت دارای ۶۹۹ هزار هکتار منابع ملی است که ۹۹ درصد این اراضی در ۱۰ شهرستان کاداستر شده اند.

خزائی اظهار داشت: همچنین ۶۵۵ هزار هکتار از اراضی ملی به شکل مرتع بوده و این بدان معناست که همدان جزو استان های کم جنگل و بیشتر مرتعی است که یک هزار و ۶۵۸ گونه گیاهی در همدان شناسایی شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان ادامه داد: همدان دارای یک هزار و ۱۶۸ سامان عرفی ممیزی شده بوده که ۴۴۲ مورد دارای قرارداد مرتعداری هستند و ۶۳ هزار مرتعدار با ۵۳۰ هزار واحد دامی در این استان وجود دارد.

خزائی درباره تولید علوفه نیز گفت: با توجه به کاهش نزولات جوی و خشکسالی میزان تولید علوفه با حدود ۴۰ درصد کاهش از ۵۹ هزار تن تولید نرمال به ۳۵ هزار تن در سال جاری می رسد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز