خبرگزاری کار ایران

ایلنا از اردبیل گزارش می‌دهد؛

ناآگاهی مردم خرس قهوه‌ای را به کام مرگ کشاند / ضرورت فرهنگسازی نحوه برخورد با حیات‌وحش

asdasd
کد خبر : ۱۲۲۲۶۴۹

روزگذشته به دلیل ناآگاهی مردم روستای کنازق از توابع شهرستان نمین در استان اردبیل در خصوص نحوه زنده‌گیری یک قلاده خرس قهوه‌ای، این حیوان شب گذشته تلف شد.

به گزارش ایلنای اردبیل روزگذشته(4 اردیبهشت 1401) خبری مبنی بر زنده گیری و تحویل یک خرس قهوه ای در روستای کنازق از توابع شهرستان نمین در استان اردبیل خبرساز شد و موجب خوشحالی مردم و فعالان محیط زیست شد اما کمی بعد چند خبر دیگر مبنی بر تلف شدن خرس قهوه ای به‌دلیل ضربات وارده از سوی مردم ناآگاه منتشر شد که شیرینی خبر اول با انتشار خبر دوم به تلخی انجامید.

ناآگاهی مردم خرس قهوه‌ای را به کام مرگ کشاند / ضرورت فرهنگسازی نحوه برخورد با حیات‌وحش

دیروز با وجود خیرخواهی و نیت خیر مردم فرهنگ دوست نمین برای زنده گیری خرس؛ متاسفانه روش مناسبی برای مهار خرس انجام نیافته بود. در جریان زنده گیری توسط اهالی، شدت آسیب دیدگی خرس قهوه ای به خصوص در ناحیه ستون فقرات و خونریزی های داخلی به حدی بود که بعد از 24 ساعت شاهد مرگ خرس قهوه ای شدیم.

ضربات وارده به خرس موجب مرگ این حیوان شد

حسن قاسم پور مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل در گفت و گو با خبرنگار ایلنا در این خصوص عنوان کرد: پیرو گزارش محیط بانان شهرستان نمین مبنی بر حضور یک قلاده خرس قهوه ای در روستای کنازق بلافاصله محیط بانان در محل حاضر شده و مشاهده کردند که یک این خرس، پس از تعقیب و گریز و از پا افتادن به دلیل استفاده مردم از تراکتور، لودر و موتورسیکلت و ایجاد ضرب و جرح به ناحیه کمر، لگن و پاهای این حیوان قصد مهار کردن آن را داشته اند.

وی افزود: بلافاصله محیط بانان پس از اعمال بیهوشی جزئی، این خرس را به کلینیک حیات وحش استان انتقال دادند. علائم حیات در کلینیک مشاهده شد اما متاسفانه بدلیل شدت جراحت و آسیب های ناحیه لگنی و پاهای عقب و وارد آمدن صدمات جدی به نقاط مختلف بدن و ناحیه شکمی، اواخر شب گذشته این حیوان تلف شد.

حامد مصطفایی آگاه در گفت و گو با خبرنگار ایلنا در این خصوص بیان کرد: جریان اخیر خرس قهوه ای نمین متاسفانه باعث تکدر خاطر عموم مردم شد. درک این موضوع که حیوانات هم حق زندگی داشته و بایستی در تمامی شرایط به حقوق آنها احترام بگذاریم، نمی تواند خواسته زیادی باشد. ما زمانی می توانیم از اخلاقیات، مهرورزی و انسانیت حرف بزنیم که مرز مهربانی های خود را گسترش داده و بدون مرزبندی با تمامی جانداران مهربان باشیم.

وی افزود: از سالیان گذشته تعامل بین حیات وحش و انسان ها چه در محیط های شهری و چه در مناطق روستایی وجود داشته و باید این تعامل به گونه ای برقرار شود که به یک تقابل خصمانه تبدیل نشود.

این فعال حوزه محیط زیست ادامه داد: این که یک پستاندار درنده ای به دلیل نبود زنجیره غذایی یا گم کردن مسیر، راهش به مناطق مسکونی یا روستایی افتاده، دلیلی نمی شود که با سنگ و بیل و چوب و تفنگ همراه شود و چنانچه حیوانات  را این گونه بدرقه کنیم از اصول مهم انسانی و اخلاقی خود دور شده ایم. 

ضرورت مدارا و صبر مردم در مواقع برخورد با حیوانات

مصفایی آگاه بر ضرورت مدارا و صبر مردم در مواقعی که حیات وحش به مناطق مسکونی راه یافته تاکید کرد و گفت: میزان ترسی که یک حیوان درنده با وارد شدن به محیط شهری دارد، به مراتب بیشتر از ترس انسان ها از آنها است و در چنین شرایطی غالبا آن ها به دنبال راه خروج و برگشت به محیط اصلی خود هستند. در این مواقع کمی مدارا از سوی اهالی باعث خروج خود حیوان از منطقه مسکونی به محیط اصلیش می شود.

این دوست‌دار محیط زیست تصریح کرد: گرفتن حیوانات درنده با کارهای غیرکارشناسی مثل سنگ پرانی و از نفس انداختن حیوان معصوم زبان بسته با تعقیب تراکتور و خودرو و ... کار اصولی نبوده و باید فرهنگسازی شود که مردم در مواقعی که احتمال خروج و فرار حیوان از منطقه را نمی دهند، با سامانه 1540 در ارتباط بوده و موارد را سریعا به محیط زیست منطقه اطلاع دهند تا اگر قرار بر زنده گیری حیوان باشد؛ با استفاده از اسلحه های بیهوشی و روشهایی که آسیبی به حیوان معصوم وارد نشود؛ انجام پذیرد.

افزایش دوره‌های آموزشی نحوه برخورد با حیوانات وحشی در دهیاری‌ها ضروری است

افزایش نیروهای محیط بان، افزایش آموزش های شهروندی و دهیاری ها برای حمایت از حیات وحش و یاد دادن نحوه برخورد صحیح با حیوانات وحشی در صورت مواجهه و بکارگیری اسلحه های بیهوشی از جمله راهکارهای دیگری است که می تواند باعث جلوگیری از بروز چنین اتفاقات تلخی شود.

امیدواریم با مدیریت صحیح و مدارا و مهربانی بیشتر مردم در مواجهه با حیوانات، به همین سادگی باعث تلف شدن جان جانداران نشویم و حق زندگی و آزادی را که از بدیهی ترین حقوق تمامی خلایق خدا است نگیریم. به یاد داشته باشیم که کره زمین تنها متعلق به انسان ها نبوده و حیوانات نیز سهمی در آن دارند.

 

انتهای پیام/
رشید عبدالحسینی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز