خبرگزاری کار ایران

محیط زیست شهرستان فیروزکوه در سال ۱۴۰۰:

رشد جمعیت حیات وحش در سرشماری‌های سالیانه/ ساماندهی مرکز دفن پسماند شهرستان، اولویت اصلی محیط زیست

asdasd
کد خبر : ۱۲۱۱۳۸۷

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان فیروزکوه گفت: این شهرستان با وجود برخورداری از مناطق بکر طبیعی و حیات وحش قابل توجه و تنوع زیستی بالا، به واسطه فعالیت واحدهای شن و ماسه و بتن، دامداری‌ها و همچنین‌عدم وجود شبکه جمع آوری فاضلاب و سیستم تصفیه فاضلاب شهری دارای مشکلات عمده محیط زیستی در این بخش است.

به گزارش ایلنا به نقل از حفاظت محیط زیست استان تهران، داریوش فرخی در تشریح سیمای محیط زیست شهرستان فیروزکوه در سال۱۴۰۰، اظهار داشت: این شهرستان کوهستانی با دارا بودن ۲ منطقه تحت مدیریت اثر طبیعی ملی تنگه واشی و پناهگاه حیات وحش کاوه ده، از مناطق بکر و دست نخورده استان است که دارای جمعیت قابل توجهی از حیات وحش بوده و از همین رو از شهرستان‌های مهم دارای مناطق طبیعی استان محسوب می‌شود. 

صدور ۱۰۱ اخطاریه قانونی برای متخلفین محیط زیستی 

رییس اداره محیط زیست شهرستان فیروزکوه با اشاره به اینکه شهرستان فیروزکوه به دلیل وجود واحد‌های صنعتی متعدد بویژه معادن و دامداری‌ها و همچنین‌عدم وجود شبکه جمع آوری فاضلاب و سیستم تصفیه فاضلاب شهری دارای مشکلات عمده محیط زیستی در این بخش‌ها بوده و این موضوعات در سال ۱۴۰۰ در دستور کار این اداره قرار گرفت، افزود: در طول سال ۱۴۰۰ تعداد ۱۸۸ پایش محیط زیستی از واحدهای صنعتی و معدنی و خدماتی شهرستان انجام شد که حاصل آن صدور ۱۰۱ اخطاریه قانونی برای واحدهای متخلف بود. 

وی در ادامه با بیان اینکه طی سال گذشته ۹ مورد شکایت مردمی دریافت و رسیدگی شد و تعداد ۱۷۲ استعلام صنایع و واحدهای خدماتی نیز دریافت شد، گفت: همچنین در این مدت تعداد ۱۸ خوداظهاری محیط زیستی از سوی واحدهای صنعتی به این اداره واصل شد و در کنار این تعداد ۴۶ نمونه گیری از خروجی پساب صنایع و واحدهای پرورش ماهی وکشتارگاه، رودخانه‌های شهرستان انجام شد. 

دستگیری شکارچیان غیرمجاز و کشف و ضبط سلاح

فرخی در ادامه به اهم اقدامات انجام شده در بخش محیط زیست طبیعی اشاره داشت و افزود: در سال ۱۴۰۰ علی رغم کاهش تخلفات نسبت به وضعیت مشابه در سال گذشته، ۲۸ مورد تخلف شکار و صید در گشت و پایش محیط بانان در مناطق تحت مدیریت کشف که منجر به دستگیری متخلفین و معرفی مراجع به قضایی شد و بر همین اساس تعداد ۳۴ سلاح مجاز و غیرمجاز و متاسفانه لاشه ۱۴ راس قوچ و کل و بز شکار شده از متخلفین طی یکسال گذشته کشف و ضبط شد. 

رشد ۱۸ درصدی جمعیت حیات وحش در سرشماری سالانه خبری خوب برای دوستداران محیط زیست

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان فیروزکوه با اشاره به اینکه نتیجه سرشماری سالانه حیات وحش فیروزکوه نشان از رشد ۱۸ درصدی جمعیت حیات وحش داشت، اضافه کرد: تحویل و رهاسازی ۹ عدد از گونه‌های پرندگان، ۲۸ مورد احداث، مرمت و لایروبی آبشخورهای مناطق تحت مدیریت، تهیه و پخش حدود ۵ تن علوفه ضروری برای حیات وحش پناهگاه حیات وحش کاوه ده و رنگ‌آمیزی و تحریر دوباره تابلوهای موجود در پناهگاه حیات وحش کاوه ده و اثرطببعی ملی تنگه واشی از دیگر اقدامات این اداره در حوزه محیط زیست طبیعی در سال ۱۴۰۰ بوده است. 

وی افزود: در گشت‌های محیط بانان در سال گذشته به کرات گونه پلنگ مشاهده و یا تصویربرداری شد که این موضوع نشان از امنیت منطقه برای زیست و زادآوری این گونه ارزشمند دارد. 

مشکلات محیط زیستی عمده شهرستان در دستورکار فوری

فرخی به عمده مشکلات محیط زیستی شهرستان فیروزکوه در حوزه محیط زیست انسانی نیز اشاره داشت و گفت: کشتارگاه شهرداری فیروزکوه، تنها کشتارگاه موجود در شهرستان است که با پیگیری‌های این اداره تصفیه خانه آن احداث شد اما طبق ضوابط محیط زیست نبوده و این اداره پیگیری لازم برای بهبود روند فعالیت این کشتارگاه را در دستور کار خود دارد. 

فرخی ادامه داد: همچنین تصفیه خانه فاضلاب شهرک صنعتی علی دره، نیز به علت افزایش فاز شهرک صنعتی، مناسب نبوده و افزایش ظرفیت تصفیه خانه یکی از مهمترین برنامه‌هایی است که باید شهرک صنعتی در اسرع وقت این مهم را انجام دهد. 

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان فیروزکوه در خصوص محل دفن زباله شهری شهرستان گفت: با توجه به پیگیری‌های این اداره ومصوبات استانی و شهرستانی شرکتی به منظور مدیریت پسماند درشهرستان ثبت شده وشهرداری نیز طرح مطالعات ارزیابی زیست محیطی را به محیط زیست ارائه داده ولی به علت برخی ازایرادات، این مهم اجرایی نشده و مرکز دفن زباله کما فی السابق است. 

وی افزود: در بهمن ماه سال گذشته پس از پیگیری‌های اداره محیط زیست دستگاه اتوکلاو بیمارستان امام خمینی شهرستان نصب و راه اندازی شد و پس از آن پسماندهای عفونی بصورت استاندارد بی‌خطرسازی می‌شود. 

لزوم مشارکت شهروندان و همه دستگاه‌ها برای حل معضلات محیط زیستی 

فرخی در پایان از همراهی مردم فهیم شهرستان در همکاری با محیط زیست قدردانی کرد و گفت: موضوع محیط زیست یک امر مشارکتی است و برای تحقق اهداف محیط زیست و توسعه پایدار همکاری همه مردم، ذینفعان و دستگاه‌ها ضروریست و در این رابطه هر اقدام فرهنگی و اجرایی حتی کوچک نیز مهم و تاثیرگذار است.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز