خبرگزاری کار ایران

۲۸۰ کیلومتر از تکمیل شبکه فاضلاب نیشابور باقی مانده است

asdasd
کد خبر : ۱۲۲۰۲۹۵

معاون بهره‌برداری و توسعه فاضلاب شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی گفت: ۲۸۰ کیلومتر از شبکه فاضلاب نیشابور باقی مانده که طی دوره چهارساله با سرمایه‌گذاری فولاد خراسان اجرا می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد سهرابی دوشنبه در مراسم آغاز عملیات و کلنگ‌زنی طرح‌های آب و فاضلاب شهرستان نیشابور اظهار کرد: در این طرح تصفیه خانه لجن فعال که از پیشرفته‌ترین سیستم‌های تصفیه فاضلاب است توسط فولاد خراسان اجرا می‌شود که مهمترین بخش کار است و در مجموعه شرکت‌های صنعتی و فولاد بازگردانی مجدد پساب برای استفاده بهینه از آب مهمترین کار است.

وی افزود: در شهرستان‌ نیشابور بالغ بر ۳۷۰کیلومتر شبکه فاضلاب اجرا شده و اعتبار اجرایی ۷۰ کیلومتر آن از محل تبصره ۳ که از شهروندان در قالب قبوض جمع آوری شده تامین شده است و ۶۰ هزار فقره انشعاب آب در این شهرستان وجود دارد و ۵۰ هزار فقره انشعاب باقی مانده است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به این که پروژه‌های فاضلاب اعتبارات اجرایی سنگینی دارند سیاست شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی این است که مصرف کننده‌ها به خصوص مصرف کنندگان صنعتی این پروژه ها را احداث کرده و از پساب تصفیه شده آن برای آب مورد نیاز خود استفاده کنند و در همین راستا پروژه فاضلاب نیشابور به شرکت فولاد خراسان و فاضلاب شهرستان خواف به شرکت فولاد سناباد واگذار شده و شهرستان های تایباد، تربت حیدریه و سبزوار در مرحله انتخاب سرمایه گذار است تا به زودی عملیات اجرایی آن ها آغاز شود. 

رئیس اداره آب‌وفاضلاب نیشابور در این مراسم گفت: از هر ۱۰۰ لیتر آبی که در شبکه مصرف می شود ۶۰ لیتر تبدیل به پساب می‌شود که برای آن ۶۰ لیتر برنامه داریم و طی هماهنگی با فولاد خراسان مقرر شده در صنعت مورد استفاده قرار بگیرد. 

علیرضا اخویان اظهار کرد: یکی از مسائل مهم شهرستان نیشابور برنامه‌ریزی برای هفت تا هشت درصد آبی است که از منابع زیرزمینی برای آب شرب استحصال می‌شود و امیدواریم برای ۹۲درصدی که در سایر بخش ها مصرف می شود نیز برنامه ریزی لازم صورت بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: تا زمان احداث تصفیه خانه های فولاد خراسان وضعیت پساب جمع آوری شده را با بهسازی تصفیه خانه موجود بهبود خواهیم بخشید‌ و در تمام قراردادهای فاضلاب سهم فضای سبز و کشاورزی لحاظ شده و با اجرای پروژه هایی که در حال کار است به زودی شهر را بر اساس زون‌بندی که یکی از مشکلات ما بود مدیریت خواهیم کرد تا تنظیم فشار آب را نیز بتوانیم انجام دهیم.

وی افزود: طی سال‌های ۹۸ و ۹۹ مقدار ۵۱۰ میلیون مترمکعب برداشت آب از منابع زیر زمینی و آن هم چاه های رسمی بوده است در حالی که برای شرب و بهداشت تنها ۴۰ میلیون مترمکعب مورد نیاز بوده است و باید برای تمام این ۵۰۰ میلیون متر مکعب برنامه داشت‌ زیرا تبعات آن مانند خالی شدن سفره های زیرزمینی و فرونشست زمین در حال وقوع است و طی ۲ هفته گذشته چند حلقه چاه آب شرب نیشابور ریزش داشته است.

وی با اشاره با اینکه بیشترین میزان دام و تولید شیر استان در نیشابور است، اظهار کرد: هفته گذشته پس از مراجعه به یکی از روستاهای شهرستان که دچار کمبود آب شده است متوجه شدیم ۲برابر نیاز این روستا تولید آب می‌شود اما یک هزار و ۷۰۰ رأس دام سنگین در آن روستا وجود دارد و هر دام سنگین چهار برابر یک‌ انسان آب مصرف می‌کند که این‌موارد در آمارها موجود نیست و این میزان آب زیرزمینی که ما برای تولید شیر و لبنیات در استان و کشور استفاده می‌کنیم چه آورده‌ای برای حفظ منابع آب نیشابور داشته است؟ نیشابور جزو شهرهایی است که دارای بیشترین تعداد روستا در سطح کشور و بیشترین تعداد اشتراک در سطح استان پس از مشهد است که نیازمند نگاه ویژه است.

اخویان گفت: نیشابور عمده محصولات کشاورزی و لبنیات استان را تامین می‌کند و به همین خاطر باید نگاه ویژه ای به بخش آب شهرستان نیشابور توسط استان وجود داشته باشد در جهت بهینه و مکانیزه کردن کشاورزی برنامه‌ریزی ویژه انجام شد و مبنای محاسبه سطح زیر کشت به جای هکتار به میزان‌ مصرف آب تغییر یابد و همچنین سهم‌کشاورزی و فضای سبز باید محاسبه شود. 

وی تصریح کرد: امروز در منابع آب زیرزمینی نیشابور شاهد پیشروی آب شور به سمت آب شیرین هستیم و کیفیت آب به شدت در حال کاهش است و باید میزان مصرف در شبکه آب با تحلیل فنی به صورت هوشمند درآید و در همه حوزه ها از جمله کشاورزی مدیریت شود تا مشکلی در بحث توسعه روستا و کشاورزی نداشته باشیم و با تهدید اقتصاد روستا به رشد حاشیه نشینی دامن زده نشود و در این‌ چارچوب نیازمند مدیریت واحد در همه ادارات، دستگاها و نهادها هستیم تا بتوانیم آب را برای آیندگان حفظ کنیم.

در این مراسم با حضور فرماندار و جمعی از مسئولان شهرستان  عملیات اجرایی دیسپاچینگ و هوشمند‌سازی شبکه آب شرب شهرستان نیشابور با اعتبار ۶۰میلیارد ریال آغاز شد.

همچنین کلنگ‌زنی و ساخت قطعه اول برکه تصفیه‌ خانه فاضلاب شهر نیشابور با اعتبار ۴۰میلیارد ریال و عملیات اجرایی خطوط جمع‌آوری هشت حلقه چاه آب شرب شهر نیشابور با اعتبار ۱۰۰میلیارد ریال در این مراسم انجام شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز