خبرگزاری کار ایران

ایلنا از قزوین گزارش می‌دهد؛

بحران پنهان بیخ گوش بازار سنتی قزوین/ برای عبور از چالش مشاور گرفته شد

asdasd
کد خبر : ۱۲۱۸۶۱۹

بازار قزوین با توجه به باقت سنتی و تراکم بالای جمعیت و مشاغل با چالش ایمنی مواجه است که برطرف نکردن و بی توجهی به آن هر آن ممکن است به حادثه و بحران تبدیل شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، بازار قزوین با پیشینه قدیمی و بافت سنتی، محلی است که نیازهای افراد به کالاهای اساسی را برطرف کرده و خرید انواع محصولات در آن صورت می‌گیرد و علاوه بر اینکه مکانی دارای جاذبه گردشگری است هر روز تعداد زیادی از هم استانی‌ها برای خرید به آن مراجعه کرده و رفت و آمد بالایی در آن صورت می‌گیرد.

بافت سنتی و تراکم بالای بازار و مشکلات مختلف دست در دست هم داده و ایمنی این مکان پرتجمع ر با مخاطره مواجه کرده به طوری که سال گذشته چهار حریق در این مکان به وقوع پیوست که البته دو مورد آن جزئی بود و همه موارد به خیر گذشت اما ممکن است هر حادثه کوچک به بحرانی بزرگ با خسارات بالا تبدیل شود.

برای بررسی موضوع بازار قزوین به سراغ چند ارگان متولی در این حوزه رفته و ابعاد مختلف موضوع را مورد بررسی قرار دادیم.

مطالعات ایمنی بازار قزوین به روز می‌شود

سرپرست مدیریت بحران استانداری قزوین در این باره به خبرنگار ایلنا گفت: موضوع بازار قزوین با معاون خدمات شهری و مدیریت بحران شهرداری مطرح شده و تاکیدات لازم صورت گرفته است تا اقدامات متناسب با آن انجام شود؛ به عنوان نمونه استقرار مجموعه آتش نشانی به صورت یک غرفه یا تیم واکنش سریع در بازار قزوین به ارتقای ایمنی کمک می‌کند.

محمدرضا علیمی ادامه داد: پیش از این مطالعاتی درباره حوزه بازار قزوین صورت گرفته و این مطالعات به روز خواهد شد تا به تصمیم گیری و بهبود وضعیت کمک کند.

ضروت وجود سیستم اعلام حریق در بازار قزوین

رئیس سازمان آتش نشانی قزوین هم به خبرنگار ایلنا در قزوین گفت: درحال حاضر بازار قزوین دارای بافت متراکم و پر از کالاهای مختلفی است که بسیاری از آن‌ها خطرناک و آتش‌گیر هستند؛ همچنین سازه‌های قدیمی بازار، سیستم فرسوده برق، معابر باریک که با توجه به شرایطی که کسبه ایجاد کرده‌اند باریک‌تر شده‌اند، بازار را ناایمن کرده است.

قدیر موسی خانی ادامه داد: اداره برق هر سال قسمت‌هایی از سیستم را نوسازی می‌کند؛ اما باز هم راسته‌هایی وجود دارد که این اقدام برای آن انجام نشده، ضمن اینکه مالکین هم باید نسبت به بروز رسانی سیستم برق کشی که برای 50 تا 60 سال گذشته است اقدام کنند؛ چرا که نزدیک به 30 تا 40 درصد آتش سوزی‌ها در این منطقه  ناشی از برق و الکتریسته است.

وی عنوان کرد: پایش بازار هم از مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد؛ عدم وجود نگهبان در روز و شب می‌تواند زمینه ایجاد حادثه را فراهم کند؛ همچنین خودروهای کسبه و شهروندان در روزهای تعطیل و غیرتعطیل که داخل بازار تردد می‌کنند هم مانع عبور خودروهای امدادی می‌شود.

این مسئول ادامه داد: عدم وجود سیستم اعلام حریق هم از مواردی است که ایمنی بازار را با مخاطره مواجه می‌کند، درحال حاضر سیستم‌هایی وجود دارد که در صورت آتش‌سوزی به صورت خودکار با 125 تماس گرفته و آدرس دقیق ارسال می‌شود، برخی ادارات و بانک‌ها به آن متصل هستند و می‌توان از این امکان در بازار هم استفاده کرد.        

استفاده از مشاور برای ایمن سازی بازار قزوین    

وی تاکید کرد: برای ارتقای ایمنی بازار در کنار اینکه به همکاری دستگاه‌های مختلف و اصناف مرتبط است، خود بازاریان هم به عنوان متولی نقش اساسی ایفا می‌کنند اما متاسفانه تاکنون همکاری‌ها به نتیجه مثبت منجر نشده است.

موسی خانی ادامه داد: شیرهای آتش نشانی در بازار وجود دارد؛ اما با توجه به اینکه انشعاب آن‌ها قدیمی است فشار آب ضعیفی داریم که البته در جلسه‌ای که انتهای سال گذشته برگزار شد، بنا شد انشعاب‌ها در راسته اصلی تعویض شود.

وی با اشاره به اقدامات مثبت ایحاد شده برای ارتقای ایمنی بازار گفت: توزیع رایگان خاموش کننده بین بازاریان و گرفتن مشاور در زمینه ایمن سازی بازار از اقدامات خوب صورت گرفته است؛ همچنین در راستای ساماندهی مشاغل، بازار خط کشی شده تا اصناف از حریم مغازه خود پیش روی نکنند که این موضوع تردد در معابر را تسهیل می‌کند.

رئیس آتش نشانی قزوین عنوان کرد: بخش‌هایی از بازار و مکان‌های اطراف بازار که امکان ساخت و ساز در آن‌ها وجود ندارد و در اختیار اوقاف، میراث فرهنگی و بخشی هم که دارای مالک شخصی است به انبار جمع آوری ضایعات تبدیل شده که باید این مکان‌ها تعیین تکلیف شوند.

ضرورت همکاری بازارایان برای ارتقای ایمنی  

رئیس اتاق اصناف قزوین هم به خبرنگار ایلنا گفت: وظایف ما به داخل مغازه‌ها مرتبط است و عمران و آبادانی در محدوده اتاق اصناف نیست و باید هیئت امنا و هیئت مدیره‌ای توسط خود بازاریان شکل گرفته و این موضوعات را پیگیری کنند.

محمد فرجزاده‌ها ادامه داد:  وظیفه ما صرفا در محدوده صدور پروانه است و باید کسبه پشتیبانی کرده و همکاری داشته باشند.

برخی نظرات درباره ارتقای ایمنی بازار سفسطه بازی است

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قزوین درباره وضعیت بازار قزوین به خبرنگار ایلنا گفت: با مراجعه به تاریخ قزوین شاهد این هستیم که در گذشته حوادث مختلفی مانند زلزله در قزوین رخ داده، آتش سوزی هم از زمان یک جا نشینی افراد جزء اجتناب ناپذیر بوده و افرادی که مکان‌های مختلف از جمله بازار قزوین را ساختند هوشمندانه عمل کرده و تهدیدات رایج اقلیم قزوین را در نظر داشتنند و تا کنون حوادث مختلف منجر به نابودی نشده است.

علیرضا خزائلی ادامه داد: امروز این نگرانی وجود دارد که ممکن است آتش‌سوزی کسبه و بازار را به خطر بیندازد؛ چرا که مواد آتش زا و حرفه‌هایی که مواد استفاده شده در آن‌ها ممکن است به صورت بالقوه عاملی برای انفجار و آتش سوزی باشد است، اما باید این نکته را مورد توجه داشت که فعال بودن این حرفه‌ها در بافت تاریخی مانند کارگذاشتن ماده منفجره بوده و درواقع اصل کار ایراد دارد و نه بنا، درواقع قرار دادن مواد آتش‌زا مانند این است که من روی خودم بنزین بریزم و بگویم باید مواظب باشم، در این اگر منطقی و عقلانی نگاه کنیم صورت مساله و سوال اشتباه است.

وی عنوان کرد: برای مهار آتش سوزی هم می‌توان متناسب با بافت تاریخی عمل کرد نه اینکه تاریخ را خراب کنیم تا خودرو عبور کند، این نوع نگاه به نوعی سفسطه بازی است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز