خبرگزاری کار ایران

اصفهان شایسته تبدیل شدن به قطب علم و فناوری کشور است/ مشکلات بر سر راه صادرات محصولات دانش بنیان

asdasd
کد خبر : ۱۲۱۶۳۵۸

با هدف بهره‌گیری از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان در توسعه شهری، تفاهم‌نامه همکاری سه جانبه میان شهرداری اصفهان، شورای شهر و شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان به امضاء رسید.

به گزارش ایلنا از اصفهان، علی قاسم‌زاده، شهردار اصفهان، همزمان با امضای این تفاهم‌نامه در جلسه هم‌اندیشی پیرامون راهکارهای تحقق شعار سال اظهار کرد: شهرداری اصفهان مصمم است در زمینه تحقق شعار سال ۱۴۰۱ مبنی بر اقتصاد دانش بنیان، ورودی جدی داشته باشد و به تحقق این امر، کمک کند.

وی تاکید کرد: در این زمینه، نقش اصلی و محوری شهرداری اصفهان در پیشبرد و توسعه مجموعه‌های دانش بنیان، حضور به عنوان مشتری و متقاضی خدمات آنهاست.

شهردار اصفهان ادامه داد: پیش‌بینی شده بود که شهرداری اصفهان یک کارخانه فناوری در حوزه خدمات شهری راه اندازی کند که با توجه به ظرفیت موجود در شهرک علمی و تحقیقاتی، باید این امر به متولیان مربوطه واگذار شده و شهرداری در نقش متقاظی وارد شود.

وی به مفاد تفاهم‌نامه سه جانبه بین شهرداری اصفهان، شهرک علمی و تحقیقاتی و شورای اسلامی شهر اصفهان با مضمون اقتصاد دانش بنیان و توسعه شهری اشاره و اظهار کرد: همکاری بین دستگاهی، فرآیندهای جذب و بومی سازی فناوری، حمایت از شرکت های فناور، مشارکت در ایجاد فناوری های مورد نیاز، بازاریابی و بازارسازی محصولات دانش بنیان، ترویج فرهنگ دانش بنیان و تبدیل کلان شهر اصفهان به کلان شهر هوشمند مبتنی بر دانش و استفاده حداکثری بخش های مختلف شهرداری از ظرفیت‌های دانش بنیان، در این تفاهم نامه به عنوان اهداف اصلی، مورد توجه قرار گرفته است.

وی افزود: بر اساس این تفاهم‌نامه، مقرر شده است شهرداری اصفهان زمینه استقرار شرکت‌های دانش بنیان در پهنه‌های ویژه‌ای در شهر اصفهان را بررسی و تسهیل گری کند.

شهردار اصفهان تاکید کرد: حمایت‌های مادی و معنوی از دانش بنیان‌ها، مشارکت افراد علاقه‌مند در حوزه‌های دانش بنیان، استفاده حداکثری از دانش و تجربه فنی کارشناسان حوزه شهری و همچنین حوزه روابط بین الملل در فعال‌تر شدن ظرفیت صادرات، ایجاد ساختارهای حقوقی که می‌تواند به  عقد قراردادها کمک کند و... از دیگر مفاد این تفاهم نامه سه جانبه است.

اصفهان شایسته تبدیل شدن به قطب علم و فناوری کشور است

رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان نیز در جلسه هم اندیشی راهکارهای تحقق شعار سال در تالار شورا، اظهار کرد: سال‌هاست که در حوزه دانش بنیان مسائل و چالش‌های مختلفی مطرح است؛ اما اصفهان در این حوزه همواره پیش‌رو بوده است.

جعفر قیصری با بیان اینکه اصفهان شایسته تبدیل شدن به قطب علم و فناوری کشور است، گفت: اصفهان ۳ پارک علم و فناوری و ۸ مرکز رشد دارد و ۶۰۰ هسته و شرکت فناور نیز در شهرک مستقر هستند که ۳۰۰ مورد آن‌ها شرکت‌های دانش بنیان می‌باشند.

وی با بیان اینکه ما در صادرات محصولات دانش بنیان با مشکلاتی روبرو هستیم، اظهار داشت: شرکت‌های دانش بنیان در این زمینه به خلاقیت و دانش نیاز دارند تا مشکلات خود را در مقابل شرکت‌های تجاری بزرگ حل کنند.

قیصری افزود: تقویت شرکت‌های دانش بنیان از طریق عرضه محصولات این شرکت‌ها و زمینه سازی صادرات آن‌ها بسیار مهم است.

وی با بیان اینکه در اصفهان سهم استفاده از خدمات و کالاهای شرکت‌های دانش بنیان در مقایسه با آمار کشوری بالاتر است، یاد آور شد: ما در اصفهان برای رسیدن به  ۵ درصد توصیه شده از سهم محصولات این شرکت‌ها در تولید ناخالص ملی، راه زیادی نداریم اما با توجه به ظرفیت‌های موجود باید به حدود ۱۵ درصد برسیم.

رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان تصریح کرد: اصفهان در مباحث مرتبط با امنیت غذایی، آب و محیط زیست حدود ۷۰ شرکت خوب دارد که در کشور می‌توان رتبه اول را در این حوزه به اصفهان اختصاص داد.

حل مشکلات زیست محیطی با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان نیز با بیان اینکه اصفهان می‌تواند به قطب صنایع دانش‌بنیان کشور تبدیل شود، گفت: اگر ما در شهر اصفهان، مشکلاتی در زمینه آب، هوا و زمین داریم، با ورود صنایع دانش بنیان و محدود کردن توسعه صنایع آلاینده می‌توان این چالش‌ها را مرتفع ساخت.

محمد نورصالحی در جلسه هم‌اندیشی پیرامون راهکار تحقق شعار سال که با حضور معاون وزیر جهاد کشاورزی، نمایندگان مجلس و جمعی از روسای شرکت‌های دانش بنیان اصفهان تشکیل شد، افزود: از زمان استقرار شورای ششم، صنایع دانش بنیان در اصفهان بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است تا اصفهان به قطب صنایع دانش بنیان کشور تبدیل شود.

وی خاطرنشان کرد: به ابتکار شورای اسلامی شهر و شهرداری اصفهان، از فعالان عرصه‌های صنعتی و علمی دعوت شده تا راهکارهایی عملی برای تحقق شعار سال ارائه کنند.

 در این نشست راهکارهای متنوعی برای حمایت از ظرفیت و توان شرکت‌های دانش‌بنیان در مدیریت شهری از سوی نمایندگان شرکت های دانش بنیان و روسای دانشگاه ها مطرح و تفاهم‌نامه‌ای میان شهرداری اصفهان، شورای اسلامی شهر و شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان به امضا رسید.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز