خبرگزاری کار ایران

رئیس جهاد دانشگاهی استان قزوین:

ذخیره ژنتیکی و زیستی تضمین حفظ گونه‌ها است/ ذخیره دو هزار نمونه خون بند ناف در قزوین

asdasd
کد خبر : ۱۲۱۴۳۳۶

رئیس جهاد دانشگاهی استان قزوین گفت: تمرکز جدی بر ذخیره ژنتیکی و زیستی و همچنین بانک خون و سلول‌های بنیادین ضرورت دارد و شاید این امر در زمان حاضر کارایی عملی نداشته باشد اما به عنوان نوعی بیمه است که می‌توان در آینده برای حفظ گونه‌ها و درمان بیماری‌ها از آن‌ها بهره برد.

فرشاد پیله چی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در قزوین، با اشاره به سالروز تاسیس مرکز ذخایر ژنتیکی و زیستی گفت: سال 86 با دستور رهبری این مرکز در جهاد دانشگاهی شکل گرفت که مرکزی بزرگ جهت نگهداری و اهدای ذخیره ژنتیک برای تمام جانداران و گیاهان است تا بانک مناسب داشته باشیم و بتوانیم با داشتن ذخایر مناسب، این گونه‌های متنوع را حفظ  را کنیم.

رئیس جهاد دانشگاهی استان قزوین ادامه داد: این مرکز به صورت متمرکز در استان البرز قرار دارد اما از تمام استان‌ها در این مرکز ذخایری وجود دارد، از استان قزوین هم انواع گونه‌های زیستی احصا شده و برای نگهداری به این مرکز منتقل شده‌اند و اگر هم مورد خاصی به استان قزوین مرتبط بشد همکاری لازم صورت خواهد گرفت.

وی با اشاره به مرکز بانک خون بند ناف در استان گفت: در استان قزوین مرکز بانک خون بند ناف از هشت سال گذشته فعال است، در گذشته از بند ناف به عنوان زباله بیولوژیکی یاد می‌شد اما امروز از سلول‌های بنیادین استخراج شده از آن برای درمان استفاده می‌شود.

این مسئول ادامه داد: سلول‌های بنیادین استخراج شده از بند ناف در آینده می‌تواند برای معالجه انواع بیماری‌ها از جمله سرطان‌ها کارایی داشته باشد و با توجه به افزایش انواع بیماری‌ها نگهداری از آن اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

وی عنوان کرد: در زمان راه اندازی مرکز، ابتدا مردم فکر می‌کردند نگهداری خون بند ناف نوعی کالای لوکس است؛ اما امروز به عنوان یک بیمه به آن توجه می‌کنند که ممکن است در آینده مورد استفاده قرار گیرد و درحال حاضر بیش از دو هزار نفر در استان از این امکان استفاده کرده‌اند.

پیله چی ادامه داد: برای امکان دسترسی بیشتر مردم به نگهداری بند ناف و سلول‌های بنیادین آن تسهیلات مختلفی از جمله وام و پرداخت اقساطی در نظر گرفته شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز