خبرگزاری کار ایران

وزیر جهاد کشاورزی:

فقط ۴ درصد اراضی کشاورزی سنددار است

asdasd
کد خبر : ۱۲۱۳۴۲۵

وزیر جهاد کشاورزی گفت: فقط چهار درصد اراضی کشاورزی سند دارد و باید تا پایان دولت همه این اراضی سنددار شوند.

به گزارش خبرنگار ایلنا ، سیدجواد ساداتی‌نژاد پنجشنبه در جلسه شورای اداری شهرستان نیشابور در جمع کشاورزان و دامداران اظهار کرد: یک درصد کشاورزی ما قراردادی است و ۹۹ درصد را کشاورز می خرد تا به امید خدا فروش رود در حالی که در سراسر دنیا این عدد ۴۰ درصد است.

وی گفت: پارسال ۲۵۰ هزار هکتار و سال آینده تا دو میلیون هکتار گندم‌ را وارد کشت قراردادی می کنیم و در شش ماهه دوم‌ سال قبل ۵۲ درصد توزیع نهاده ما بیشتر بوده است.

وی خاطرنشان کرد: پیش از این حوزه‌های تولید و فروش و بازار و صادرات و واردات از یکدیگر جدا بود و برای اینکه هم‌تولید کننده و هم‌مصرف کننده را حمایت کنیم پس از ۶۰ سال در دولت سیزدهم بازار و تولید کشاورزی به وزارت جهاد کشاورزی واگذار شد و در حال حاضر از مرزعه تا سفره در اختیار وزارت جهاد است برای همین آرامش در بازار حاکم شده و شاهد مشکلات پیشین و صف های طولانی برای اجناس نیستیم.

وی افزود: در دولت سیزدهم‌ نگاه به کشاورزی ویژه‌ است و در این حوزه نگاه اقتصادی به کشاورزی داریم و دامداری و کشاورزی یک بنگاه تولیدی است و مانند یک کارخانه باید آن را در نظر گرفت.

وی ادامه داد: وقتی تولید نباشد قیمت نیز مفهومی ندارد، قیمت محصول کشاورزی در همه جای دنیا نوسانی است چون‌ محصولات فصلی تولید می شوند و این به منزله گرانی کالا نیست.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: حوزه تولید کننده کشاورزی از قدرت لازم بهره مند نیست و نماد آن که تشکل‌ها است بسیار پراکنده شده و قدرت کافی ندارد با اینکه در اکثر موارد تعداد زیادی اتحادیه وجود دارد و باید منسجم و قدرتمند شوند.

وی افزود: در دنیا دولت‌ها با اتحادیه مربوطه توافق می کنند و صادرات و واردات را به این بخش می سپارند و بر سر قیمت ها توافق می شود اما متاسفانه هنوز این ساز و کار در کشور ما اجرا نشده است‌.

وی تصریح کرد: حذف ارز ترجیحی یک‌تصمیم اقتصادی است که در تمام ارکان تصمیم‌گیری می شود و از دی ماه که بحث حذف ارز ترجیحی مطرح شد با تمام اتحادیه های کشاورزان‌ و دامداران مذاکره و برای مشکلات آنان چاره اندیشی شد.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: معتقد به صادرات هستیم و صادرات را خون اقتصاد می دانیم و اولین مجوز صادرات دام زنده را دادیم و در فاز اول مجوز صادرات ۳۰۰ هزار راس دام مازاد را صادر کردیم ولی در این حوزه مشکلاتی وجود دارد که باید حل کنیم و یکی از مشکلات ما آمار است که در داده ها و اطلاعات دام ها و حوزه کشاورزی دچار مشکل هستیم‌ و باید آن را حل کنیم تا بازار و تولید را هماهنگ نگه داریم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز