خبرگزاری کار ایران

مدیرکل هواشناسی یزد:

فعالیت ۹۰ ایستگاه هواشناسی در استان یزد/ وقوع پدیده ریزگرد پیش بینی شده بود و به دستگاه ها اعلام کردیم

asdasd
کد خبر : ۱۲۰۷۵۱۰

مدیرکل هواشناسی استان یزد از فعالیت ۹۰ ایستگاه هواشناسی در استان و فعالیت ۳۲ ایستگاه خودکار و مکانیزه خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از یزد، رضا برهانی در نشست خبری در حاشیه بهره برداری از سامانه کمک ناوبری فرودگاهی اظهار داشت: هواشناسی به واسطه نوع فعالیت و وظایفی که دارد ارتباط بیشتری با رسانه ها گرفته و بخش عمده فعالیت های این دستگاه وابسته به رسانه است.

وی با بیان اینکه در تعامل هواشناسی و رسانه ها سرعت عمل و دقت در اطلاع رسانی از اهمیت بالایی برخوردار است افزود: فضای مجازی برحسب خروجی خام هواشناسی اطلاعات لازم را به مردم ارائه می کنند لذا باید رسانه ها و خبرگزاری ها اطلاعات درست و دقیقی را در ارتباط با این دستگاه به مردم برسانند.

مدیرکل هواشناسی یزد با بیان اینکه بخشی از فعالیت این دستگاه در پیش بینی وضعیت جوی خلاصه شده اظهار داشت: قطعا پیش بینی با خطا روبروست و بر اساس نقشه های توپو گرافی، خطا در پیش بینی قطعی است و نمی توان گفت بر اساس کمبود امکانات و نداشتن ابزار هواشناسی در پیش بینی نسبت به سایر کشورها دچار ضعف هستیم که اتفاقا اینگونه نیست.

وی یکی از علت های خطا در پیش بینی را شرایط اقلیمی و پیچیدگی های آن دانست و تصریح کرد: انرژی اصلی سامانه های جوی از اقیانوس ها حاصل می شود و می توانند تغییرات جوی ایجاد کنند لذا در پیش بینی های فصلی کشورهایی که نزدیک پهنه های آبی هستند پیش بینی دقیقتری هم خواهند داشت و هرچه فاصله از عرض های میانی بیشتر شود نتیجه معکوس خواهد بود.

برهانی با تاکید بر اینکه در عرض های میانی چالش خطا در پیش بینی بیشتر است ادامه داد: پیش بینی های کوتاه مدت ساعتی با توجه به تصاویر ماهواره ای و داده های هواشناسی حاصل می شود و پیش بینی های کوتاه مدت چند روزه از دقت بالاتری برخوردار هستند اما پیش بینی های فصلی تا ۷۰ درصد قابل اطمینان هستند.

مدیرکل هواشناسی یزد به بیان اینکه با این شرایط تشریح وضعیت جوی با دقت بالا و صدور هشدارها پرداختیم افزود: عامه مردم از هواشناسی تنها پیش بینی ها را می شناسند اما احداث ایستگاه ها از زیرساخت ها و ضروریات است که به برنامه مطالعاتی هم نیاز دارد و پس از مکان یابی احداث می شوند.

وی با بیان اینکه پیش بینی های فصلی از همین ایستگاه ها انجام می شود و اطلاعات بدست آمده در بانک های آماری برای توسعه و عمران کشور ذخیره می شوند خاطرنشان ساخت: ۹۰ ایستگاه فعال هواشناسی در سطح استان داریم که ۳۲ ایستگاه نیز به صورت خودکار و مکانیزه فعالیت دارد و از خطاهای انسانی به طرز چشمگیری کاسته است.

برهانی با بیان اینکه ۳ ایستگاه سنجش گرد و غبار و ۸۲ ایستگاه باران سنجی در یزد فعال است افزود: ۳ ایستگاه نیز با اهداف خاص تعریف شده که اطلاعات دما و وزش باد را برای بخش کشاورزی ارائه می دهند.

وی به تشریح وضعیت بارندگی و دما در سال بارشی جاری پرداخت و تصریح کرد: حدود ۱۴ درصد کمبود بارش در سال جاری نسبت به شرایط نرمال داریم و کمترین بارش نیز مربوط به شهرستان ابرکوه است.

مدیرکل هواشناسی یزد با بیان اینکه وضعیت کشور نیز کاهش بارندگی دارد و نسبت به شرایط نرمال با ۲۳ میلیمتر کاهش همراه بوده اظهار داشت: تنها چند استان نسبت به شرایط نرمال وضعیت بهتری دارند اما در مجموع کل کشور با کاهش مواجه است.

وی در خصوص وضعیت بارندگی در فصل بهار در استان عنوان کرد: پیش بینی ها بر این است که ۲۵ میلیمتر بارش داشته باشیم و بین یک تا دو درجه افزایش دما نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته باشیم.

برهانی در خصوص وضعیت جوی دو روز گذشته و وقوع پدیده ریزگرد در یزد ناشی از خشکسالی و کاهش بارندگی اظهار داشت: منشا گرد و خاک در استان داخلی است و با سرعت ۱۱۵ کیلومتر بر ساعت و در برخی شهرها با سرعت ۱۰۰ کیلومتر ثبت شده است.

وی با بیان اینکه میزان دید افقی به ۱۰۰ متر رسیده است تصریح کرد: این شرایط اگر سرعت وزش باد کاهش خواهد داشت اما ریزگردها تا پایان امشب در استان خواهد بود و از روز یکشنبه کیفیت هوا بهتر خواهد بود ضمن اینکه وقوع بارش های رگباری در برخی نقاط دور از انتظار نیست.

مدیرکل هواشناسی استان یزد در خصوص هشدارهای زرد و نارنجی هواشناسی با بیان اینکه هشدار نارنجی و زرد برای اعلام و آمادگی است گفت: هشدار قرمز برای اقدام است و دستگاه ها باید برای اقدام آماده باشند که ممکن است خساراتی هم به دنبال داشته باشد.

وی با بیان اینکه هشدار قرمز نیاز به اقدام فوری و جمعی دارد و هماهنگی دستگاه ها را می طلبد تصریح کرد: برای پدیده ریزگرد با دستگاه های مربوطه هماهنگی شده و پیش بینی ها انتقال داده شد اما در خصوص تعطیلی مدارس و تصمیم آن به عهده ما نیست و به مسئولین اجرایی استان بستگی دارد اما هواشناسی وضعیت را به دستگاه ها اعلام کرده است.

مدیرکل هواشناسی استان یزد در خصوص تعطیلی مدارس برای روز یکشنبه با اشاره به نظر کارگروه اضطرار استان گفت: با توجه به بهبود شرایط در روز یکشنبه احتمال تعطیلی مدارس بسیار کم است.

 

انتهای پیام/

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز