خبرگزاری کار ایران

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی یزد عنوان کرد؛

بیشتر شکایات کار استان مربوط به اصناف است/ رونمایی از سامانه مشاغل سخت و زیان آور تا پایان اردیبهشت ماه

asdasd
کد خبر : ۱۲۰۷۳۸۴

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان یزد در نشست اعضای مراجع حل اختلاف کار استان یزد و نمایندگان کارفرما و کارگر گفت: بیشتر شکایات ثبت شده در مراجع حل اختلاف کار استان مربوط به اصناف است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از یزد، محمدرضا فلاحتی اظهار داشت: در سال های اخیر با بررسی هایی که صورت گرفته شکایت هایی که به مراجع ارجاع داده می شود بیشتر صنفی است و در حوزه واحدهای تولیدی خیلی کم با مسائل کارگری روبرو هستیم چرا که شرکت های بزرگ ساز و کارشان نظامند است و مباحث مالی و حضور و غیاب کارگران روشن است.

وی افزود: طبق عارضه یابی که صورت گرفته عدم آشنایی کارفرما و کارگر در واحد صنفی با قوانین و مقررات کار منجر به این شده که پس از مدتی با بروز مشکل بین آنها کار به شکایت کشیده شده و حجم پرونده های ورودی به مراجع بالا برود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان با تاکید بر برقراری تعامل این اداره با اتاق اصناف گفت: ارتباط و تعامل با اتاق اصناف، کارشناسان این حوزه و جامعه کارگری که در این بخش مشغول هستند باید برقرار شود تا آموزش های لازم در حوزه قوانین کار به کارفرمایان و کارگران داده و از حجم شکایات کاسته شود.

وی از آسیب های این حوزه را نداشتن سازمان یافته در بین اصناف عنوان کرد: صنوف قطعا سازمان نظامندی که واحدهای تولیدی دارند در آنها رعایت نمی شود و اکثرا براساس حرف و رضایت طرفین شخص مشغول به کار می شود.

فلاحتی خاطرنشان کرد: اعضای مراجع باید به صورت مداوم مطالعه داشته باشند و بر تمامی امور مشرف باشند، متاسفانه با حجم زیاد پرونده به خصوص در شهرستان یزد اعضا تمام وقتشان را در جلسات می گذرانند.

وی با بیان اینکه یکی از مشکلات مراجع حل اختلاف کار در استان حضور نمایندگان کارگر در ساعات صبح است گفت: بعضا مشاهده می شود که برخی از کارفرمایان در این زمینه همراهی لازم را با کارگر نمی کنند و نماینده کارگر که باید دغدغه اش دفاع از کارگر در جلسه باشد، انرژی اش صرف گرفتن مرخصی یا ماموریت از کارفرما برای شرکت در جلسه می شود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به بحث مشاغل سخت و زیان آور تصریح کرد: یکی از دغدغه های جامعه کارگری استان طولانی شدن فرآیند رسیدگی مشاغل سخت و زیان آور در برهه ای از سال جاری بود که با تامین بودجه ای که صورت گرفته، سامانه مشاغل سخت و زیان آور تا پایان اردیبهشت به بهره برداری می رسد و فرآیند درخواست کارگران تماما الکترونیکی می شود.

انتهای پیام/

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز