خبرگزاری کار ایران

اختصاص ۱۸۴ میلیارد تومان اعتبار در حوزه آبخیزداری و آبخوان‌داری خراسان رضوی

asdasd
کد خبر : ۱۲۰۴۴۲۸

مدیر کل منابع طبیعی خراسان رضوی گفت: در حوزه آبخیزداری و آبخوان‌داری ۱۸۴ میلیارد تومان اعتبار ملی و استانی اختصاص یافته است.

به گزارش ایلنا از مشهد، محسن فنودی در جمع خبرنگاران افزود: در حال حاضر  بیش از هشت میلیون هکتار از مساحت استان اراضی منابع طبیعی است که تاکنون برای ۷.۵ میلیون هکتار از آن سند مالکیت صادر شده و بقیه در محل اختلاف است که باید مورد بررسی قرار گیرد.

وی با بیان اینکه بدین ترتیب کل اراضی ملی و موات استان دارای سند کاداستر شده‌اند، اظهار کرد: اکنون ۵۰۰ هزار هکتار سطح اراضی که مورد اختلاف قرار دارد با طرفیت اشخاص حقیقی، آستان قدس رضوی و اداره کل اوقاف و امورخیریه در حال پیگیری است.

وی ادامه داد: این میزان زمین های مورد اختلاف نیز ظرف سه ماه نخست سال آینده تعیین تکلیف خواهد شد.

مدیر کل منابع طبیعی خراسان رضوی گفت: در اجرای قانون حد نگار، نقشه های استاندارد با مختصات جهانی تولید می‌شود و علاوه بر آن مختصات یکپارچه ملی تحت عنوان شمیم که توسط سازمان ثبت اسناد و املاک کشور طراحی و اجرا شده است، روی این نقشه ها بارگذاری می‌شود.

وی اظهار کرد: صدور اسناد در قالب طرح کاداستر به این معناست که از صدور سند معارض در اراضی ملی جلوگیری شده و هیچ فرد دیگری امکان دریافت سند مالکیت را نخواهد داشت و این اقدام بزرگترین گام برای حفاظت از اراضی ملی، تثبیت مالکیت دولت و کاهش دعاوی است.

فنودی با اشاره به اینکه ۱۵ تا ۲۱ اسفند ماه به نام هفته ملی منابع طبیعی نامگذاری شده است، گفت: به مناسبت این ایام ۲۳ پروژه آبخیزداری، آبخوان‌داری ، بیابان زایی، نهال کاری و غیره با اعتباری بیش از ۱۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان افتتاح می شود.

وی اظهار کرد: امسال در حوزه آبخیزداری و آبخوان‌داری ۱۸۴ میلیارد تومان اعتبار ملی و استانی اختصاص یافته که تا کنون حدود ۷۴ میلیارد تومان آن تخصیص و هزینه شده است.

۱۳۰ میلیارد تومان خسارت ناشی از بیابان‌زایی در خراسان رضوی

 معاون فنی اداره‌ کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی نیز اظهار کرد: جامعه هنوز به آگاهی کامل در مسائل زیست‌محیطی نرسیده که این موضوع کمک رسانه‌ها را می‌طلبد. امسال با توجه به شرایط اقلیمی کره زمین تمام کشورها اقداماتی انجام داده‌اند. شورای عالی امنیت ملی در راستای حفظ و احیای منابع طبیعی برنامه‌ای تنظیم کرده که ۶۶ دستگاه در این برنامه وظایفی بر عهده دارند. مدیریت این برنامه در استان‌ها به استانداری سپرده شد که از مهر ماه اجرای آن آغاز شده است.

علی شکاری بیان کرد: در راستای این برنامه‌ها یک میلیون نهال به پویش درختکاری اختصاص دادیم که به ادارات و عموم مردم اختصاص می‌یابد. این طرح در تمام طول سال انجام می‌شود. همچنین در ۳۲ شهرستان استان بذرپاشی و نهال‌کاری انجام گرفته است. در سطح استان پنج ملیون و ۵۰۰ هزار هکتار بیابان‌ وجود دارد که در این وسعت ۳۰ کانون بحرانی وجود دارد. در سال‌های اخیر ۵۰۰ هزار هکتار جنگل احیا شده که ۳۵۰ هزار هکتار در دست کاشت و مابقی توسعه طبیعی بوده است. اعتبارات برای بیابان‌زدایی در سال بسیار کم است.

وی ادامه داد: ۱۳۰ میلیارد تومان در سال گذشته خسارات ناشی از بیابان‌زایی بوده است. به عنوان مثال نگهداری یک گلدان در خانه تا چه اندازه دشوار است؟ حال این سختی را در فرآیند بیابان‌زدایی تصور کنید.

سرهنگ احمد روحی، فرمانده یگان حفاظت اداره‌ کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی، در این نشست عنوان کرد: در سال گذشته ۱۶۰ فقره حریق رخ داد که ۱۸ فقره آن در ۱۱ ماه امسال رخ داد. این رقم حاکی از کاهش میزان حریق‌ها بوده است. همچنین تعداد گزارشات مردمی در خصوص تخلفات صورت گرفته در اراضی طبیعی از ابتدای سال تاکنون ۱۶۶۹ بوده است.

محمود پوراکبر، معاون آبخیزداری اداره‌ کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی، در این نشست خبری گفت: از وسعت استان پنج میلیون و ۷۰۰ هزار حوزه‌های مستعد آبخیزداری‌ است. در مورد ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار از این اراضی مطالعه صورت گرفته که در صورت وجود اعتبارات لازم تمام مساحت این پروژه‌ها به سرانجام خواهد رسید. همچنین از گروه‌های پژوهشی دانشگاه فردوسی مشهد خواسته شده میزان اثربخشی این پروژه‌ها را برای ما محاسبه کنند. همچنین طرحی پژوهشی در زمینه مطالعات توجیهی فرونشست با دانشگاه فردوسی مشهد آغاز شده است. پروژه‌های آبخیزداری علاوه بر کنترل رسوب و فرسایش به منابع آب استان نیز کمک می‌کند

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز