خبرگزاری کار ایران

نماینده مردم چابهار در گفت و با ایلنا مطرح کرد ؛

مخالفت لایه‌های مختلف مردم با طرح صیانت از فضای مجازی را جدی بگیریم/تجربه خوبی از نتایج محدودیت گذاری‌ها در کشور نداریم

asdasd
کد خبر : ۱۲۰۳۴۳۷

نماینده مردم چابهار، دشتیاری، کنارک، نیکشهر وقصرقند در مجلس شورای اسلامی گفت: از آن جایی که ممکن است روند بررسی طرح صیانت ابهامات متعددی داشته باشد از این رو لازم است این طرح در صحن مجلس بررسی شود نه اینکه اصل 85 بشود و اصل هشتاد و پنجی شدن آن از همان ابتدا با مخالفت نمایندگان مواجه بود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، تصویب کلیات طرح حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی با واکنش‌های منفی زیادی در سطح جامعه مواجه شده است و این مخالفت ها از طریق بسیاری از نمایندگان مردم به صحن مجلس رسیده است.

نماینده مردم چابهار، کنارک، نیکشهر، دشتیاری و قصرقند در مجلس شورای اسلامی، یکی از نمایندگان مخالف با این طرح است.

معین الدین سعیدی در این باره به خبرنگار گفت: صیانت از فضای مجازی دغدغه همه و به ویژه مقام معظم رهبری است اما مردم توقع دارند در مجلس شورای اسلامی اولویت سنجی شود و باید ابتدا شرایط و مشکلات کشور را بسنجیم.

 وی افزود: ما مشکلات اقتصادی و معیشتی فراوانی در کشور داریم و لازم است تمرکز مجلس بر روی مباحث و مشکلات اقتصادی باشد و تاکنون رویکرد رئیس مجلس  هم همین بوده است. 

مخالفت نمایندگان با اصل 85 شدن طرح صیانت

سعیدی اظهار داشت: اصل هشتاد و پنجی شدن طرح صیانت از همان ابتدا با مخالفت ما نمایندگان مواجه شد چرا که مردم روی طرح صیانت حساسیت داشتند . ما در شرایط کرونایی به سر می بریم، شرایطی که معیشت و مخارج زندگی بسیاری از افراد از طریق کسب و کارهای اینترنتی تامین می شود. از دیگر سو ما همواره به دنبال اصل شفافیت هستیم و یکی از مصادیق آن می تواند همین موضوع باشد .

سعیدی افزود: ما از همان ابتدا مخالف اصل هشتاد و پنج شدن طرح صیانت از فضای مجازی بودیم و معتقدیم این طرح ابهامات متعددی دارد‌ اما به هر دلیلی مجلس رای داد و طرح صیانت به کمیسیون مشترک ارجاع داده شد. بسیاری از دوستان قول دادند که تمام جوانب این طرح و حتی روند بررسی و مذاکرات آن با حضور رسانه ها باشد و به اطلاع مردم برسد که عملا این اتفاق نیفتاد.

نماینده مردم چابهار گفت: مرکز پژوهش های مجلس موادی از این طرح را متضاد با برخی از اصول قانون اساسی ارزیابی کرده و با همه این ها، نظر کمیسیون مشترک، بر تصویب موضوع بود. معمولا همه تمرکز مجلس بر بودجه است و در این شرایط شاهد بودیم که کمیسیون مجلس جلسه گذاشت و برای تصویب طرح صیانت رای گیری شد و بر اساس قوانین مجلس هم، ایراد جدی در نحوه رای گیری وجود داشت و مواد قانونی بر اساس آیین نامه داخلی مجلس در مصوبه کمیسیون مشترک انجام نشد.

اعتراضات مردمی در پی تصویب طرح صیانت

سعیدی عنوان کرد: با تصویب طرح صیانت از فضای مجازی، شاهد موج اعتراضات مردمی بودیم و این مردم که خدای ناکرده ارتباطی با معاندین و دشمنان ندارند و نگرانی های جدی برای افرادی که از طریق شبکه های اجتماعی کسب درآمد می کنند ایجاد شده که به نظر من این نگرانی به جاست و باید آنها را جدی بگیریم.

وی افزود: این نگرانی ها از طریق مردم به نمایندگان منتقل شد و تعدادی از نمایندگان بر اساس ماده 167 آیین نامه داخلی تقاضا داشتند که طرح صیانت از کمیسیون مشترک به صحن ارجاع شود و در صحن مجلس شورای اسلامی بررسی شود.

وی افزود: نمایندگان باید تبلور خاص و اراده مردم باشند. در حال حاضر اقشار و انواع مختلف مردم نگران این طرح هستند و این نگرانی را عنوان کرده اند‌.

درخواست 165 نماینده برای بازگشت طرح صیانت به صحن مجلس

وی گفت: خوشبختانه با اتفاقاتی که افتاده و با توجه به حجم اعتراضات لایه های مختلف مردمی ، اکثر نمایندگان معتقدند که موضوعاتی  مانند طرح صیانت نباید جزو اولویت های مجلس شورای اسلامی باشد و اخیرا نامه ای هم در مجلس تنظیم شده و 165 نفر از نمایندگان نامه بررسی طرح صیانت را امضا کرده اند و اگر هیأت رئیسه توجه کنند و طرح دوباره به مجلس ارجاع شود امید زیادی داریم که این طرح رای نخواهد آورد.

نماینده پنج شهرستان جنوب سیستان و بلوچستان اذعان داشت: کمیسیون بررسی طرح صیانت در برابر فضای مجازی باید دلایل ابطال رای ها را اعلام کنند آنچه که مهم است این است که در شرایط فعلی کشور، مردم نسبت به چنین طرحی حس خوبی ندارند و باید این طرح در صحن مجلس بررسی شود و همه مردم از طریق رسانه ها در جریان جزئیات طرح قرار بگیرند و بدانند نمایندگانشان بر روی چه مسائلی حساسیت نشان می دهند و چه دغدغه هایی دارند.

وی افزود: من معتقدم که حتما باید در حوزه مدیریت فضای مجازی تدبیر شود اما نه اینکه طرحی تصویب شود که التهاباتی در جامعه ایجاد کند و محدودیت ایجاد کند. وگرنه هیچ کس هم به دنبال ولنگاری در فضای مجازی نیست .

تجربه خوبی از نتایج محدودیت گذاری ها در کشور نداریم

سعیدی عنوان کرد: ما تجربه خوبی از نتایج محدودیت گذاری ها در کشور نداریم و این محدودیت ها کارساز نبوده است. از طرفی هم تناقض های بسیاری وجود دارد برای مثال طراحان طرح صیانت فضای مجازی در فضای توییتر که برای مردم فیلتر شده و استفاده از فیلتر شکن هم مشکلات قانونی دارد، فعالیت می کنند اما مردم را منع می کنند. این سئوال را باید از این افراد پرسید که چگونه خود شما از چنین پلتفرم هایی استفاده می کنید درحالی که استفاده آن ها برای مردم منع شده ‌است ؟ مردم این رفتار ها و تناقض ها را قبول ندارند.

وی در پایان گفت: در شرایط بسیاری سختی در کشور قرار داریم و باید قبول کنیم شرایط معیشتی مردم بسیار سخت است و سرانه مصرف پروتئین در کشور بسیار پایین آمده ،در چنین شرایطی مردم انتظار دارند تمام تمرکز مجلس بر روی مسائل اقتصادی و معیشتی باشد. با چنین طرح هایی حال مردم را خوب نخواهیم کرد .

 

انتهای پیام/
فائفه راغی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز