خبرگزاری کار ایران

با درج قیمت مصرف کننده بر روی کالاها؛

قیمت برخی کالاها در قزوین 5 تا 63 درصد کاهش یافت

asdasd
کد خبر : ۱۲۰۳۲۴۲

رئیس سازمان صمت استان قزوین گفت: با درج قیمت مصرف کننده روی کالا در واحدهای تولیدی که برای 53 گروه کالایی در استان درحال اجرا است برای برخی کالاها از 5 تا 63 درصد شاهد کاهش قیمت در سطح بازار بودیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قزوین عزیز الله افضلی در نشست خبری که ظهر امروز با حضور معاون سازمان صنایع کوچک و شهر‌ک‌های صنعتی ایران در سالن کنفرانس شرکت شهرک‌های صنعتی استان برگزار شد، گفت: درج قیمت در کارخانه از مواردی است که سالیان دراز مطالبه بخش مصرف کننده بود، به دلیل اینکه قیمت‌های درج شده توسط واحدهای صنعتی در برخی موارد براساس درخواست بازار انجام می‌گرفت و وقتی به واحدها مراجعه می‌کردیم ادعا داشتند شرایط حاکم بر بازار این قیمت‌ها را به ما دیکته می‌کنند و مجبور هستیم این نوع قیمت‌ها را بر این اساس درج کنیم.  

رئیس سازمان صمت استان قزوین ادامه داد: در برخی موارد فروشگاه‌های زنجیره‌ای تخفیف‌های خیلی زیاد غیر واقعی را به مشتری معرفی می‌کردند و برای مصرف کننده جای سوال بود که اگر قیمت درج شده روی کالا واقعی است چطور 30 تا 60 درصد تخفیف امکانپذیر است.  

وی بیان کرد: از 27 دی ماه 1400 کنترل درج قیمت کالا  درحال اجرا است و درحال حاضر مرحله چهارم آن انجام می‌شود و 53 گروه کالایی را شامل شده و براساس آن واحدهای صنعتی باید درج قیمت در کارخانه به انضمام 9 درصد ارزش افزوده را بر مبنای قیمت فروش روی فاکتور لحاظ کنند.

این مسئول افزود: پیش از این طرح دلالان سود می‌بردند و مصرف کننده هم به خیال اینکه نظارت وجود دارد گمان می‌کردند قیمت‌های درج شده روی کالا واقعی است اما سود این قیمت‌ها نه به جیب تولید کننده و نه به مصرف کننده اصلی می‌رسید و در نهایت شبکه دلالی وسیعی ایجاد شده بود.

وی عنوان کرد: سازمان حمایت از مصرف کننده سود شرکت‌های پخش برای کالای مختلف را در پنج گروه تقسیم بندی و ابلاغ کرده که از 10 تا 14 درصد است و در نهایت با احتساب سود خرده فروشی که پیش از این به اتحادیه‌ها ابلاغ شده واحدهای صنفی باید نسبت به برچسب قیمت مصرف کننده با احتساب سود قانونی اقدام کنند که در بیشترین حالت 30 درصد است.

افضلی اظهار کرد: برخی مصرف کننده‌ها گله دارند که برخی واحدهای صنفی درج قیمت ندارند، واحدهای صنعتی به طور 100 درصدی با ما همکاری داشتند و نسبت به درج قیمت اقدام کردند و به لحاظ اجرای پروژه مقام اول کشور را کسب کردیم.

وی ادامه داد: در عرضه خرده فروشی انجمن‌ها و اتحادیه‌های صنفی و همه دستگاه‌هایی که می‌توانند نظارت داشته باشند وارد میدان شده‌اند؛ اما اصلی‌ترین رکن خود مصرف کننده‌ها هستند و درصوت مشاهده تخلف به 124 و 135 اطلاع رسانی کنند.

رئیس سازمان صمت استان قزوین بیان کرد: تامین مالی زنجیره‌ای از مواردی است که در استان به صورت پایلوت در دست اجرا است و براساس آن، باعث می‌شود بتوانیم در یک گروه از بالا تا پایین با تامین بخشی از سرمایه و تنزیل آن به بانک‌ها کل سرمایه در گردش یک زنجیره تولید را اجرا کنیم که این طرح در بخش خودرو در استان تمرکز دارد.  

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز