خبرگزاری کار ایران

تنظیم بازار یا افزایش قیمت ها در یزد؛

گرانفروشی گوشت قرمز در یزد/بی‌توجهی قصابی‌های یزد به مصوبه تنظیم بازار

asdasd
کد خبر : ۱۲۰۱۱۰۹

با وجود اعلام نرخ گوشت قرمز توسط ستاد تنظیم بازار در استان یزد اما بررسی‌ها نشان می‌دهد قصابی‌های یزد بی‌توجه به مصوبات تنظیم بازار، همچنان گوشت را با نرخ بالاتر از مصوب عرضه می‌کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از یزد، ستاد تنظیم بازار استان در ابتدای هفته قیمت هر کیلوگرم گوشت گوسفندی را ۱۴۵ هزار تومان اعلام کرد اما قصابی های یزد بیاعتنا به این مصوبه، هر کیلوگرم گوشت را حتی بیشتر از ۱۸۰ هزار تومان عرضه می کنند.

این در حالی است که مدت‌هاست گرانی در بازار گوشت قرمز گریبانگیر مصرف‌کنندگان را گرفته است و مسئولان استان در دولت سیزدهم بر خلاف شعارها و وعده هایی که دادند هنوز در ساماندهی وضعیت معیشت مردم و اقلام مصرفی خانوار موفقیتی به دست نیاورده و به برگزاری جلسات و ستادها بدون نتیجه و مصوبات کاغذی اکتفا کرده اند.

گرانی گوشت قرمز اما از حدود چهار ماه پیش شروع شده و بر اساس آخرین گزارش‌ها هنوز بازار پر نوسان این محصول بالاتر از سطح انتظار مردم است و می رود تا در آستانه سال نو خود را از سفره مردم حذف کند.

بررسی های خبرنگار ایلنا از سطح بازار نشان می دهد واحدهای عرضه در سطح شهر، هر کیلوگرم گوشت قرمز را بیشتر از ۱۵۰ هزار تومان می خرند و با در نظر گرفتن سود، هزینه های واحد صنفی از جمله اجاره و برق، دارایی و ... مجبورند بیش از ۱۸۰ هزار تومان در هر کیلوگرم عرضه کنند.

گرانفروشی گوشت قرمز در یزد/بی‌توجهی قصابی‌های یزد به مصوبه تنظیم بازار

توزیع گوشت قرمز با نرخ ۱۶۰ هزار تومان

علی ملک ثابت؛ رئیس اتحادیه قصابان یزد هم با تایید این موضوع که واحدهای عرضه در سطح شهر گوشت را بالاتر از قیمت مصوب کارگروه تنظیم بازار عرضه می کنند به ایلنا گفت: قیمت گوشت مخلوط گوسفندی از سوی برخی توزیع کنندگان در واحدهای عرضه ۱۶۰ هزار تومان است در حالیکه مصوبه ستاد تنظیم بازار برای هرکیلوگرم ۱۴۵ هزار تومان تعیین شده است.

وی در خصوص افزایش قیمت گوشت بیان کرد: چندین عامل در افزایش قیمت گوشت موثر است که خالی بودن زمینه دام در استان‌های دام‌خیز و به تبع آن کمبود دام در تأمین سایر استان‌ها، یکی از عوامل افزایش قیمت است.

رئیس اتحادیه قصابان یزد با بیان اینکه عرضه گوشت گوسفند با قیمت ۱۴۵ هزار تومان اعلامی از سوی ستاد تنظیم بازار استان امکان پذیر نیست اضافه کرد: قیمت تعیین شده فعلی بر اساس بهمن ماه اعلام شده در حالیکه وضعیت امروز با روزگذشته متفاوت است.

وی با اشاره به اینکه ۹۰ درصد گوشت گوسفندی مصرفی در استان یزد از استانهای اصفهان، شیراز و خراسان جنوبی و... وارد می شود اظهار داشت: قیمت مبدا گوشت قرمز ۱۶۰ هزار تومان است در حالیکه مسئولان استان انتظار دارند گوشت در سطح عرضه برای هر کیلو ۱۴۵ هزار تومان به دست مصرف کننده برسد.

ملک ثابت تصریح کرد: برای تعیین نرخ گوشت باید قیمت ها را هفتگی مشخص و اعلام کرد و ملاک قرار دادن قیمت های یک ماه قبل برای تعیین نرخ عملا با شرایط فعلی بازار امکان ندارد زیرا که مثلا در هفته جاری به علت بارندگی، گوشت به میزان کمتری وارد استان شده و طبیعتا قیمت آن بالاتر از قیمت هفته قبل است.

وی با بیان اینکه افزایش قیمت نهاده‌های دامی، داروهای مورد استفاده برای دام و همچنین افزایش هزینه‌های حمل و نقل هم از عوامل افزایش قیمت گوشت است عنوان کرد: جهاد کشاورزی باید تلاش کند تا قیمت نهاده های دامی را برای دامداران کاهش دهد تا قیمت دام  ارزان تر شود تا مردم نیز از این موضوع بهره مند شوند.

گرانفروشی گوشت قرمز در یزد/بی‌توجهی قصابی‌های یزد به مصوبه تنظیم بازار

مشکل تامین و عرضه دام در یزد وجود ندارد

قیمت گوشت قرمز در بازار روند صعودی به خود گرفته و سبب نارضایتی مردم شده و از طرفی مشکل تامین نهاده‌های دامی و افزایش قیمت نهاده‌ها و قاچاق دام و حتی چند برابر شدن بعضی نهاده ها، تولید کنندگان و دامدران را مشکل مواجه کرده است اما سید ابوالفضل وکیلی؛ رئیس سازمان جهاد کشاورزی یزد نظر متفاوتی در خصوص قیمت گوشت قرمز دارد.

وی با اشاره به اینکه مشکل تامین و عرضه دام در یزد وجود ندارد، گفت: حدود ۸۰ درصد نهاده‌های دامی مورد نیاز دامداری‌های صنعتی در استان تامین می‌شود و در تامین نهاده‌هایی مانند سویا و ذرت و جو هم مشکلی نداریم.

البته او پیش از این گفته بود به دلیل خشکسالی‌ ۴۰ درصد خوراک دام از سایر مناطق کشور بدست جامعه هدف در استان یزد می‌رسد که قیمت حمل و نقل موجب افزایش هزینه‌ها شده است.

وکیلی همچنین از تشدید نظارت بر بازار گوشت در استان خبر داد و تصریح کرد: اکیپ‌های بازرسی در یزد و دیگر شهرستان‌های استان با همکاری فرمانداری‌ها در قالب قرارگاه امنیت غذایی بر بازار گوشت نظارت دارند و با هرگونه گرانفروشی برخورد می‌شود.

به گزارش ایلنا، اعضای ستاد تنظیم بازار استان هفته گذشته بار دیگر برای تنظیم قیمت گوشت در سالن کوثر استانداری به دور هم جمع شدند اما نتیجه این نشست تنها به روی کاغذ موثر بود و در سطح شهر تاثیر مثبتی برای شهروندان نداشت و بی‌توجهی قصابی‌ های یزد به مصوبه تنظیم بازار را نشان داد که می توان گفت دستاورد این نشست ۲ ساعته تقریبا هیچ بوده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز