خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می دهد؛

موج گرانی ، تولید کنندگان مازنی را هم مصرف کننده برنج های خارجی کرد/واسطه ها کیلویی 50 هزارتومان سود می برند ومسئولان ناظرند!

asdasd
کد خبر : ۱۱۹۸۹۵۰

قیمت برنج سر به فلک کشیده و گرانی محصول پرمصرف خانواده های ایرانی این روزها به معضلی تبدیل شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، قیمت برنج سر به فلک کشیده و گرانی محصول پرمصرف خانواده های ایرانی این روزها به معضلی تبدیل شده است!این گرانی برای خانواده هایی که درآمد ثابت دارند؛ گران تمام می شود و حذف برنج از سبد غذایی ایرانیان؟ شاید! مثل گوشت و ماهی و...!

مقصر این وضعیت کیست؟ می گویند کشاورزان، محصول برنج را گران کرده اند! شالیکاران می گویند: برنج ما را تاجر و مغازه دار کیلویی 25 تا 32 هزار تومان خریدند؛ عامل گرانی ما نیستیم! اگر الان برنج در شهرهایی همچون تهران 80 تا 90 هزارتومان فروخته می شود؛ مقصر ما نیستیم! اگر چه کود را سه برابر قیمت سال گذشته و 5 برابر سال پیش از آن می خریم! اگرچه سم 10 کیلویی را 480 تا 500 هزار تومان می خریم!

برخی از مسئولان مازندرانی در خصوص گزارش "ایلنا" راجع به علت گرانی برنج حاضر نشدند گفت وگو کنند و به قول معروف "امتناع " کردند و مدیرانی که پاسخگوی سوالات بودند؛ چنان جواب دادند که بر ابهامات افزودند!

رئیس اداره برنج جهاد کشاورزی مازندران گفت: بنده اجازه مصاحبه درخصوص گرانی برنج را ندارم چون درتولید، نقش دارم و باید از توسعه بازرگانی مصاحبه بگیرید!

"علی محمد رمضانی" در همین حد حاضر به صحبت کردن شد که بگوید: گرانی برنج دست کشاورز نیست! در پیک عرضه محصول به بازار، کشاورزان برنج را 30 تا 33 هزار تومان و ارقام محلی و پرمحصول را 23 تا 26 هزارتومان به فروش رسانده اند!

او نکته ای دیگر را بیان می کند و شاید ابهام برانگیز هم باشد:برنج ایرانی محلی و پر محصول در مازندران دپو شده است.

آیا مفهوم صحبت این مسئول این است که کشاورزان برنج را دپو کرده اند و حاضر به فروش محصول خود نیستند و یا این که به دلیل گرانی سرسام آور، محصولشان خریداری ندارد؟!

مجید بهادری معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران هم ضمن پاسخگویی به سوالات گزارشگر ایلنا درباره مواردی همچون سیاست دولت درخصوص واردات برنج، راجع به علت گرانی این محصول و تفاوت قیمت از مرحله تولید تا مصرف می گوید: قیمت برنج تابع عرضه و تقاضاست.

او می گوید: عین بی انصافی است که برنج را از کشاورز کیلویی تا 40 هزار تومان بخرند و تا کیلویی 50 هزار تومان سود کنند؛ این کار، کار عده ای تاجر است!

بهادری تصریح می کند:افزایش قیمت از کارخانه به بعد صورت می گیرد؛ قیمت های گران حمل و نقل نیز مزید بر علت هستند.

بالا بودن کرایه حمل و جو روانی حاکم بر بازار به گرانی قیمت محصولی همچون برنج دامن می زند؛ درست مثل مرغ!

بازار مرغ نیز بعد از یک سال التهاب آرام شد، قطعا بدانید که وزارتخانه های جهاد کشاورزی و صمت برای این موضوع تدبیر خواهند کرد!

این ها باید اصلاح شوند! دست واسطه و تاجر باید کوتاه شود! اگر قرار به ساماندهی بازار است، باید موضوع عرضه مستقیم در دستور کار باشد و بازار توزیع ساماندهی گردد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران وعده می دهد که سال آینده نظام تولید تا مصرف برنج سامان می گیرد و نقش واسطه ها کمرنگ خواهد شد.

براساس آمارهای ارایه شده نیاز سالانه کشور به برنج 3 میلیون و 200 هزارتن می باشد که امسال به دلیل خشکسالی کاهش 10 درصدی تولید را تجربه کردیم و ایران نیازمند واردات یک میلیون و 400 هزارتن می باشد.

سوال این است که با وجود تمهیدات اندیشیده شده و واردات میزان قابل توجهی برنج خارجی از کشورهای مختلف، چرا بازار این محصول به آرامش و ثبات نمی رسد و چرا ارزان نمی شود؟

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان این مطلب که برنج وارداتی با ارز ترجیحی تامین و وارد کشور می شود و نه ارز 4200 تومانی؛ ادامه می دهد: قیمت برنج  چه 35 هزارتومان باشد و چه 100 هزار تومان، کشور نیاز به واردات 700 هزارتن برنج در سال دارد.

این مقام مسئول با تاکید بر این مطلب که نباید امنیت غذایی مردم دچار مخاطره شود، گرانی قیمت این محصول را متاثر از نرخ ارز عنوان کرده و می گوید: افزایش قیمت برنج از 40 هزارتومان به 100 هزار تومان غیرطبیعی است و با توجه به توزیع برنج با قیمت ارزان، قطعاً بازار این محصول به تعادل خواهد رسید.

مدیرتوسعه بازرگانی جهاد کشاورزی مازندران در استانی که یکی از قطب های تولید برنج های محلی و پر محصول می باشد، از توزیع 5 هزارتن انواع برنج های وارداتی در این استان با توجه به در پیش بودن ایام نوروز و ماه مبارک رمضان خبر داده و می گوید: از این میزان برنج وارداتی 4 هزار تن هندی و یک هزار تن برنج تایلندی است که با قیمت های 24 هزار تومانی و 12 هزار و 500 تومان و از طریق فروشگاه های زنجیره ای و تعاونی های روستایی و مصرف توزیع خواهد شد.

ابراهیم قربان نژاد تصریح کرد: توزیع برنج وارداتی به منظور تعادل دربازارقیمت ها صورت می گیرد.

این گزارش را در شرایطی به پایان می بریم که انتقاد اصلی راجع به افزایش قیمت کالاها از جمله محصولی همچون برنج متوجه برخی سیاست های دولت است؛ تحریم ها سالهاست که گریبانگیر اقتصاد کشورمان است و بحث نوسانات ارزی یک دو سالی است که برنامه های دولت را تحت الشعاع قرارداده است.

واردات برنج منحصر به سال جاری نیست و سالهای گذشته هم این سیاست اجرایی می شده اما چگونه است که امسال با انفجار قیمت برنج مواجه می شویم و موضوع دلالی و واسطه گری تا چه زمانی ادامه خواهد داشت و دود این بی سامانی ها تا کی به چشم مردم به خصوص اقشار حقوق بگیر جامعه خواهد رفت؟!

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز