خبرگزاری کار ایران

جمع آوری و ساماندهی ۹۲۵ کودک کار و خیابان در مشهد

asdasd
کد خبر : ۱۱۹۸۳۸۵

معاون اجتماعی بهزستی خراسان رضوی گفت: ۹۲۵ کودک کار و خیابان طی ۱۶ماه اخیر از سطح شهر مشهد جمع‌آوری شده و تحت پوشش برنامه ساماندهی قرار گرفته‌اند.

به گزارش ایلنا از مشهد، معاون اجتماعی بهزستی خراسان رضوی در این باره گفت: از این تعداد حدود ۸۰درصد جزو اتباع هستند که یا بازگشت به خانواده شده و یا درصورتیکه شرایط بازگشت به خانواده نداشتند، به فرایند توانمندسازی ورود کرده‌اند.

محمد غفاری زاده با تشکر از معاون دادستان در امور صغار و محجورین افزود: خوشبختانه در استان با کمک دادستانی، شرایط خوبی مهیا شده و نهاد‌های مختلف پای کار آمده‌اند که تا اینجا بخش مهمی از ریل‌گذاری توانمندسازی انجام شده است.

وی اعلام کرد: در خصوص شناسایی کودکانی که بازگشت مجدد به چرخه آسیب دارند اقداماتی برای خرید دستگاه اسکن عنبیه انجام شده که در روز‌های اخیر اختیار خرید به خودمان واگذار شده و منتظر هماهنگی با سازمان بهزیستی کشور هستیم که این دستگاه خریداری شود.

این مسئول گفت: اسکن عنبیه ما را از تکرار بازگشت کودکان به چرخه آسیب مصون می‌دارد و خانواده‌هایی را که با وجود تعهد بار دیگر کودکان‌شان را روانه کوچه و خیابان می‌کنند، شناسایی می‌کنیم.

وی با بیان اینکه کودکان جمع‌آوری شده قبل از ساماندهی و توانمندسازی، طبقه‌بندی سنی می‌شوند افزود: هر کودک بر اساس مشخصات سنی و وضعیت فرهنگی و تحصیلی، در یک بازه زمانی مشخص نگهداری و مقدمات توانمندسازی وی انجام می‌شود.

دبیر کمیته ساماندهی کودکان کار و خیابان مشهد تصریح کرد: در غربالی که انجام می‌شود، کودکان براساس الگو‌های تعیین شده حداقل ۲۰روز و حداکثر یک سال در مرکز صدف نگهداری و درصورت بلاتکلیف بودن یا با دستور قضایی به مراکز کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست واگذار می‌شوند.

غفاری‌زاده گفت: زمین بازی کودکان مرکز صدف که از تعهدات شهرداری بوده هنوز عملیاتی نشده و مبلغ ۱۶۰میلیون تومانی که قرار بوده در این زمینه توسط شهرداری هزینه شود، هنوز به نتیجه نرسیده است.

وی از مشکل بیمه خدمات درمانی کودکان کار و خیابان یاد کرد و گفت: با بیمه مکاتبه شده و در پاسخ متعهد شده‌اند که برای این کار اقدام کنند و دادستانی هم پیگیری مسئله بوده و هست.

غفاری‌زاده تصریح کرد: قرار است کل هزینه‌های درمان بیمارستانی این کودکان به صورت کامل و رایگان پرداخت شود.

وی همچنین در زمینه رد مرز کردن کودکان اتباع که خانواده‌هایشان شناسایی نشده و یا مختصات اقامت ندارند، هم گفت: این کودکان با هماهنگی دفتر اتباع و کمیساریای پناهندگان رد مرز می‌شوند که البته این از اختیارات دفتر اتباع است و ما فقط این کودکان را تحویل اتباع می‌دهیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز