خبرگزاری کار ایران

ایلنا از استان کرمانشاه گزارش می‌دهد؛

افزایش رواج مصرف گل در بین جوانان کرمانشاهی/ خانواده‌ام با اعتیادم کنار آمده‌اند، خودم خسته شده‌ام

asdasd
کد خبر : ۱۱۹۵۸۹۹

از کنار این پارک که رد می‌شوی دسته دسته جوانانی را می بینی که در کنار هم سیگارهای با دود غلیظ را پس از چند پک عمیق به هم پاس می دهند تا برای ساعاتی از دنیا غافل شوند و به عبارت مرسوم بین خودشان گل بزنند !

به گزارش خبرنگار ایلنا از کرمانشاه ،همه ما با شنیدن گل به یاد شکل زیبا و حس طراوت و شادابی که با بوییدن آن به ما دست می‌دهد می‌افتیم اما می‌خواهیم در این گزارش  از گل ، ماده مخدری صحبت کنیم که نه شکل ظاهری زیبایی دارد و نه بویی که حس سرزندگی را در ما زنده کند.

امروزه مصرف گل در جامعه و بین جوانان و حتی نوجوانان به اندازه ای زیاد شده است که می توان مصرف  آن را در پارک ها و بوستان ها ، کنار دانشگاهها و مدارس و حتی مدارس دخترانه به راحتی دید.

این ماده مخدر که به راحتی و با قیمت ارزان در دسترس همگان حتی نوجوانان کم سن و سال قرار دارد بر خلاف تبلیغاتی که فروشندگان آن می کنند به دلیل حس شادی آوری که دارد بسیار خطرناک و اعتیاد آور است و تاثیرات مخربی بر زندگی فرد وابسته به آن می گذارد .  

گل ماده مخدری از خانواده شاهدانه و از مشتقات این گیاه  است که به نام‌های مختلفی در سراسر جهان شناخته می شود در بسیاری از کشورها  این ماده  را با ماری‌جوانا  می‌دانند اما در واقع گلی که در ایران یافت می‌شود ممکن است با ماری‌جوانا تفاوت‌های زیادی داشته باشد و به گفته کارشناسان ممکن است توسط فروشندگان برخی مواد شیمیایی به ترکیبات آن اضافه شده باشد که اعتیاد آوری بیشتر  و  خاصیت روانگردانی بیشتری داشته باشد.

ماده مخدر گل در  زیر دسته کانابیس‌ها قرار می‌گیرد و از مشتقات گیاه شاهدانه است که در ردیف و هم‌خانواده مواد مخدری همچون حشیش و ماری جوانا قرار می گیرد و بطور کلی طریقه مصرف آنها به هم شبیه است .

این گیاه با دارا بودن حداقل 24 درصد ماده مخدر «تتراهیدروکانابینول» و مواد شیمیایی اثرات اعتیادآور برای مصرف‌کننده دارد در حالی که ماری‌جوانای معمولی(غیرطبی) که از برگ گیاه شاهدانه به دست می آید، دارای کمتر از هشت درصد ماده مخدر تتراهیدروکانابینول است. بنابراین بر خلاف باور عمومی ماده مخدر گل سه برابر  ماری‌جوانا اعتیاد آورتر و خطرناک تر است.

گل خاصیت شادی آوری دارد به همین دلیل است که در بین تمام مواد مخدر ، به عنوان پر مصرف‌ ترین ماده مخدر در جهان شناخته می‌شود. مدت زمان اثر ماده مخدر گل چیزی بین 2 تا 6 ساعت است.

مخدر گل را معمولا در کاغذ می‌پیچند و به شکل سیگار می‌کشند. .

گل به آرامی می‌سوزد و دود زیادی تولید می‌کند. بوی آن تند و شبیه به بوی گیاه است.

به طور کلی تِم بوی گل بسیار شبیه برگ و علف و گیاهان جنگلی است اما به صورت عمیق، غلیظ و شدید. 

در زمان دود کردن نیز عمق غلظت و شدت بوی این گیاه کاملاً به مشام می‌رسد و آن را قابل تشخیص می‌کند.

همانطور که گفتیم قیمت ارزان و در دسترس بودن آن باعث شده بسیاری از جوانان و حتی دختران به آن علاقمند شده و وابستگی شدیدی در آنها ایجاد شود. 

اگر سری به بوستان‌های سطح شهر بزنید بدون شک می توان جوانانی را یافت که درکنار هم مشغول استعمال این ماده مخدر هستند  پارک سی متری که در منطقه تقریبا مرفه نشین نوبهار قرار دارد یکی از نقاط سطح شهر کرمانشاه است که به پاتوقی برای افراد مصرف کننده گل یا به عبارت عامیانه تر « گل بازها » تبدیل شده است ، هرچند بوستان‌های دیگری مانند پارکهای شرقی و غربی طاقب ستان ، پارک کوهستان ،  پارک سراب قنبر و حتی معابر شهر نقاط دیگری است که معمولا در آن جوانان به راحتی  و بدون مزاحمت مشغول  کشیدن گل هستند اما پارک سی متری یا همان « پارک حشیش » پاتوق اصلی این افراد به حساب می آید .

خانواده ام با اعتیادم کنار آمده اند ، خودم خسته شده ام

نوید یکی از افرادی است که حاضر به صحبت با ما می شود ، این جوان چهره بشاش و شادابی دارد و با ادبیات خاصی به ما می گوید که مصرف گل را از دو سال و نیم پیش شروع کردم ، تقریبا از زمانی که کرونا هنوز نیامده بود و در دوران دانشگاه با دوستانم بعضی وقت‌ها  سیگار می کشیدم  یک روز یکی از دوستانم سیگار متفاوتی به من تعارف کرد  و پس از اولین پک به سرفه شدید افتادم ، اما کم کم با پک های بعدی به آن عادت کردم حالت عجیبی داشتم و انرژی و شادابی خاصی در خودم می دیدم و تقریبا چند ساعت این حالت را داشتم .

روزهای بعدی هر چند تمایلی نداشتم ولی با تعارف دوستانم دوباره چند پک دیگر کشیدم ، پس از چند هفته کشیدن گل برایم عادی شد و پس از چند ماه وابستگی عجیبی به آن پیدا کردم و در حال حاضر حداقل یک یا دو نخ به صورت سیگار مصرف روزانه ام است و به آن وابستگی شدیدی دارم .

شب ها دیر به خانه می روم و تا نصف شب بیدارم و صبح ها هم معمولا خواب عمیقی دارم و تا وسط روز در خوابم ، پس از بیدار شدن هم بی‌قراری عجیبی در خودم می بینم تا عصر شود و دوباره به همراه  دوستانم گل مصرف کنم.

این جوان ۲۳ ساله زندگی‌اش را وابسته به گل می داند و ترک آن را غیر ممکن می داند و می گوید با اینکه می دانم در حال نابود کردن و تباه کردن زندگی ام هستم ، زندگی ام تکراری شده است و دستم به هیچ کاری نمی رود ، اما نمی توانم آن را کنار بگذارم اگر چه خانواده ام با اعتیادم کنار آمده اند اما خودم خسته شده ام . هرچند تلاش زیادی کردند که دوباره مرا  زندگی عادی برگردانند ولی بی نتیجه بود و چون تک فرزند هستم با وابستگی ام کنار آمده  و مرا به حال خودم رها کرده اند.

در قسمت تقریبا خلوت پارک حشیش چند دختر و پسر در کنار همدیگر مشغول کشیدن سیگار هستند و از دود غلیظ و خنده های بلند آنها مشخص است که در حال مصرف گل هستند به آنها نزدیک می شوم و قصد صحبت کردن دارم که متوجه حالت نا مساعد برخی از آنها می شوم و راهم را ادامه می دهم .

در جای جای این پارک و مکان های دیگر سطح شهر جوانان در دسته های چند نفره مشغول به گل زدن هستند گل به خودی هایی که خار آن می تواند زندگی و آینده هر کدام از آنها را با زخم های عمیق و جدی روبرو کند، زخم های  که رهایی و درمان آن طبق نظر روانپزشکان کاری سخت و تقریبا غیر ممکن است .

 

 ساجده واعظ زاده جامعه‌شناس  علت گرایش به مواد مخدر و افزایش اعتیاد به این مواد  خصوصاً گل را دلایل فنی و خاصیت شادی آور بودن این ماده  و همچنین قیمت ارزان آن می داند. 

واعظ زاده که دکترای جامعه شناسی دارد در ادامه می افزاید:به طور کلی افزایش مصرف موادمخدر در بین جوانان مرتبط با افزایش سایر آسیب‌های اجتماعی  مانند افزایش بیکاری و فقر، طلاق، تجرد و ... است.

وی باوری را که مردم معتقدند فقر باعث گرایش به مواد می شود را درست نمی داند و می گوید:  فقر به خودی خود باعث افزایش مصرف موادمخدر نمی شود اما فشاری که به واسطه آن ایجاد می شود و احساس محرومیت نسبی را به وجود می آورد می تواند به افزایش اعتیاد منجر شود. 

این جامعه شناس تاکید می‌کند : در سال‌های اخیر افزایش پدیده بیکاران تحصیل کرده را هم شاهد هستیم که خود مزید بر علت است زیرا افراد تحصیل کرده از سطح اطلاعات و دسترسی‌های بیشتری برخوردارند توقعات بیشتری دارند و احساس محرومیت ناشی از بیکاری و فقر و نداشتن امیدواری به آینده دربین آنها ویران کننده تر است.

چگونه باید مانع ورود جوانان شد

واعظ زاده در پاسخ به این پرسش که چگونه باید مانع ورود جوانان در این منجلاب شد،  می‌گوید  : نقش خانواده ها در وهله اول تربیتی است یعنی انتظار می رود فرزندانی آگاه و منطقی و البته توانمند و فعال پرورش دهند، در وهله دوم نقش نظارتی دارند و لازم است بر فعالیت‌های جوانان با روش های همدلانه نظارت داشته باشند.

مدارس نقش تعیین کننده ای در سرنوشت کودکان و نوجوانان و آینده آنها دارند به صورتی که نقش مدارس باید به گونه‌ای باشد که  آموزش های لازم را هم در رابطه با موقعیت های مختلف در زندگی بدهند هم در رابطه با مضرات اعتیاد و عواقب فردی خانوادگی و اجتماعی آن و هم فضای سالمی را در مدارس ایجاد کنند و مانع از شکل گیری گروه های ناسالم و بزهکار در محیط مدرسه شوند.

نکته مهم در رابطه با نقش مدارس تأثیرگذاری بالای معلمان بر نوجوانان به عنوان الگو است که در این رابطه می بایست معلمان حساس باشند. 

 واعظ زاده اشتغال و بالا رفتن سطح رفاه اجتماعی را یکی دیگر از عوامل جلوگیری از گرایش به مواد مخدر می داند و می افزاید : نقش مسئولان بستگی دارد که چگونه به وضعیت جوانان بنگرند به این صورت که  در سطوح بالا انتظار می رود شرایط رفاه و اشتغال جوانان را فراهم کنند و در سطوح پایین التزام به قانون و تعهد به وظایف خود می تواند زمینه ساز امید و نویدبخش آینده برای جوانان باشد.

بسیاری از کارشناسان مبارزه با مواد مخدر  هم معتقدند  علت مصرف زیاد گل در بین جوانان در دسترس بودن آن و همچنین قیمت پایین این ماده است به صورتی که می توان آن را حتی در خانه نیز کشت کرد از همین رو علاوه بر تولید و عرضه سازماندهی شده توسط باندهای قاچاق مواد مخدر ،بسیاری از فروشندگان خرد نیز خود مشغول پرورش این ماده مخدر خطرناک در مزارع کوچک و حتی باغچه های داخل خانه هستند و همین امر باعث شده   که با وجود کشفیات بسیار این ماده مخدر توسط پلیس ، همچنان به صورت انبوه و گسترده در دسترس مصرف کنندگان قرار گیرد.

به نظر می رسد  تنها راه جلوگیری از گرایش بیشتر جوانان به این ماده مخدر آموزش در مدارس و  رسانه ها است ، آموزش و معرفی اثرات مخرب و اعتیاد آور این ماده می تواند راهکار مناسبی باشد که توسط مسئولان در دستور کار قرار گیرد در غیر این صورت باید شاهد گسترش هرچه بیشتر مصرف گل در جامعه بود ، جامعه ای که در نبود سرگرمی‌های مثبت و مناسب ، بالا  رفتن نرخ بیکاری ، بالا رفتن سن ازدواج و بسیاری مشکلات دیگر که ادامه زندگی را سخت می کند بدون شک به دنبال لذت های زودگذر و استفاده از مواد مخدر و روانگردان های گوناگون  می رود   تا برای ساعاتی هم که شده از دنیا و هر آنچه در اطراف آنها می گذرد غافل شوند غافل از اینکه دارند حکایت تلخ از چاله به چاه افتادن را برای خود به طور واقعی رقم می زنند.

گزارش : سید محمد موسوی

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز