خبرگزاری کار ایران

در گفت و گو با ایلنا مطرح شد:

کمبود اعتبارات باعث عدم خنثی شدن مین ها در ایلام می شود/ کاشت ۲۰ میلیون مین در ایران توسط عراق در دوران جنگ تحمیلی

asdasd
کد خبر : ۱۱۸۱۳۱۵

نماینده ایلام در مجلس از کمبود اعتبارات که باعث عدم خنثی شدن مین ها در این استان شده است انتقاد کرد و گفت: اعتبارات به صورت قطره چکانی به مرکز مین زدایی کشور تزریق می شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا از ایلام، پس از حادثه ۱۶ دی ماه ۱۴۰۰ و مجروح شدن ۴ نوجوان ایلامی در اثر برخورد با مین منجر به زخمی شدن و قطع عضو آنها شد،  از طرفی کم توجهی برخی بیمارستان های دولتی به این مجروحین و  سکوت مدیران ارشد ایلام احساسات افکار عمومی را بر انگیخت، برای همین نماینده استان ایلام در مجلس به مرکز مین زدایی کشور مراجعه کرد تا علل اتفاقات اخیر و زخمی و مجروح شدن تعدادی از مردم ایلام را بر اثر انفجار مین پیگیری کند.

سارا فلاحی در این باره به خبرنگار ایلنا ایلام گفت:  از سال ۸۵ مرکز مین زدایی زیر نظر وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح فعالیت خود را آغاز کرده است که ماموریت آنها خنثی سازی میادین مین و مهمات عمل نکرده در سطح کشور است.

این نماینده مجلس  اظهار داشت: از سال ۶۷ تا ۷۷ مسئولیت پاکسازی میادین مین با ارتش و سپاه بود، از ۷۸ تا ۸۱ با وزارت کشور و از سال ۸۲ تا کنون این ماموریت بر عهده وزارت دفاع است که از سال ۱۳۸۵ عملا مرکز مین زدایی کشور تحت نظر وزارت دفاع و برخی شرکت های خصوصی طرف قرارداد آن مسئول اصلی این مهم بوده است.

وی افزود: طبق اعلام کشور عراق در طول ۸ ساله جنگ،  ۲۰ میلیون مین در خاک ایران کاشته است که ایران بعد از مصر که ۲۲ میلیون مین در آن کشور کاشت شده در رتبه دوم جهان قرار دارد.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس اظهار داشت: میزان آلودگی مناطق کشور،  چهار میلیون و دویست هزار هکتار است که بر اساس ارزیابی های به عمل آمده از سال ۶۷،  یک میلیون و پانصد هزار هکتار این آلودگی مین در استان خوزستان،  هفتصد هزار هکتار در استان کرمانشاه، صد و پنجاه هزار هکتار در استان کردستان، صد وپنجاه هزار هکتار در استان آذربایجان غربی و یک میلیون و هفتصد هزار هکتار آن در استان ایلام است که برای استان کوچکی مثل ایلام آمار قابل تاملی است. به عبارت دیگر ایلام بیشترین آلودگی را داشته و تقریبا بیش از ۸۴ درصد اراضی ایلام آلوده بوده است.

وی بیان داشت: از سال ۲۰۱۰ تا سال ۲۰۱۸ ایران با پاکسازی ۶۲۳ کیلومتر از میادین مین کشور بیشترین پاکسازی در جهان را به خود اختصاص داده است.

فلاحی ادامه داد: در سال ۲۰۱۸ در دنیا اعلام شد به رغم کارهای خوبی که در ایران برای پاکسازی مین انجام گرفته اما سطح آلودگی های این کشور هنوز انبوه است و بیش از ۱۰۰ هزار هکتار آلودگی دارد که این میزان آلودگی هم در دریا و هم در خشکی است.

وی تاکید کرد: موضوعی که ایران را از دیگر کشورهای جهان متمایز کرده است بهره گیری از توان داخلی و نیروهای داخلی است که با این ظرفیت نیروی انسانی توانسته است با وصف اعتبارات قطره چکانی اما ۹۵درصد میادین مین را پاکسازی کند.

نماینده ایلام تصریح کرد: در گزارشی که رئیس مرکز مین زدایی کشور داد، تمامی مناطق، بیابان ها، رودخانه ها، جاده ها، پل ها و نقاط آلوده داخل و خارج شهرهای آلوده پاکسازی شده است. اما سیلاب ها و فرسایش خاک احتمال جابجایی مین و مهمات عمل نکرده را دارد که موجب بروز حوادث تلخی مانند زخمی شدن ۴ نوجوان ایلامی در مرز مهران می‌شود‌.

وی گفت: بر اساس گفته های رئیس این مرکز،  مین زدایی در کشور در سه مرحله انجام شده است.در مرحله اول در عمق ۳۰ سانتیمتری سطح زمین انجام شد که بعد در مرحله دوم به عمق ۶۰ سانتیمتر رسید و بعد هم تا برای تسهیل در بهره برداری از میادین نفت و گاز تا سطح ۶ متری زمین پاکسازی انجام گرفت که در صورت حمایت سازمان برنامه و بودجه برای تخصیص اعتبارات مناسب،  حتما اقدامات موثرتری را انجام خواهد داد.

وی تاکید کرد: به رغم اینکه این مرکز برای سال ۱۴۰۱ به اعتبار ۲۰۰ میلیارد تومانی نیاز دارد اما درلایحه بودجه سال آینده فقط ۶۰ میلیارد تومان برای آن در نظر گرفته اند که معلوم نیست چه میزان آن هم تخیصص داده شود.

این نماینده مجلس افزود: مرکز مین زدایی کشور از سال ۹۰ تا ۱۴۰۰ بیش از ۸هزار ماموریت انجام داده است که بیش از ۷۹۰۰ مین و گلوله عمل نکرده کشف کرده اند.

وی ادامه داد: تا سال ۹۹ بیش از ۹۰۰ هزار هکتار از مناطق آلوده کشور را به صورت دستی و سپس بیش از ۴۴ هزار هکتار آن بصورت مکانیزه پاکسازی شده است.

فلاحی تاکید کرد: در یک مقطعی بطور میانیگن سالانه ۵۰ نفر تلفات ناشی از برخورد با مین داشته ایم که این آمار به کمتر از انگشتان دست رسیده است،  هرچند ما بر این باوریم که این آمار باید به صفر برسد اما باید محدودیت های بودجه ای این مرکز را هم در نظر گرفت که در طول ۱۵ سال فقط ۵۴۰ میلیارد تومان اعتبار دریافت کرده اند که بسیار کم است.

نماینده ایلام افزود: در طول ۱۵ سال بیش از ۳ میلیون مین و گلوله خنثی شده است که با احتساب قبل از شکل گیری مرکز مین زدایی تقریبا بیش از ۹۵ درصد کشور پاکسازی شده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس تاکید کرد: از شهریورماه ۶۷ تا دی ماه ۱۴۰۰ حدود ۹۶۱ نفر در استان ایلام با مین برخورد کرده اند که از این تعداد ۳۴۸ نفر جان باخته اند، ۶۱۳ نفر مجروح، ۳۸ قربانی آن یا نظامی بوده یا مین روب، ۱۲ نفر آنان کودک، و ۶۰ آن نفر زن بوده اند.از این تعداد اکثرا روستایی،عشایر و مرزدار بوده اند.

وی گفت: کاشت ۲۰ میلیون مین توسط عراق در ایران  که سطح چهار میلیون و دویست هزار هکتار از اراضی ما را در بر گرفته و خنثی سازی این سربازهای خاموش دشمن توسط فرزندان این ملت، ایران را  به کشوری مطرح در حوزه مین زدایی تبدیل کرده است.

عضو کمیسیون سیاست خارجی مجلس افزود: با توجه به این که کشور عراق نقشه نقاط آلوده به مین در ایران را در اختیار دارد بر همین اساس از وزارت امور خارجه و دستگاه های مرتبط می‌خواهم با توجه به دوستی و رابطه ایران با کشور عراق نقشه های این مناطق را اخذ که در آینده نزدیک،  شاهد مین زدایی صدرصدی در کشورمان باشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز