خبرگزاری کار ایران

مشارکت واحدهای تولیدی استان در صادرات کالا به کشور عراق ضروری است

کد خبر : ۱۴۰۷۵۱

تمدن ایلام یکی از قدیمی‌ترین و نخستین تمدن‌های جهان بوده و راز ماندگاری بسیاری از تمدن‌های جهان، پرداختن به فعالیت‌های اقتصادی و داد و ستدهای آن‌ها و ارتباطات از این روش با دیگر تمدن‌هاست.

جعفر فرهاد بیگی رئیس اداره استاندارد شهرستان مهران گفت: تمدن ایلام یکی از قدیمی‌ترین و نخستین تمدن‌های جهان بوده و راز ماندگاری بسیاری از تمدنهای جهان، پرداختن به فعالیت‌های اقتصادی و داد و ستدهای آن‌ها و ارتباطات از این روش با دیگر تمدن‌هاست.

به گزارش ایلنا فرهادبیگی افزود: بدون شک قدرت اقتصادی تمدنهای ماندگار سهم بسیار مهمی در شناساندن آن‌ها به دیگر تمدن‌ها وجهان امروز داشته لذا اگر امروز تمدن ایلام(عیلام) تمدنی ماندگار شده به خاطر پرداختن آن‌ها به مسائل اقتصادی و موفقیت در این مسائل بوده است.

وی تصریح کرد: ایلام و ایلامی از قدیم الایام با اقتصاد و صادرات و واردات آشنا بوده و سهم بسیار مهمی را در رونق اقتصادی کشور ایفا کرده و مرز مهران نیز یکی از قدیمی‌ترین مبادی ورودی و خروجی استان و کشور بوده است.

فرهادبیگی عنوان کرد: امروزه یکی از بزرگ‌ترین مرزهای صادراتی کشور مرز مهران می‌باشد که در حال حاضر روزانه ۵۰۰ الی ۶۰۰ کامیون کالا به طور میانگین از این مرز به کشور عراق صادر می‌شود و اکنون که این مرز بعد از سالهای جنگ تحمیلی از یک تهدید به یک فرصت تبدیل شده است باید سود و منافع این فرصت دراختیار مردم منطقه و موجبات رفاه و آسایش همین مردم قرار گیرد.

وی گفت: به جهت شرایط خاص کشور عراق و همچنین جنگ زده بودن این کشور و انجام ساخت و ساز با سرعت زیاد، عمده کالای صادراتی به این کشور مصالح ساختمانی ازجمله آجر، سیمان، موزائیک، کاشی و سرامیک و محصولات فلزی است.

رئیس اداره استاندارد شهرستان مهرانبیان نمود: خوشبختانه با نظارت مستمر اداره استاندارد بر مصالح ساختمانی صادر شده به کشور عراق می‌توان به جرات گفت که باکیفیت‌ترین مصالح ساختمانی کشورمان در بسته بندی بسیار شکیل و مناسب به این کشور در حال صدور است ولی نظارت بیشتری هم می‌طلبد.

فرهادبیگی افزود: کشور عزیزمان ایران در عرصه تولید مصالح ساختمانی استاندارد یکی از بزرگ‌ترین کشورهای خاورمیانه است و در بسیاری از شهرهای کشورمان مصالح ساختمانی با بهترین کیفیت و مطابق با استاندارد‌های ملی و بین المللی تولید می‌شودو در استان ایلام نیز تولید کنندگان مصالح ساختمانی بیشترین سهم را در بین تولید کنندگان و واحدهای تولیدی دارند.

جعفر فرهادبیگی اعلام کرد: عدم وجود برنامه مناسب واحدهای تولیدی استان برای صادرات به دلایلی از جمله عدم توان مالی ناشی از تورم و گرانی و اقتصاد کشور در سالهای گذشته که بیشترین آسیب را به واحدهای تولیدی کوچک و ضعیف وارد آورده، عدم ارتباط مناسب تولیدکنندگان با تجار و بازرگانان عراق، عدم وجود یک ارتباط مالی مطمئن برای دریافت و پرداخت‌ها بین طرفین ایرانی و عراقی، عدم دریافت استاندارد بین المللی مورد نظر کشور عراق که در حال حاضر استاندارد BV است، منطبق نکردن تولیدات خود با خواست و نظر و سفارش طرف عراقی، عدم حمایت از سرمایه گذاران خارجی خارج از استان و کشور برای سرمایه گذاری در استان، عدم فرهنگ سازی مناسب از سوی دستگاههای متولی برای انجام صادرات باعثشده سهم تولیدات استان در صادرات به کشور عراق بسیار ناچیز باشد.

وی درپایان گفت: در تمامی مواردی که ذکرشد اگر هر یک از نهادهای مرتبط با این مشکلات، وظایف خود را به نحو احسن انجام داده و مورد بررسی کار‌شناسی قرار دهند در مدت زمان مشخصی به طور حتم مشکل صادرات تولیدات استان به کشور عراق مرتفع خواهد شد والبته دولت تدبیرو امید قدمهای بسیار خوبی در مدت زمان کوتاهی که شروع به کار کرده انجام داده که می‌توان به اعلام کردن منطقه ویژه اقتصادی مرز بین المللی مهران و پیگیری منطقه آزاد تجاری شهرستان مهران نام برد که در صورت محقق شدن آن اثرات بسیار مطلوبی بر اقتصاد منطقه و واحدهای تولیدی منطقه دارد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز