خبرگزاری کار ایران

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان:

قزوین در زمینه امکانات فرهنگ و هنر دارای ضعف است/ واگذاری امور فرهنگی به بخش خصوصی از سیاست های اداره ارشاد است

asdasd
کد خبر : ۱۱۸۰۴۸۷

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین گفت: قزوین بیشتر از اینکه دارای سابقه صنعتی باشد فرهنگی است، اما یک موسسه فرهنگی مناسب در استان نداریم و باید اداره ارشاد برای برگزاری یک همایش دست به دامان سایر ادارات شود؛ درواقع این ضعف هم در مجموعه مدیران و هم در جامعه فرهنگ و هنر وجود دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قزوین، محمدحسین اسماعیلی در نشست مدیران مسئول موسسات فرهنگی هنری استان قزوین که در سالن جلسات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان برگزار شد، گفت: کرونا در سطح ملی و استانی به جامعه فرهنگی و هنری آسیب زد، این بیماری باعث اختلال در برنامه‌های فرهنگی و هنری شده و بسیاری از برنامه ریزی‌هایی که داشتیم اجرا نشد و اولویت‌ها تغییر پیدا کرد. 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین ادامه داد: پس از دو سال کم کم گشایش‌های حوزه فرهنگ و هنر در حال انجام است و رخدادهای مختلف در استان اجرا می‌شود.

وی بیان کرد: سیاست قطعی ما تقویت بخش خصوصی و واگذاری امور است و به هیچ عنوان در پی تصدی امور نیستیم، چرا که بر این باوریم که اصحاب فرهنگ و هنر از صلاحیت بیشتری برای انجام امور برخوردار هستند و طی این دو سال کارها را واگذار کرده و به‌عنوان حامی درکنار افراد بودیم که دو سالانه خوشنویسی و جشنواره تئاتر از جمله این موارد هستند و در این رویدادها صفر تا صد کار توسط خود اصحاب هنر انجام شد.

این مسئول فرهنگی استان قزوین افزود: در جلسات مختلف سوال کردم که چرا تا امروز بسیاری از فعالیت‌ها و مطالبات فرهنگی در استان معطل مانده است و در بین اصحاب فرهنگ و هنر حالت انفعال وجود دارد و هر کاری بر سر فرهنگ و هنر آورده‌اند ما نشسته و تماشاگر بوده‌ایم. 

نبود بازار فرهنگی در استان قزوین

اسماعیلی اظهار کرد: ما یک بازار و گذر فرهنگی در استان نداریم، این درحالی است که در استان هنرهای مختلف داریم، آیا نمی‌توانستیم مطالبه‌ای داشته باشیم که هنر به اولویت استان بازگردد؛ متاسفانه این اتفاق نیفتاده و باید این ذهنیت فرهنگی را در استان نهادینه کنیم، انجام جزیره‌ای امور فرهنگی یک آسیب است و نباید در اجرای امور فرهنگی لوگوی یک نهاد اهمیت پیدا کند؛ بلکه اصل رخداد دارای اهمیت است.

وی ادامه داد: قزوین استانی دانشگاهی است با این حال یک مرکز علمی فرهنگی و هنری نداریم، باید نگاه توسعه محور داشته باشیم تا هنرمندان مجبور نباشد برای ادامه تحصیل به سایر استان‌ها برود، هنرستان هنرهای زیبای استان از ۱۱ سال پیش بین نهادهای مختلف دست به دست می‌شد که سال گذشته در استان راه اندازی شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین بیان کرد: پاشنه آشیل فرهنگ و هنر در استان ضعف فعالیت تشکیلاتی بین هنرمندان است، به‌عنوان نمونه تشکلی برای انجمن ادب وجود ندارد تا فعالین حوزه ادبیات در آن فعالیت کنند، حوزه چاپ و نشر از دیگر نمونه‌های این مورد است، ارشاد برای تشکیل انجمن‌های مختلف حمایت خواهد داشت؛ البته صرف تشکیل انجمن مهم نیست؛ بلکه چشم انداز و فعالیت آن دارای اهمیت است.

وی گفت: این موضوع شنیده می‌شود که گاهی اتفاقاتی در استان رخ می‌دهد و کار در برخی موارد فرهنگی و هنری به نااهلان سپرده می‌شود، به نظر من باید مطالبه‌گری داشته باشیم چرا که حق گرفتنی است؛ همچنین باید انجمن‌ها و تشکل‌ها با رسانه‌ها ارتباط نزدیک داشته باشند تا فعالیت آن‌ها شناخته شده و به جامعه و نهادها معرفی شود. 

این مسئول عنوان کرد: تشکل‌ها قرار نیست دولتی باشند؛ اما مجموعه‌های دولتی کمک می‌کنند و اداره کل ارشاد نیز در کنار تشکلات فرهنگی و هنری خواهد بود زیرا همه ما یک خانواده هستیم.

وی بیان کرد: امور مالیاتی بحثی کاملا تخصصی است، کمک‌هایی که به انجمن‌ها می‌شود شامل مالیات بر ارزش افزوده نمی‌شود ولی تمام قراردادهای منعقد شده شامل مالیات می‌شود، البته موسسات فرهنگی و هنری با درنظر گرفتن برخی شرایط معاف از مالیات هستند.

اسماعیلی ادامه داد: برگزاری نشست و جلسات با مسئولان استان برای انجام فعالیت‌ها ضرورت دارد و این امر در انجام بهتر امور کمک می‌کند.

وی اظهار کرد: اخیرا برای عضویت در صندوق هنر پالایشی درحال انجام است که این موضوع به عضویت افراد شایسته در این صندوق کمک می‌کند که اتفاق خوبی است؛ چرا که برخی بدون هیچ فعالیت فرهنگی و هنری صرفا عضو این صندوق بوده و از مزایای آن بهره می‌برند.

در ابتدای این نشست تعدادی از مدیران این موسسات که در جلسه حاضر بودند نظرات خود را مطرح کرده و نیازهای عرصه فرهنگ و هنر استان را عنوان کردند.

در استان قزوین ۱۳۱ موسسه تک منظوره و ۱۱ موسسه چند منظوره فرهنگی هنری دارای مجوز درحال فعالیت هستند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز