خبرگزاری کار ایران

بازسازی 60 درصد از قنات های خراسان رضوی

asdasd
کد خبر : ۱۱۷۴۴۶۱

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: از ۱۳ هزار کیلومتر قنوات خراسان رضوی، در ۷ هزار و ۸۰۰ کیلومتر آن عملیات مرمت و بازسازی انجام شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا ، جعفر جوادی گفت: خراسان رضوی با ۶ هزار و ۸۸۲ رشته قنات ۱۷ و نیم درصد از کل قنوات کشور را به خود اختصاص داده که از این نظر در رتبه نخست کشور قرار دارد.

وی گفت: ۱۲ ونیم درصد آب برداشت شده از منابع آب زیرزمینی (معادل ۵۰۰ میلیون مترمکعب) برای مصرف بخش کشاورزی و سطح زیر کشت استان، از این منبع پایدار و مطمئن تأمین می‌شود.

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: قنوات منبع تامین آب پایدار، متوازن و متعادل کننده سفره‌های آب زیرزمینی بدون مصرف انرژی ودارای آثار مطلوب زیست محیطی در توسعه پایدار اند، اما امروزه با چالش‌هایی زیادی روبرو است.

جعفر جوادی گفت: احیاء ومرمت قنوات با هدف تامین آب کشاورزی می‌تواند نقش بسزایی در زندگی معیشتی کشاورزان، تثبیت و ایجاد اشتغال و مهاجرت معکوس روستائیان از شهر‌ها به روستا‌ها داشته باشد.

وی گفت: افزون بر قنات قصبه گناباد در خراسان رضوی که دارای شناسنامه ملی و شهرت جهانی است قنوات مزینان داورزن، رهن گناباد و خسروجرد سبزوار نیز دارای ویژه گی‌های منحصر به فرد خود هستند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز