خبرگزاری کار ایران

در اصفهان صورت می گیرد؛

درخت بانی به جای درختکاری

asdasd
کد خبر : ۱۱۷۳۵۸۲

شهرداری اصفهان به منظور افزایش عمر درختان تازه کاشت شده و همچنین با توجه به خشکسالی و کم آبی اصفهان، اجرای طرح درخت بانی به جای درخت کاری را مد نظر قرار داده است.

به گزارش ایلنا از اصفهان، هر سال شهرداری اصفهان همراه با دیگر شهرداری های کشور به مناسبت روز درختکاری اقدام به برگزاری برنامه های متنوعی از جمله اهدای درخت به شهروندان می کند، تا از این طریق همراهی مردم به گسترش فضای سبز  کمک کند.

با این حال متاسفانه بسیاری از نهال‌هایی که کاشته می‌شود، در همان ماه‌های اولیه پس از کاشت و یا نهایتاً در سال‌های ابتدایی خشک می شوند.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان با تایید این موضوع گفت: امسال به جای درخت کاری ، درخت بانی را تجربه خواهیم کرد.

مجید عرفان منش ادامه داد: هر ساله در نیمه اسفند ماه به مناسبت روز درختکاری هزاران اصله نهال و درختچه بین همشهریان عزیز توصیه می شود که شوربختانه درصد بسیار ناچیزی از آن مستقر شده و حیات خود را برای سال‌های بعد ادامه می‌دهند.

وی تصریح کرد: از آنجا که برای تهیه نهال مبالغ هنگفتی باید هزینه شود، علاوه بر ضرر اقتصادی و اسراف بیت المال متاسفانه فاجعه ماهی های قرمز شب عید برای درختان سبز رخ می دهد و  به دلیل عدم شناخت علمی، نداشتن زیرساخت‌ها و امکانات برای نگهداری موجب مرگ هزاران درخت می‌شوند.

مدیرعامل سازمان پارک های شهرداری اظهار داشت: درختکاری از اقداماتی است که در اکوسیستم کشور بسیار تاثیرگذار بوده و اثرات بسیاری را بر جا می‌گذارد، اما اگر نکات اصولی را رعایت نکنیم، می تواند منجر به آسیب رساندن به طبیعت شود.

وی خاطرنشان کرد: این طرح در حالی در دست برنامه ریزی و اجرایی شدن است که فقط در سه سال گذشته بیش از ۱۲۰هزار نهال و درختچه با هزینه ایی نزدیک به دو میلیارد تومان در سطح شهر اصفهان بصورت رایگان توزیع شده است اما هیچ بازخوردی از میزان اثر بخشی آن وجود ندارد.

عرفان منش اضافه کرد: امسال با تجربه شرایط خشکسالی و محدودیت منابع آبی با همکاری و مساعدت شهروندان رویداد فرهنگی درخت بانی اجرایی خواهد شد

وی یادآور شد: در این طرح مسئولیت نگهداری هر درخت در شهر به یک شهروند داوطلب درخت بان یا درخت یار  واگذار می‌شود و شهروند درخت بان تا زمانی که علاقمند بوده و توان نگهداری از درخت را داشته باشد به حفاظت و سرپرستی از درخت خود خواهد پرداخت.

مدیرعامل سازمان پارک های شهرداری اصفهان گفت: طرح درخت بان برای اولین بار است که در کشور اجرا می شود و می‌تواند زیر ساخت مناسبی برای مشارکت شهروندان در حفظ و حراست از فضای سبز و ایجاد فرهنگ نگهداری از باغ شهر ایرانی را مهیا کنند.

عرفان منش تاکید کرد: خیرین و علاقه‌مندان به محیط زیست می‌توانند با شرکت در این طرح هزینه سرپرستی یک یا چند درخت را برعهده بگیرند.

وی افزود: در صورت کاشت و نگهداری اصولی درختان در سطح وسیع می‌توان به طرز قابل توجهی بر روی یک اکوسیستم شهری، دما و همچنین کاهش آلودگی ها تأثیرگذار بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز