خبرگزاری کار ایران

عدم مشاهده بیماری طاعون نشخوار کنندگان کوچک در ایلام

asdasd
کد خبر : ۱۱۵۹۰۱۹

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان ایلام از عدم مشاهده بیماری طاعون نشخوار کنندگان کوچک در حیات وحش استان خبر داد.

غلامرضا ابدالی در گفت وگو با ایلنا در این باره گفت: بیماری طاعون نشخوار کنندگان کوچک در بین حیات وحش استان ایلام مشاهده نشده است.

وی افزود: بیشترین جمعیت نشخوار کنندگان استان ایلام به گونه‌های کل و بز مربوط می شود.

وی اظهار داشت: اگر آبشخور حیوانات اهلی و حیات وحش مشترک باشد این بیماری قابل انتقال است.

ابدالی با توصیه به دامداران استان گفت: تمام دامداران دام های شان را نسبت به این بیماری واکسینه کنند که حیات وحش و دام های اهلی در معرض این بیماری قرار نگیرند.

در همین رابطه مدیرکل دامپزشکی استان هم گفت: طاعون دامی یک بیماری ویروسی است که برای اولین بار در کشور و سال ۷۴ از طریق ایلام شناسایی شد، این بیماری، زبان، کام،  دستگاه گوارشی و سیستم تنفسی دام را درگیر می‌کند و بیشتر گوسفند و بز در معرض خطر این بیماری قرار دارند.

رامین پورنجف در مورد اقدامات پیشگیرانه  افزود:  از حدود ۲ میلیون دام استان ایلام بیش از ۱۸۰۰ میلیون راس را به صورت رایگان ایمن سازی و واکسینه کرده‌ایم.

وی بیان داشت: راه انتقال این بیماری از طریق دام اهلی به حیات وحش است و در صورتی که آبخشور و مرتع مشترک داشته باشند این بیماری منتقل می شود.

مدیرکل دامپزشکی ادامه داد: این بیماری به گونه ای است که ایمنی دام را ضعیف می کند و اگر دام در اثر درگیری این ویروس تلف نشود آنقدر ایمنی را تضعیف می کند که بلافاصله ویروس های فرصت طلب دیگری وارد بدن حیوان می شود و باعث تلف شدن دام می شود.

وی در مورد اینکه آیا موردی در استان مشاهده شده است گفت: این بیماری همچون برخی ویروس ها که در جامعه ما هستند مانند آنفلوآنزا همیشه در بین دام اهلی وجود دارد اما با واکسینه و ایمن سازی می توان از سرایت و تلف شدن دام های جلوگیری کرد.

وی علائم این بیماری را توضیح داد و اظهار داشت: علائم این بیماری شامل آب ریزش در چشم، ضایعات دهانی، مشکل گوارشی و درگیری ریوی در دام است و در صورت ابتلاء، تلفات بسیار شدیدی دارد.

پورنجف گفت: تاکنون گزارشی در مورد تلف شدن دام های اهلی و حیات وحش با این بیماری در استان ایلام مشاهده نشده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز