خبرگزاری کار ایران

در گفت وگو با ایلنا مطرح شد ؛

عواقب توهین به کارگر فرسایش سرمایه‌های اجتماعی است/تضعیف حقوق کار و کارگری در ایران سابقه دیرینه دارد

asdasd
کد خبر : ۱۱۵۳۸۴۹

سیلی مالک هتل چمران شیراز بر صورت کارگر در زمان ورود تیم استقلال به این هتل یک بار دیگر مظلومیت و ضعیف بودن قشر کارگر را در برخی کارفرمایان نشان می دهد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از شیراز ، چند روزی است که فیلم سیلی خوردن کارگر  هتل چمران شیراز  هنگام ورود بازیکنان استقلال به این هتل ، در فضای مجازی دست به دست می شود. آن طور که راغفر استاد اقتصاد دانشگاه الزهرا (س) می گوید: بی شک پیامد های توهین به کارگر و قشر ضعیف منجر به فرسایش سرمایه اجتماعی و رشد شکاف های طبقاتی در جامعه می شود.

حسین راغفر در گفت و گو با ایلنا با بیان اینکه متاسفانه نیروی کار در تمام دنیا تحت انقیاد صاحبان سرمایه قرار گرفته، می‌گوید: متاسفانه این نوع رفتار  به عنوان هنجاری که توسط بسیاری از سیستم‌های حکومتی  دنیا  پذیرفته شده،  اجرا می شود و این در حالی است که  بسیاری از آنها در رخ دادن چنین اتفاقاتی بی تاثیر نیستند.

وی با اشاره به اینکه جهانی شدن و پدیده هایی مانند اقتصاد نِئولیبرالی سبب شده تا دولت ها ظرفیت های بی سابقه ای به صاحبان سرمایه اعطا کنند ، می افزاید: متاسفانه این اتفاق در کشور ایران هم در حال رخ دادن است و با توجه به ظرفیت‌هایی که  در اختیار صاحبان سرمایه قرار می‌گیرد ، باعث ایجاد شکاف های اجتماعی گسترده و بی سابقه در جامعه می‌شود.

طیف تحقیر شده جامعه در آینده واکنش گسترده ای به بی احترامی خواهد داد

این اقتصاد دان با بیان اینکه قطعا این موارد باعث استهلاک شدید انسجام در جامعه می شود می افزاید: قطعا طیف تحقیر شده جامعه در آینده ای نه چندان دور واکنش گسترده ای به این اتفاقات نشان خواهد داد.

وی خاطر نشان می کند: دولت ها باید به صورت کامل پاسخگوی ارائه امکانات و ظرفیت های یک جانبه به صاحبان سرمایه باشند.

راغفر با بیان اینکه متاسفانه در تمام دنیا صاحبان سرمایه از قدرت و قوت زیادی برخوردارند می گوید: بی شک حکومت ها در سال های گذشته اقداماتی انجام دادند که به واسطه آن نقش نهاد های مدنی و حقوقی حامی حقوق کار و تصمیم گیری های جمعی روز به روز تضعیف شود.

تضعیف حقوق کارگری و کار در سه دهه گذشته در  ایران قابل لمس است

استاد دانشگاه الزهرا (س) در ادامه با بیان اینکه تضعیف حقوق کارگری و کار در سه دهه گذشته در کشور ایران به شدت قابل لمس است و سابقه دیرینه دارد ، می افزاید: متاسفانه تضعیف حقوق کار و کارگر در سه دهه گذشته به تدریج رشد کرده است.

عواقب توهین به کارگر فرسایش سرمایه‌های اجتماعی است/تضعیف حقوق کار و کارگری در ایران سابقه دیرینه دارد

وی با اشاره به اینکه در بسیاری از واحدهای تولیدی کشور مانند نیشکر هفت تپه، ماشین سازی اراک و ..... به راحتی منابع مردم را میان دوستان توزیع کردند می گوید: متاسفانه هیچ صدایی و فردی به جز نیروی کار از کارگران این مجموعه ها حمایت نکرد و این در حالی است که تنها عده اندکی از کارگران این مجموعه ها حمایت کردند.

پیگیری ویژه دادستان در موضوع سیلی به کارگر هتل مطالبه جامعه کارگری فارس

دبیر تشکیلات خانه کارگر فارس هم با بیان اینکه جامعه کارگری استان همواره از دادستان تقاضا دارد که موضوع سیلی به کارگر هتل چمران را به صورت ویژه پیگیری کند می گوید: قطعا در این شرایط دادستان به عنوان نماینده مردم و مدعی العموم به این موضوع ورود خواهد کرد.

علی راستگو در گفت و گو با ایلنا با بیان اینکه سیلی مالک هتل چمران به کارگر بسیار زشت و ناپسند است می افزاید: قطعا این چنین رفتار هایی در هیچ محکمه ای پسندیده نیست.

هیچ کارفرمایی حق سیلی زدن به کارگر را ندارد

وی با اشاره به اینکه هیچ کارفرما و شخصی حق ندارد به گوش کارگر سیلی بزند ادامه می دهد: در صورتی‌که کارگر اشتباه کند کارفرما باید از طریق قانون و به صورت قانونی اقدام کند این در حالی است که سیلی به کارگر امری خلاف و اشتباه است.

این فعال کارگری در ادامه با بیان اینکه تمام افراد و مسئولان موظفند از کارگر سیلی خورده حمایت کنند می گوید: قطعا در این شرایط کارفرما باید از کارگر و جامعه کارگری که نیمی از جامعه را در بر می گیرد عذرخواهی کند.

راستگو با بیان اینکه متاسفانه هر فردی که کلیپ سیلی زدن مالک هتل به کارگر را ببیند از این اقدام متاسف می شود می افزاید: در این رابطه انجمن ها و کارگر باید از طریق قانونی پیگیر احقاق حق و حقوق کارگر باشند.

دبیر اجرایی خانه کارگر فارس با اشاره به اینکه تمام مسئولان و تشکلات کارگری باید این موضوع را به صورت جدی دنبال کنند ادامه می دهد: قطعا این اتفاق باید به عنوان یک درس عبرت برای تمام افراد باشد و این در حالی است که هیچ شخصی حق ندارد با کارگر برخورد فیزیکی داشته باشد.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز