خبرگزاری کار ایران

معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان خبر داد؛

تلخ‌ترین شرایط را در۱۸ ماه گذشته در اصفهان تجربه کردیم/ واکسیناسیون عمومی تنها راه مقابله با گسترش سویه لاندا / افزایش ابتلا به قارچ سیاه در اطفال و سنین بالا

asdasd
کد خبر : ۱۱۲۴۳۱۰

معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: اصلی ترین راه ممانعت از شیوع و گسترش سویه لاندا واکسیناسیون عمومی و پرهیز از تجمعات غیر عادی است.

به گزارش ایلنا از اصفهان، بهروز کلیدری معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در نشست با اهالی رسانه  از شرایط استان در موج پنجم کرونا و پیش‌بینی روز‌های سخت مردم اصفهان در آینده نزدیک سخن گفت  که در زیر می خوانید.

شرایط بسیار بسیار سخت در موج پنجم

در پیک پنجم در مرداد ماه تلخ ترین شرایط در۱۸ماه گذشته را تجربه کردیم، بطوریکه با سیل عظیم بیمارانی که به اورژانس های ما مراجعه می کردند مواجه بودیم. شرایطی ایجاد شد که تقریبا حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ بیمار در شبانه روز در استان بستری می شدند و از دوهزار نفر و به  ۳۰۰۰نفر تست مثبت رسیدیم.

این سیر با سرعت پیشرفت بالا ما را مجبور به استفاده از ظرفیت بیشتر برای بستری کرد و در شهر اصفهان بیمارستانهای دولتی مانند الزهرا به عنوان اصلی ترین سانتر ما بیش از ۶۵۰ گاها ۷۰۰ نفر بستری، بیمارستان امین بیش از دویست بیمار وعیسی بن مریم ۱۲۰ بستری داشت. در بیمارستان های تامین اجتماعی شریعتی و غرضی از حدود چهارصد بیمار به حدود ۴۷۰ بیمار در اواخر مرداد و بیش از ۱۲۰ بیمار در بیمارستان صدوقی و بیمارستان صحرایی ارتش بستری شدند.

افزایش آمار ابتلا و بستری

از بستری روزانه حداقل ۵۰۰ بیمار از اول مرداد تا حدود ۸۰۰  بیمار مبتلا و نیازمند به بستری تا اواخر مرداد رسیدیم. قابل قبول نبود بیماری پشت در بیمارستان بماند، اما گاها با صف بستری مواجه بودیم.

بیمارستانهای عمومی غیر دولتی مانند عسگریه و حجتیه که در موج های قبل کمتر درگیر بودند و نیز بیمارستانهای خصوصی مانند میلاد، سعدی، سپاهان و خانواده را در پیک پنجم وارد کردیم. با این شرایط حدود ۳۷۰۰ بیمار بستری در استان داشتیم که ۲۳۰۰ نفر آنها در شهر اصفهان بستری بودند.

افزایش دوبرابری ابتلا در موج پنجم

 به همین دلیل ساختاری طراحی کردیم که برای بیمارانی که مبتلا هستند، اما شرایط وخیمی ندارند، پرونده بستری موقت تشکیل شود. یعنی بیمار در منزل خود تحت درمان قرار بگیرد. تعداد ۱۵۰۰ تا ۲ هزار بیمار بستری موقت ثبت کرده ایم. بدین ترتیب با ابتلا ۵۷۰۰  بیمار شاهد افزایش دو برابری تعداد مبتلایان در پیک پنجم نسبت به پیک های قبل بودیم.

در طی ۳ روز گذشته سیر صعودی تعداد بیمار نداشتیم و با حدود ۳۶۰۰ نفر بستری به نقطه اوج این موج رسیدیم. البته به نظر می رسد این اتفاق مربوط به شهر اصفهان باشد، چرا که در شهرستانهای نزدیک به اصفهان سیر صعودی ادامه دارد.

تداوم روند صعودی ابتلا در شهرستان ها

 در شهرستان هایی مانند خمینی شهر، نجف آباد، فلاورجان، شهرضا و شاهین شهر به بستری ۲۰۰ نفر در روز و در سمیرم از ۴۰ نفر به ۷۰ نفر بستری رسیدیم و سیر صعودی در شهرهای لنجان، مبارکه و داران ادامه دارد. شهرستان نایین در شرق استان و گلپایگان در غرب استان شرایط نسبتا آرامی را تجربه می کنند و امیدواریم دلتا در این شهرستان ها گردنکشی نکند.

تعداد بیماران افزون تر از توان ساختار درمانی

تعداد بیماران ما در استان از توان ساختار درمانی افزون تر است. در موج قبلی ۲۸۰۰ نفر بیمار داشتیم و الان با آماری حدود دو برابر روبرو هستیم. به همین دلیل به فکر ظرفیت سازی در استان افتادیم و با طرح سناریوی بدبینانه ظرفیت اضافه ایجاد کردیم. به همین دلیل بیمارستان صحرایی که در کنار سپاهان شهر از روز عاشورا استارت خورده با ۱۵۰ تخت در دو سه روز آینده به ظرفیت ما اضافه می شود. ظرفیت بیمارستان الزهرا ۷۰۰ تا ۸۰۰ تخت و امین را به ۴۰۰ تخت نیز خواهیم رساند تا بیماران در صف بستری قرار نگیرند.

۱۴۵۰۰۰ نفر در استان اصفهان به کرونا مبتلا شدند

از شیوع بیماری کرونا تا کنون۱۴۵۰۰۰ بیمار کرونایی در استان بستری شدند که ۱۴ هزار نفر آنها فوت کردند. از این تعداد ۸۵۰۰ نفر تست مثبت قطعی و ۵ هزار و ۵۰۰ نفر با تست منفی بودند که یافته‌ها نشان می داد مبتلا به کرونا شده بودند اما تست شان منفی بوده است. در مرداد ماه جاری نیز ۱۴۷۰ نفر در حوزه درمانی دانشگاه علوم پزشکی فوت شده اند و در دو سه روز گذشته نیز شاهده افزایش فوتی ها بودیم که از روزی ۳۰ تا ۴۰ بیمار به ۴۵ تا ۶۰ نفر رسیده است. برآورد ما این است که  به دوره اوج این پیک رسیده‌ایم و در ۱۰ روز آینده با سه هزار ۴۰۰ تا سه هزار و پانصد نفر بستری شاهد سیر نزولی این موج خواهیم بود.

پایداری موج و تولید بیماری

عدم رعایت پروتکل ها و تجمعات غیر عادی سبب پایدار شدن موج ها و تولید بیماری می شود؛ چیزی که در مردادماه شاهد آن بودیم. تجمعات، مسافرت ها و برگزاری اعیاد و مراسم عزاداری به تولید بیماری در پیک پنجم دامن زد.

افزایش فشار روی کارد درمان

در حال حاضر کادر درمانی ما فشار زیادی را تحمل می کند و امیدواریم با رعایت پروتکل ها و واکسیناسیون عمومی شاهد کاهش این فشار باشیم. پیشتر یک پرستار به سه تا چهار بیمار خدمت رسانی می کرد، اما در شرایط فعلی مجبور است به ۸ تا ۹ بیمار رسیدگی کند. در آی سی یو به ازای هر تخت یک پرستار داشتیم و در موج پنجم برای هر چهار تخت یک پرستار بود. برای کاهش فشار از کادر درمان سایت یاوران را راه‌اندازی ونیروهای جذب شده را به بیمارستان‌ها تزریق کردیم. از ظرفیت دانشجویان پرستاری ترم ۶ به بعد در دانشگاه آزاد و سراسری نیز استفاده کرده و نیروها را به کادر درمان اضافه کردیم و امیدواریم تا نیمه دوم شهریور ریزش بیماران شروع شود و سیستم تنفس کند.

واکسیناسیون عمومی راه اصلی مقابله با سویه لاندا

سویه لاندا از نیمکره جنوبی در پرو شروع شده و احتمالاً ماهم تجربه خواهیم کرد، اما اصلی ترین راه برای ممانعت از گسترش این سویه واکسیناسیون بیشتر و پرهیز از تجمعات است. با ایجاد ایمنی نسبی می‌توانیم مانع گسترش شدید این ویروس شویم. سویه لاندا سرعت شیوع بالاتری دارد و ابتلا در سنین پایین با مرگ و میر بالا را منجر می شود و تجربه کشورهایی که واکسناسیون عمومی داشتند و در حال برگزاری مسابقات با حضور تماشاگر هستند نشان می دهد ایمنی نسبی مانع درگیری و شیوع گسترده این سویه می شود.

جمعیت هدف واکسیناسیون اصفهان

جمعیت هدف واکسیناسیون در استان اصفهان سه میلیون و نیم نفر است که حدود یک و نیم میلیون نفر آن حداقل یک دز واکسن دریافت کرده اند و اگر واکسیناسیون به‌موقع انجام نشود، برای مقابله با سویه لاندا چاره ای جز محدودیت شدید تر نداریم.

وقتی واکسن در دسترس بود روزی ۴۰ تا ۴۵ هزار نفر در استان واکسین دریافت می کردند که بعد از محدودیت دسترسی به واکسن به روزانه ۱۰ هزار نفر رسیده ایم. دانشگاه علوم پزشکی ظرفیت روزانه ۵۰ هزار نفر و واکسیناسیون را ایجاد کرده به شرط آنکه واکسن در اختیار ما قرار بگیرد.

شیوع قارچ سیاه در اصفهان

ابتلا به قارچ سیاه در اطفال و سنین بالا شیوع پیدا کرده است و در اصفهان نیز مشاهده شده است. تعداد زیاد نیست اما حادثه هولناکی است، زیرا بافت های مبتلا شده در سیستم فوقانی تنفسی و صورت که منشاء آلودگی هستند باید برداشته شود. بدین ترتیب فرد مبتلا با شرایط بسیار بدی از نظر روحی و جسمی روبرو می شود به همین خاطر هولناک است.

مهرماه مدارس باز نمی شوند

 بازگشایی مدارس در صورت ایمنی نسبی امکان پذیر است. با این حال ستاد ملی کرونا در این مورد تصمیم می‌گیرد، اما ما حاضر به ابتلا و فوت دانش‌آموزان به دلیل حضور فیزیکی در مدرسه نیستیم. با این شرایط نیز پیش بینی می شود در اول مهرماه شاهد بازگشایی مدارس نباشیم.

افزایش ابتلای مادران باردار در اصفهان

 آمار ابتلای مادران باردار در استان اصفهان بسیار زیاد بود و از حدود ۹۰۰ مادر باردار ،حدود ۳۲۰ تا سیصد و ۳۰ نفر مبتلا شدند که آمار زیادی است و پافشاری کردیم تا مادران باردار که دوازده هفته از باداری شان گذشته واکسینه شوند. واکسن سینوفارم که در کشور موجود بود برایشان توصیه شده است.

با مرگ چهار مادر باردار در اصفهان که سن زیر سی سال داشتند امیدواریم مادران باردار که دوازده هفته از بارداری شان گذشته برای واکسیناسیون اقدام کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز