خبرگزاری کار ایران

ایلنا از سمنان گزارش می‌دهد؛

سالک؛ میهمان 23 ساله دامغانی‌ها/ نگرانی از افزایش شیوع بیماری/ دانایی: ریشه کنی سالک را از ذهن خارج کنید؛ در اختیار ما نیست

asdasd
کد خبر : ۱۰۹۹۹۰۴

بر اساس آمار سال گذشته حدود یک هزار نفر در دامغان به سالک مبتلا شدند. زخمی که از 23 سال پیش مهمان شهروندان دامغانی و روستاهای اطراف آن است. بیماری که به گفته شریفی، دانشگاه علوم‌پزشکی هم به تنهایی قادر نخواهد بود آن را مهار کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از سمنان، قاسم شریفی سرپرست دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری سمنان  در نشستی که به منظور بررسی  مشکلات سالک برای شهروندان دامغانی  برگزار شد، گفت: از سال ۱۳۷۸ درگیری این بیماری در جنوب دامغان آغاز شده و بر اساس تر‌سالی یا خشکسالی شدت و ضعف داشته است.

وی افزود: دانشگاه علوم‌پزشکی هم  به تنهایی قادر نخواهد بود درباره اینگونه بیماری‌ها که حل آن با کمک دیگر دستگاه‌ها میسر است، اقدامات ویژه صورت دهد و نیاز به هماهنگی بیشتر مابین دستگاه‌ها در این خصوص است.

شریفی بیان کرد: اقدامات درباره مبارزه و مقابله با بیماری سالک باید بر مبنای جدول زمان‌بندی تعریف شده پیش برود.

وی افزود: اعتبار تخصیص یافته برای مبارزه و مقابله با بیماری سالک باید ۱۰۰ درصد به همین مهم اختصاص یافته و به هیچ عنوان نباید خارج از سرفصل تعیین شده هزینه شود در این خصوص نظارت ویژه انجام می شود.

سالک؛ میهمان 23 ساله دامغانی‌ها/ نگرانی از افزایش شیوع بیماری/  دانایی: ریشه کنی سالک را از ذهن خارج کنید؛ در اختیار ما نیست

مهدی بندرآبادی فرماندار شهرستان دامغان تصریح کرد: اقدامات در خصوص کنترل و مبارزه با بیماری سالک در سطح شهرستان و استان، با همکاری دستگاه های اجرایی متولی امر در حال انجام است.

وی اظهار کرد: در جلسه شورای معاونان فرمانداران در دی ماه سال گذشته این مهم مطرح و با دستور استاندار ‌نامه‌ای برای وزیر کشور ارسال شد.

فرماندار دامغان گفت: ۵ میلیارد تومان اعتبار برای این مهم توسط معاون اول ریاست جمهوری تخصیص و ابلاغ شده که باید به بهترین ‌نحو از این ‌مهم استفاده کنیم و کارنامه ای درخشان در این حوزه همراه با اقدامات موثر داشته باشیم.

قرارگاه مقابله با سالک به قرارگاه استانی ارتقاء یافت

بندرآبادی با اشاره به اینکه ریشه کنی این بیماری تقریبا غیرممکن است اما کنترل آن می تواند به صورت موثر صورت گیرد یادآور شد: به منظور برنامه ریزی، سیاست گذاری و استفاده از نظرات گسترده و تخصصی، این قرارگاه به سطح استانی ارتقاء یافت و برنامه عملیاتی دستگاه های اجرایی با اعتبار تخصیص یافته ازسوی آن دستگاه تدوین شده است.

وی بیان کرد: چندین مرحله لانه کوبی از دی ماه سال گذشته در مناطق آلوده آغاز و انجام شده، که اقدامات مردمی در این ‌خصوص نیز در سطح شهرستان شکل گرفته است.

سالک؛ میهمان 23 ساله دامغانی‌ها/ نگرانی از افزایش شیوع بیماری/  دانایی: ریشه کنی سالک را از ذهن خارج کنید؛ در اختیار ما نیست

مهدی صمیمیان مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری سمنان گفت: ۵ درصد جمعیتی که در کشور به بیماری سالک دچار هستند در شهرستان دامغان سکونت دارند که این مهم بسیار حائز اهمیت بوده و نیاز به توجه جدی دارد.

اختصاص 3 تا 5 درصد بودجه دهیاری ها برای مبارزه با سالک

وی ادامه داد: ۳ تا ۵ درصد از بودجه دهیاری ها برای امر آموزش اختصاص یافته که از این‌ میزان بالغ بر ۵۰ میلیون تومان را برای آموزش در حوزه مبارزه و مقابله با بیماری سالک در استان اختصاص دادیم.

صمیمیان یادآور شد: ۱۴ روستا در شهرستان دامغان دهیاری نداشتند که با صدور مجوز توسط وزیر کشور، تمام روستاهای شهرستان دامغان دارای دهیاری شدند.

مدیرکل دفتر امور روستایی استانداری سمنان اظهار کرد: از محل بودجه دهیاری های جدید نیز اعتباری برای مبارزه و مقابله با بیماری سالک درنظر گرفته خواهد شد.

وی بیان کرد: پتانسیل ستاد اجرایی فرمان امام (ره) نیز از دیگر مواردی در استان است که می‌توان به‌منظور پیشبرد بهتر‌اهداف برای تخصیص اعتبار از آن استفاده کنیم.

سالک؛ میهمان 23 ساله دامغانی‌ها/ نگرانی از افزایش شیوع بیماری/  دانایی: ریشه کنی سالک را از ذهن خارج کنید؛ در اختیار ما نیست

ریشه کنی سالک را از ذهن خارج کنید

نوید دانایی رئیس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی سمنان تصریح کرد: ریشه کَن کردن این بیماری در حال حاضر باید از ذهن خارج شود و این موضوع مهم است که بتوانیم کنترل شیوع این بیماری را محقق کنیم.

وی گفت: در حوزه بیماری های واگیر دار، باید یک همکاری جدی و همگانی در بین دستگاه های اجرایی متولی امر صورت بگیرد زیرا اختیار بسیاری از موارد مرتبط با مبارزه و مقابله با سالک در اختیار دانشگاه علوم‌پزشکی نیست.

دانایی اظهار کرد: به دلیل ترسالی سال گذشته در تمامی استان هایی در کشور که بیماری سالک در آن مناطق شیوع داشت بیماری شدت پیدا کرد.

بیماریابی فعال، دلیل افزایش مبتلایان سالک در سال گذشته 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی سمنان افزود: بیماریابی بسیار فعالی در سال ۹۹ در خصوص سالک صورت گرفت که یکی از دلایل افزایش تعداد بیماران در این حوزه این مهم است.

وی اضافه کرد: اگر سالک کنترل نشود گستره فیزیکی آن افزایش پیدا خواهد کرد و این‌ موضوع را به عنوان زنگ خطری بسیار مهم باید جدی بگیریم.

دانایی ادامه داد: انتقال از انسان به جونده، از جونده به پَشه و سپس مجدد توسط پشه به انسان زنجیره چرخش در انتقال این بیماری است که باید قطع شود.

دانایی با اشاره به اینکه اقدامات مبارزه با سالک به ۳ بخش تقسیم شده است خاطر نشان کرد: بخش اول اقدامات مبارزه با جوندگان ناقل است، بخش دوم آموزش مردم برای جلوگیری از گَزش بوده و بخش سوم درمان بیماری است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی سمنان اظهار کرد: این بیماری در استان سمنان بیماری جلدی، ظاهری و بر روی پوست است و درونی نبوده و به راحتی قابل شناسایی است.

وی افزود: کنترل این بیماری برای جلوگیری از انتشار در ابعاد بیشتر و گسترده تر باید به صورت جدی در دستور کار قرار‌گیرد.

دانایی گفت: دفع بهداشتی زباله و فاضلاب و پیگیری جهت دور کردن محل های نگهداری دام از اماکن انسانی، جمع آوری زباله ها و نخاله های ساختمانی و همچنین جمع آوری فضولات حیوانی از سطح روستاها در دستور کار قرار دارد.

وی بیان کرد: ارائه خدمات تشخیصی و آزمایشگاهی به صورت رایگان، تهیه دارو، تجهیزات و تهیه نقشه مناطق آلوده از دیگر موارد برنامه عملیاتی این دانشگاه است.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز