خبرگزاری کار ایران

مدیرکل منابع طبیعی استان:

85 هکتار از اراضی ملی قزوین طعمه حریق شد/ تشکیل پرونده برای عوامل آتش سوزی غیرقانونی در اراضی منابع طبیعی

asdasd
کد خبر : ۱۰۹۹۶۷۵

مدیرکل منابع طبیعی استان قزوین گفت: از ابتدای سال تاکنون در منابع طبیعی استان حدود 16 فقره آتش سوزی در مساحت 85 هکتار اتفاق افتاده است.

محسن قاسم زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در قزوین با اشاره به گرمای بی سابقه و آتش سوزی در منابع طبیعی استان در سال جاری گفت: از ابتدای سال تاکنون در منابع طبیعی استان حدود 16 فقره آتش سوزی در مساحت 85 هکتار اتفاق افتاده است.

مدیرکل منابع طبیعی استان قزوین ادامه داد: درحال حاضر نیز روستای شامدشت در طارم سفلی دچار حریق شده و نیروهای منابع طبیعی درحال اطفاء حریق هستند.

وی ابراز کرد: باتوجه به گرمای هوا زمینه آتش سوزی بویژه در ساعات بعدازظهر افزایش یافته؛ اما متاسفانه مردم همچنان رعایت نمی‌کنند و بیشتر خسارات ناشی از عوامل انسانی است.

این مسئول عنوان کرد: سال گذشته علی رغم اینکه ترسالی بود 213 فقره آتش سوزی در مساحت دو هزار و 112 هکتار رخ داد؛ اما در سال جاری باتوجه به افزایش تجربه همکاران و امکانات و گروه بندی و بلوک بندی مناطق و استقرار یگان حفاظت در آن‌ها میزان آتش سوزی‌ها کاهش یافته است.

وی افزود: باتوجه به گستردگی اراضی ملی و عرصه ها و صعب العبور استان از هم استانی‌ها درخواست داریم درصورت دیدن آتش سوزی در مراحل اولیه نسبت به اطفاء آن هرچند با استفاده از وسایل اولیه مانند چوب و بیل اقدا کنند و با شماره‌های 139 و 1504 تماس بگیرند.

قاسم زاده تاکید کرد: درصورت از بین رفتن زمان طلایی، اطفاء بسیار مشکل خواهد شد و مواردی بوده که برخی مناطق حتی چند هفته درگیر مهار کامل آتش بودند؛ همچنین اگر آتش وارد جنگل شود به دلیل وجود رزین در برخی مناطق که محرک آتش است اطفاء سخت‌تر خواهد بود؛ البته در سال جاری تاکنون آتش سوزی در جنگل گزارش نشده است.

وی افزود: آموزش دهیارها و اعضای شورا و استفاده از پتانسیل نیروهای بومی و محلی در دستور کار قرار دارد؛ همچنین باتوجه به غیرقانونی بودن آتش زدن مزارع پس از برداشت محصول اقدامات پیشگیرانه و آموزش نیز در این زمینه انجام شده است و در صورت شناسایی افراد متخلف، آن‌ها به مراجع قانونی ارجاع داده می‌شوند.

مدیرکل منابع طبیعی قزوین عنوان کرد: اختلافات محلی دامدارانی که عرصه‌ها را اجاره می‌دهند از عمده عامل حریق در استان است؛ در کنار آن بی توجهی برخی دامداران و آتش افروزی دامداران و بی دقتی گردشگران در روزهای پنجشنبه و جمعه در بخش مرکزی از دیگر عوامل آتش سوزی هستند.

قاسم زاده گفت: در سال جاری چند مورد آتش سوزی عمدی و غیرمجاز شناسایی شده و پرونده آن‌ها در   دادسررا در حال پیگیری است و هنوز نتیجه نهایی اعلام نشده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز