خبرگزاری کار ایران

استاندار اردبیل مطرح کرد:

جهش ایجاد آبیاری نوین عاملی مهم در بهره‌وری کشاورزی

asdasd
کد خبر : ۱۰۷۹۶۵۶

استاندار اردبیل به جهش ایجاد روش آبیاری نوین، صنایع تبدیلی و انبارهای سرد اشاره کرد و این اقدامات را گامی مهم برای ارتقای بهره وری کشاورزی استان دانست.

به گزارش ایلنا، اکبر بهنام جو در جریان بازدید از طرح های آبیاری مدرن و صنایع تبدیلی اردبیل تصریح کرد: در سال های اخیر شاهد جهش در بحث سیستم های آبیاری نوین هستیم و میزان این نوع آبیاری از ۵۰۰ هکتار در سه سال گذشته به بیش از چهار هزار  و ۵۰۰ هکتار رسیده است.

وی افزود: امسال هدف گذاری برای ۱۵ هزار هکتار انجام شده که طراحی و اجرا شود و جهاد کشاورزی تلاش می‌کند، حداقل شش هزار هکتار را عملیاتی کند.

استاندار اردبیل در جریان بهره برداری یکی از طرح های آبیاری نوین اذعان کرد: امروز نزدیک ۶۴ هکتار طرح آبیاری نوین انجام شده که این وضعیت از چندین جهت دارای  مزیت است.

بهنام جو کاهش آب مورد مصرف اراضی، صرفه جویی در مصرف آب، ایجاد زمینه مبارزه با آفات و ارتقای  بهره وری را از جمله مزیت های سیستم های آبیاری نوین دانست و گفت: این طرح نزدیک ۴۰ درصد آب مورد نیاز کشاورزی را صرفه جویی و در بحث بهره وری بهره وری نیز ۱۵ درصد بیشتر می شود.

استاندار اردبیل گفت: با اقدامات انجام گرفته در خصوص آبیاری نوین ، استان در این خصوص از رتبه های آخر به اول کشوری ارتقا پیدا کرده است.

وی از اجرای سیستم آبیاری نوین برای مزارع سیب زمینی در دشت اردبیل خبر داد و گفت: ۱۳ هزار از ۱۶ هزار هکتار مزارع این دشت  به سیستم آبیاری نوین مجهز شده که موجب کاهش قیمت تمام شده تولید این محصول برای کشاورزان می شود.

بهنام جو از برنامه ریزی برای افزایش ظرفیت سردخانه های استان خبر داد و گفت: با افزایش ظرفیت سردخانه های استان ،کشاورزان می توانند با نگهداری محصولات خود به مدت مشخص قیمت عرضه محصولات را کنترل کرده و از فاسد شدن محصول جلوگیری شود.

استاندار اردبیل افزود: در ابتدای سالجاری  ۱۷۵ هزار تن ظرفیت سردخانه در استان وجود داشت که اکنون این میزان به ۲۰۰ هزار تن رسیده که تا شهریورماه  به ۳۰۰ هزار تن و تا پایان سال به ۴۰۰ هزار تن می رسد.

وی ایجاد صنایع تبدیلی در استان را از دیگر  راهکارهای مدیریت سیب زمینی تولید شده در استان دانست و تصریح کرد: صنایع تبدیلی سیب زمینی به ظرفیت  ۱۴۰ هزار تن در استان وجود داشت  که با برنامه ریزی و تشویق و جذب سرمایه گذاران در حال حاضر سه طرح مجددا هدفگذاری شده  و امسال این ظرفیت به ۳۵۰ هزار تن و بالاتر می رسد.

بهنام جو اظهار کرد: یکی از این واحدهای صنایع تبدیلی در  شهرک صنعتی شماره یک  اردبیل فعال است که‌ ظرفیت تولید آن با توسعه فاز فعالیت از  ۱۱ هزار به ۶۰ هزار تن می رسد.

وی افزود: این واحد برای توسعه با مشکل تامین آب و تسهیلات بانکی مواجه بود که نسبت به تامین تسهیلات و آب مورد نیاز واحد تعهد شد.

استاندار اردبیل بیان کرد: برنامه ریزی آغاز عملیات اجرایی دو  واحد صنایع تبدیلی بزرگ در همین ماه انجام شده و با شروع عملیات اجرایی  ظرفیت صنایع تبدیلی سیب زمینی تا ۴۰۰ هزار تن می رسد.

وی افزود: استان با دعوت از سرمایه گذاران برای اجرای صنایع تبدیلی ویژه محصولات این استان ، جهت حمایت و تامین زمین، آب و تسهیلات بانکی در این باره اعلام آمادگی می‌کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز