خبرگزاری کار ایران

مدیر میراث فرهنگی فریمان خبر داد؛

ثبت پنج اثر معماری شهری به همراه باغ تاریخی فریمان در فهرست آثارملی

asdasd
کد خبر : ۱۰۶۳۲۹۸

مدیر میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی شهرستان فریمان گفت: با تهیه پرونده ثبتی برای آثار تاریخی فریمان تعداد پنج اثر معماری ارزشمند شهری در این شهرستان به همراه باغ تاریخی آسیاب بند فریمان در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

به گزارش ایلنا از مشهد، حسن گیاهی در این خصوص افزود: این پنج اثر معماری ساختمان های قدیم دارایی(اداره مالیه)، راه و ترابری قدیم (اداره طرق)،دادگستری  قدیم(عدلیه)،گمرک قدیم( ساختمان کنونی نمایندگی میراث فرهنگی )و منبع آب قدیمی فریمان (میراث صنعتی) هستند.

وی ادامه داد: به جز منبع آب که به عنوان میراث صنعتی به ثبت رسید و مربوط به دهه ۱۳۴۰ است دیگر آثار تاریخی ثبت شده مربوط به پیشینه شهرسازی و معماری اولیه شهر فریمان(دوره پهلوی اول) هستند که گذر از معماری سنتی به معاصر را نشان داده و جزء اولین بناهای بتنی ایران به شمار می‌آیند.

مدیر میراث فرهنگی فریمان گفت: این ساختمانها بر اساس استمرار و تقابل معماری هویت‌مند و نوگرای ابتدای قرن ۱۴ شمسی و با الگوی معماری و شهرسازی ایرانی و اروپایی همزمان با ساختمان‌های تراز اول مملکتی پایتخت همچون کتابخانه ملی، موزه ملی، دانشگاه تهران و ایستگاه راه آهن تهران ساخته شده است که دارای ارزشهای هویتی و فنی و زیبایی شناختی است.

گیاهی افزود: اثر تاریخی ارزشمند باغ تاریخی آسیاب بند فریمان نیز که در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده جزء آخرین نمونه‌های باغ سازی ایرانی است که با استمرار الگوی سنتی  چهارباغ و در یک زمین سیمای پای کوهی طراحی و ساخته شده و نمونه‌ای کم نظیر از  این سبک در شرق کشور است.

وی ادامه داد: با افزوده شدن این ۶ اثر و پیشنهاد ثبت میدان قدیم فریمان (امام خمینی) تعداد آثار ثبتی این شهرستان به ۵۷ اثر افزایش یافته است.

شهرستان فریمان در فاصله ۸۶ کیلومتری جنوب شرق مشهد قرار دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز