خبرگزاری کار ایران

شهردار تربت‌حیدریه :

عمر مفید ۸۰ درصد بناهای تربت‌حیدریه گذشته است

asdasd
کد خبر : ۱۰۵۸۶۸۶

شهردار تربت‌حیدریه گفت: با وجودی که طبق استاندارد کشوری، عمر مفید ساختمان ۲۰ سال است، اما در این خطه بیش از ۸۰ درصد ساختمان‌ها از عمر مفیدشان گذشته و تخریبی محسوب می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری ایلنا از تربت حیدریه سعید اکبریان در نخستین جلسه جشنواره بنای ماندگار که امشب با حضور اصحاب رسانه درمحل دفتر شهر برگزار شد افزود: متوسط عمر ساختمان‌های تربت‌حیدریه حداقل ۴۰ سال است.

وی غیراستاندارد بودن غالب ساختمان‌های تربت‌حیدریه را تأیید اما دلیلش کم ‌کاری شهرداری یا نظام مهندسی ساختمان ندانست و گفت: برای ساخت یک بنای استاندارد و افزایش عمر مفید یک ساختمان، عوامل زیادی و از جمله رعایت ۲۲ مبحث مقررات ملی ساختمان نقش دارند.

اکبریان افزود: تولید مصالح ساختمانی استاندارد و نظارت بر نحوه تولید آن‌ها یا ورود مصالح ساختمانی استاندارد از خارج نیز، از دیگر عوامل موثر در ساخت بنا است.

وی با بیان این‌که وجود نیروی متخصص در نظام مهندسی ساختمان نیز تاثیرگذار است، اظهار داشت: نظام مهنسی ساختمان در این خطه تنها هشت سال است که کادر فنی خود را تکمیل کرده و عمر کمیته ایمنی این مجموعه سه سال است.

شهردار تربت‌حیدریه گفت: بر این اساس بنا داریم در قالب یک جشنواره فنی بناهایی که واجد رعایت اصول و ضوابط کیفی و فنی هستند را، شناسایی و عوامل دخیل در ساخت آن را، تشویق و تقدیر کنیم.

اکبریان افزود: اعتقاد داریم برپایی همه ساله این جشنواره زمینه فرهنگ سازی را در حوزه ساخت و ساز افزایش خواهد داد.

وی در بخش دیگری گفت: کار برنامه‌ریزی نخستین جشنواره بنای ماندگار با هدف معرفی بنای استاندارد و تقدیر از دست‌اندرکاران ساخت بناهای با کیفیت شهری توسط این نهاد خدمات اجتماعی و با همکاری نظام مهندسی ساختمان از اسفند پارسال آغاز شده‌است.

وی گفت: تا پایان سوم اردیبهشت امسال بناهای ساخته شده دارای گواهی پایان کار یا عدم خلاف اعم از کاربری مسکونی یا کابری مختلط تجاری مسکونی، مورد ارزیابی کارشناسان ما قرار خواهند گرفت و سوم خرداد نیز از مالکان، مجریان و مهندسان دخیل در اجرای ساختمان، تقدیر می‌شود.

به گفته شهردار تربت حیدریه، زمینه‌های ارزیابی بنا نیز شامل سازه، تاسیسات مکانیکی و برق، شهرسازی و معماری، ایمنی و استاندارد، بهینه سازی و مصرف انرژی است.

وی همچنین اظهار داشت: بعد پایان جشنواره نیز تندیس خواجه نصیر بر سر در ساختمان‌های استاندارد نصب می‌شود تا این سنت ابداعایی توسط شهرداری تربت‌حیدریه، در یگر نقاط کشور نیز اجرا شود.

رانندگان تاکسی تربت‌حیدریه در انتظار برقراری بیمه تامین‌اجتماعی هستند

سرپرست سازمان مدیریت حمل و نقل شهرداری تربت‌حیدریه، گفت: بیمه تامین اجتماعی رانندگان این شهرستان که از سال ۹۳ متوقف شده‌است، در انتظار اخذ تصمیم از سوی دولت هستند.

در ادامه جلسه محسن قندهاری افزود: از سوی دیگر قرار بود بعد حذف یارانه سوخت، بیمه حمایتی در نظر گرفته شود که تا این لحظه هنوز چیزی نصیب رانندگان این شهر نشده‌است.

وی گفت: اهمیت این موضوع زمانی بیشتر مشخص می‌شود که همگان بدانند تربت‌حیدریه  جزو معدود شهرهای ایران است که تعداد تاکسی‌هایش از نسبت جمعیت به مراتب بیشتر و در نتیجه غالب تاکسی‌ها در طول ساعت کاری خالی یا با یک یا مسافر تردد می‌کنند. 

قندهاری افزود: اکنون ۷۵۰ دستگاه تاکسی زرد به جمعیت ۱۳۰ هزار نفری این شهر خدمات می‌دهند که این رقم ۲ برابر استانداردهای این حوزه است.

وی اظهار کرد: بر اساس استانداردهای موجود، باید به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت، ۳۲۵ دستگاه تاکسی فعالیت کند که طبق این قاعده، رقم مطلوب برای شهری در حد و اندازه تربت‌حیدریه ۴۲۲ دستگاه تاکسی است.

سرپرست سازمان مدیریت حمل و نقل شهرداری تربت‌حیدریه، گفت: این بدان معنا است که اکنون به ازای هر ۱۷۳ شهروند تربت‌حیدریه، یک دستگاه تاکسی زرد وجود دارد که این نسبت باید یک دستگاه به ازای هر ۳۰۸ نفر است.

قندهاری افزود: تنها آژانس تاکسی تلفنی شبانه‌روزی در این خطه، موسسه ۱۳۳ با ۷۲ دستگاه خودرو است و علاوه بر این‌ها، ۹۲ موسسه تاکسی تلفنی داریم که اکنون ۷۴ واحد از این تعداد فعال هستند و به طور متوسط هر موسسه دارای ۹ دستگاه خودرو است.

وی مشکل ازدیاد تاکسی زرد در این شهر را مربوط به سال ۸۶ و زمان آغاز طرح هدفمند سازی یارانه‌‎ها دانست و افزود: آن سال ستاد سوخت کشور برای ساماندهی سهمیه سوخت، اقدام به نام‌نویسی از رانندگان کرد که بناگاه تعداد تاکسی‌های این شهر از ۴۴۲ دستگاه به ۷۵۰ دستگاه افزایش یافت و نتیجه این اقدام آن چیزی شد که امروز در تربت‌حیدریه شاهدش هستیم.

سرپرست سازمان مدیریت حمل و نقل شهرداری تربت‌حیدریه گفت: این مسئله موجب شده تا هر دستگاه تاکسی به طور متوسط در طول روز تنها ۱۵۰ نفر مسافر را جا به جا کند که این برای رانندگان و بخصوص صاحبان خودروهای سمند و آریو مقرون به صرفه نیست.

وی میانگین نرخ کرایه تاکسی در این شهر را ۱۰ هزار ریال برای هر نفر اعلام و اظهار کرد: میانگین سنی تاکسی‌های این خطه ۸.۵ سال و  تعداد تاکسی‌های خطی نیز در ۱۴ مسیر ویژه، تردد می‌کنند.

قندهاری افزود: البته مشکل تاکسیرانان به این موارد ختم نمی‌شود، بلکه تاکسی‌های حومه که در مسیر شهرستان‌های زاوه، مه‌ولات و توابع تربت‌حیدریه مسافرکشی می‌کنند، به جای آنکه مسافر خود را در میدان‌های حاشیه شهر نظیر میدان آزادی یا میدان جهاد پیاده کنند، به داخل شهر آورده و اقدام به مسافرکشی در شهر نیز می‌کنند که این تاکسی‌های درون شهری را دچار فشار مضاعف کرده‌است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز