خبرگزاری کار ایران

شهردار زنجان خبر داد:

تشکیل مرکز پیشگیری و مدیریت بحران در شهرداری زنجان

asdasd
کد خبر : ۲۱۳۶۴۷

شهردار زنجان گفت: مرکز پیشگیری و مدیریت بحران با کارگرو‌ه‌های مربوط به حوادثطبیعی و پدافند غیرعامل در شهرداری زنجان تشکیل شده است.

شهردار زنجان گفت: بر اساس آمار از ۴۰ نوع بلایای طبیعی که در جهان به ثبت رسیده ۳۱ نوع آن در کشور ایران به وقوع پیوسته است.

به گزارش ایلنا از زنجان، محسن امین در همایش و کارگاه آموزشی نقش مدیریت شهری در کاهش اثرات بلایای طبیعی اظهار کرد: شهرداری زنجان تلاش دارد تا با آموزش‌های همگانی و اشاعه فرهنگ ایمنی با هدف آگاهی بخشیدن به مردم فهیم شهر زنجان برای شناخت و مقابله با بحران‌های طبیعی و انسان ساخت که امکان وقوع دارند گامی به جلو بردارد.

وی با بیان اینکه ایران یکی از ۱۰ کشور آسیب‌پذیر جهان در برابر بلایای طبیعی است، تصریح کرد: بر اساس آمار از ۴۰ نوع بلایای طبیعی که در جهان به ثبت رسیده ۳۱ نوع آن در کشور ایران به وقوع پیوسته است.

شهردار زنجان با اشاره به اینکه از دیدگاه لرزه‌خیزی ایران در امتداد کمربند لرزه خیزی آلپ - هیمالیا واقع شده است و در چهارچوب جهانی فلات ایران در محل تلاقی صفحه‌های شبه جزیره‌های عربستان و هند واقع شده است، افزود: عمده‌ترین پیامد حاصل از بلایای طبیعی در شهرها به صورت تخریب و تلفات بروز می‌کند.

وی خاطر نشان کرد: ارتقا آگاهی‌های شهروندان در جهت ایجاد آمادگی برای پاسخگویی به حوادثو سوانح به عنوان بخشی از برنامه‌های پیشگیری می‌تواند مستقیما کاهش آسیب پذیری شهر و کاهش اثرات بلایای طبیعی را تحت تاثیر قرار دهد و افزایش آمادگی در شهروندان می‌تواند به عنوان متغیر مستقل عمل کرده و به این ترتیب آمادگی شهروندان مستقیما روی میزان کاهش آسیب‌ها موثر است.

امین با بیان اینکه الزام بر ساخت و ساز با استانداردهای موجود و مطابق با آئین نامه ۲۸۰۰ که در جهت کاهش آسیب پذیری شهرها می‌تواند موثر بوده و ساخت و سازهای اصولی نیز می‌تواند به عنوان متغیر مستقل دیگری عمل کند و یا تعداد ابنیه‌ای که اصول لازم در ساخت آنها رعایت می‌شود، گفت: شهرسازی و برنامه ریزی شهری و رعایت استانداردها و ضوابط کاربری‌های شهری نیز متغیر دیگری است که کاهش آسیب پذیری شهر را سبب می‌شود.

وی اشاره به اینکه استان زنجان به دلیل موقعیت جغرافیایی، گستردگی، تنوع آب و هوایی و اقلیمی خود دستخوش بسیاری از حوادثو سوانح طبیعی است، بیان کرد: از ۳۱ نوع بلایای طبیعی که در کشورمان به ثبت رسیده زمینه وقوع ۱۸ نوع آن در استان زنجان وجود داشته است که خسارات جانی و مالی بسیار به بار می‌آورند که بیشتریم خسارات ناشی از وقوع زلزله، سیل، طغیان رودخانه‌ها و صاعقه است.

شهردار زنجان با بیان اینکه شهرداری‌ها را می‌توان یکی از مهمترین ارگان‌های متولی امور مربوط به مدیریت بحران شهری برشمرد، افزود: مسولیت خدمات شهری بر عهده شهرداری بوده و متولی اموری مانند آتش نشانی و خدمات ایمنی، عمران شهری، حمل و نقل شهری، مدیریت پسماند و دفع مواد زائد و دفن اموات و غیره است.

وی با اشاره به اینکه می‌توان در شرایط عادی در این زمینه‌ها خدمات بی‌شماری را به شهروندان ارائه کرد، تصریح کرد: برنامه ریزی و نظارت بر ساخت و سازهای استاندارد و ایمن، تهیه و اجرای برنامه‌های پیشگیری از حوادث، مطالعه و شناسایی مناطق و مراکز مخاطره آمیز و اقدام در جهت رفع آن، تهیه امکانات، تجهیزات و ملزومات مورد نیاز جهت مقابله با حوادث، شناسایی و مشخص کردن مناطق امن جهت اسکان موقت آسیب دیدگان در حوادث، آموزش شهروندان جهت خود امدادی و پیشگیری از حوادث، تهیه برنامه‌ها مقابله و غیره از جمله مهمترین این خدمات است.

امین در پایان با بیان اینکه از پیش مشخص کردن نقش و مسئولیت مدیران شهری بر اساس برنامه‌های جامع مدیریت بحران بلایای طبیعی در سطح شهرداری‌ها، استانداری‌ها و سایر دستگاه‌ها مرتبط در کشور از جمله اولویت‌های مهم در این بخش است، تصریح کرد: با توجه به نقش مهم شهرداری در مدیریت شهری و با مروری بر جایگاه سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی متولی و دخیل در امر مدیریت بحران شهری در کشورهای پیشرفته، شهرداری و سازمان تابعه با توجه به پتانسیل موجود نقش ویژه و اساسی در این خصوص می‌توانند داشته باشد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز