خبرگزاری کار ایران

۵ میلیون قطعه مرغ گوشتی آماده کشتار در خراسان رضوی

asdasd
کد خبر : ۱۰۵۲۶۷۲

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: در ۳ هفته‌ای که تا پایان تعطیلات عید نوروز در پیش داریم، ۵ میلیون و ۷۹۹ هزار و ۲۸۴ قطعه مرغ آماده کشتار با متوسط سن ۴۵ روز داریم.

به گزارش خبرنگار ایلنا از مشهد،محمدرضا اورانی رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در نشست خبری با اصحاب رسانه درباره وضعیت مرغ گوشتی در استان گفت:مدل دامپروری ما یک مدل وارداتی است و متناسب با الزامات اقلیمی کشور نیست.

او افزود:ما صنعت طیور را توسعه دادیم در حالی که به لحاظ تامین دان وابستگی داریم و حاصل توسعه ما در دام و طیور ۹ میلیون تن وابستگی به ذرت و نزدیک به چهار میلیون تن وابستگی به واردات سویا و دان شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی ادامه داد: ما باید توسعه را بر اساس داشته ها و ظرفیت های کشور طراحی و اجرا می کردیم و بهترین حالت توسعه پرورش دام و ظیور پرورش دام سبک اصلاح نژاد شده است.

اورانی بیان کرد: در خراسان رضوی بیش از  هزار و ۵۸۰ واحد تولید مرغ گوشتی فعال وجود دارد. از ابتدای سال تا امروز بیش از ۸۲ میلیون و ۴۴۵ هزار قطعه جوجه‌ریزی در واحد‌های مرغ گوشتی استان صورت گرفته است که این حجم جوجه‌ریزی یعنی تولید ۱۶۴ هزار و ۸۹۰ تن گوشت مرغ در استان.

او تصریح کرد: در آذرماه ۷ میلیون و ۳۶۷ هزار قطعه‌ریزی، در دی‌ماه ۷ میلیون و ۵۳۷ هزار و ۵۰۰ قطعه جوجه‌ریزی و در بهمن‌ماه ۹ میلیون و ۱۴۹ هزار قطعه جوجه‌ریزی انجام شده و اول تا ۲۳ اسفندماه ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار قطعه جوجه‌ریزی انجام شده است که با برآوردها در اسفندماه هم این جوجه‌ریزی به بیش از ۷ میلیون قطعه خواهد رسید.

رئیس جهاد کشاورزی خراسان رضوی تاکید کرد: از ۲۵ اسفند ۹۹ تا ۱۵ فروردین ۱۴۰۰، در ۳ هفته‌ای که در پیش داریم، ۵ میلیون و ۷۹۹ هزار و ۲۸۴ قطعه مرغ آماده کشتار با متوسط سن ۴۵ روز داریم. این میزان مرغ آماده کشتار یعنی تولید ۱۱ هزار و ۵۹۸ تن گوشت مرغ در ۲۱ روز آینده که اگر این میزان تولید را تقسیم بر ۲۱ روز کنیم، متوسط عرضه روزانه ۵۵۰ تن می‌شود.

اورانی اظهار کرد: از  هزار و ۱۵۰ مرغ دار که از آبان‌ ۹۹ جوجه‌ریزی داشتند و نهاده دریافت کردند، ۱۳۸ مرغ دار زیر ۷۰ درصد جوجه خود را تحویل دادند که این آمار از سامانه‌های مربوط تهیه شده و مرغ داری‌های متخلف کاملا شناسایی شدند. همچنین برای این افراد پرونده تخلف تنظیم شده است و به مراجع تعزیراتی و غذایی ارسال شده است.

او افزود:  از فروردین ۹۹ تا ۲۰ اسفند ۹۹ بیش از ۹۷۰ هزار تن نهاده شامل ۲۱۷ هزار تن کنجاله سویا و ۵۶۰ هزار تن ذرت و ۱۹۱ هزار تن جو از محل واردات برای دام و طیور استان تأمین شده است که علاوه بر این، ۸۵ هزار تن سبوس گندم از کارخانجات آرد استان با قیمت  هزار و ۴۰۰ تومان در اختیار دام سنگین و سبک استان قرار گرفته است.

او تصریح کرد: همه واحد‌های گاوداری و دامداری که از جهاد کشاورزی مجوز گرفته‌اند هم در بدو درخواست و هم در ظهر پروانه متعهد شدند که علوفه مورد نیاز خودشان را تهیه کنند، ولی بازدید‌های میدانی ما نشان می‌دهد که بسیاری واحد‌های دامداری و گاوداری در مزارعی که در اختیار دارند، به‌جای اینکه علوفه مورد نیازشان را تأمین کنند، محصولات دیگری مثل زعفران و پسته کشت می‌کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی تاکید کرد: از صاحبان واحد‌های تولیدی تقاضا می‌کنم مزارعی که در اختیار دارند را در خدمت زنجیره تولیدشان قرار دهند. ضمن اینکه اگر درآمدی کسب می‌کنند، باید برای توسعه زنجیره تولیدشان استفاده کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز