خبرگزاری کار ایران

ایلنا از هرمزگان گزارش می‌دهد؛

حال "ناکوک" کارگران فصلی در روزهای کرونایی/ یک کارگر: کارمان با بیکاری فرقی ندارد / دبیر خانه کارگر استان: 80 درصد کارگران ساختمانی بیکارند

asdasd
کد خبر : ۱۰۴۹۴۴۴

از ورود نامبارک ویروس کرونا یکسال می گذرد و در کنار تمامی تاثیرات منفی این ویروس بر فعالیت‌های اقتصادی و کسب و کارها باید اذعان کرد که کارگران فصلی بیشترین لطمه را از این شرایط متحمل شدند و در آستانه سال نو معیشت این دست از خانواده ها با نگرانی‌ها و دشواری های بسیاری روبروست.

به گزارش خبرنگار ایلنا، یک سال از وضعیت کرونایی در کشور می‌گذرد. وضعیت اقتصادی بیشتر اصناف در جامعه به شدت آسیب دیده که در این میان قشر کارگران فصلی و ساختمانی یکی از این گروه های آسیب دیده هستند.

در بندرعباس نیز وضعیت کارگران حال و روز خوشی ندارد. تا پایان سال زمان اندکی باقی مانده اما جیب کارگران زحمتکش خالی خالی است. وعده‌هایی نظیر پرداخت بیمه بیکاری و کمک‌های جبرانی به آنان داده‌اند اما کمتر این وعده ها عملی شده و یا پرداخت ها جوابگوی نیازها و کمبودها نبوده است.

در واقع کرونا وضعیت کارگران را نابسامان کرده و معیشت‌شان را با دشواری روبه رو کرده است.

اسماعیل حاجی‌زاده دبیر اجرایی خانه کارگر هرمزگان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا می‌گوید: از مسکن و شهرسازی تقاضا کردیم برای رفاه هر چه بیشتر کارگران فصلی، زمینی را برای احداث «سرپناه و گرمخانه» در اختیار ما قرار دهند.

دبیر اجرایی خانه کارگر استان هرمزگان اضافه می‌کند: مسئولان قول هایی برای رفع مشکلات کارگران فصلی به ما دادند اما تاکنون نتیجه مثبتی حاصل نشده و ما خودمان همه امکانات رفاهی  را برای کارگران فصلی اعم از تختخواب، تشک، پتو، کولر، تلویزیون و ... فراهم کردیم.

مسکن و شهرسازی از زیر بار مسئولیت شانه خالی کرد

وی می گوید: اکنون پس از گذشت یک سال و نیم، تلاش و پیگیری در جهت احقاق حقوق کارگران، برای احداث گرمخانه و اسکان کارگران، زمینی را به خانه کارگر اختصاص ندادند و در واقع اداره مسکن و شهرسازی از زیر بار مسئولیت شانه خالی کرد.

حاجی زاده خاطر نشان می‌کند: با رایزنی‌هایی که از طریق انجمن صنفی کارگران ساختمانی صورت گرفته است، سهمیه خوبی نصیب استان هرمزگان شد. بدین ترتیب دولت بخش اعظم حق بیمه کارگران ساختمانی را پرداخت می کند و مابقی مبلغ بیمه حدود 100 هزار تومان برعهده کارگران است.

دبیر اجرایی‌خانه کارگر استان هرمزگان اظهار می‌کند: بخش عمده ای از بیمه کارگران فصلی را دولت پرداخت می کند و از آنجایی که دولت کارفرمای آنهاست این دسته از کارگران مشمول بیمه‌بیکاری قرار نمی‌گیرند.

وی یادآور می شود: در این شرایط بد کرونایی حدود 80 درصد کارگران فصلی و ساختمانی بیکار هستند و این موضوع خود به تنهایی یک معضل بزرگ برای جامعه ما محسوب می شود.

کارگران فصلی شناسنامه دار می شوند

حاجی زاده تاکید می کند: اگر سازمان های مسئول با خانه کارگر همکاری لازم را انجام داده و جایگاه مناسبی را به این مجموعه اختصاص دهند ما در صدد آنیم که کارگران فصلی شناسنامه دار شوند.

دبیر اجرایی خانه کارگر استان هرمزگان بیان می‌کند: این مجموعه یک اپلیکیشن تلفن همراه «خانه کارگر» طراحی کرده است و برای درخواست خدمات منزل شامل نظافت، تعمیرات، فعالیت‌های مرتبط با ساخت و ساز را می توانید فقط با یک تماس تلفنی انجام دهید.

وی اضافه می کند: اگر شهروندان از طریق اپلیکیشن تلفن همراه خانه کارگر برای درخواست کارگر و یا سایر خدمات منزل تماس بگیرند قطعا تمام مسئولیت های این مهم برعهده خانه کارگر خواهد بود.

در نظر گرفتن بودجه‌ برای مهارت آموزی کارگران فصلی 

حاجی زاده خاطر نشان می کند: بودجه ای برای مهارت آموزی کارگران فصلی در نظر گرفته شده است و ما از طریق تقویت و ارتقاء سطح توانمندی و مهارت های کارگران ساده فصلی در بخش های مختلف می‌توانیم آنها را از یک کارگر ساده به یک استادکار آرماتور بند یا گچ کار حرفه ای و.... تبدیل کنیم.

شاید فرشته شانس در خانه ام را بزند

کارگر جوانی که سر میدان شاه حسینی نشسته، به خبرنگار ایلنا می‌گوید: منتظرم تا شاید فرشته شانس در خانه ام را بزند تا بتوانم برای تامین معاش و گذراندن زندگی به نان و نوایی برسم. پیش از این یک دکه تنقلات فروشی در محدوده پارک شهر داشتم که از این طریق روزگار می‌گذراندم اما با شیوع کرونا، کسب و کارم کساد شد.

وی افزود: پس از تعطیلی کسب و کارم تا مدتها بیکار بودم اما در حال حاضر به عنوان کارگر فصلی سرمیدان شاه حسینی به انتظار فرشته شانس نشسته ام اما متاسفانه با این اوضاع و احوال اقتصادی کارمان با بیکاری هیچ فرقی ندارد.

این کارگر جوان ادامه می دهد: من به همراه یک عده کارگر از صبح تا ۷ شب سر میدان شاه حسینی نشستیم تا شاید یک نفر ما را به عنوان یک کارگر ساختمان و نظافتچی برای کار به صورت موقت استخدام کند.

از بیکاری در گل گیر کرده ام

آهی می‌کشد و ادامه می دهد: من با وجود یک فرزند کوچک، لابه لای تمام مشکلات زندگی، بدهکاری، قرض‌های فراوان و عدم توانایی پرداخت اجاره خانه از بیکاری در گل گیر کرده ام.

این کارگر جوان تصریح می کند: تقاضای ما از مسئولان این است که کارگران فصلی را ساماندهی و در جهت تحقق خواسته ها و نیازهای‌شان رسیدگی های لازم را انجام دهند.

قادر به تامین نیازهای ضروری خود نیستم

این کارگر فصلی با ناراحتی می‌گوید: خوراک، پوشاک، مسکن و.... از جمله نیازهای ضروری برای هر خانواده محسوب می شود و متاسفانه با وجود ریتم ناهنماهنگ گرانی‌ها و....قادر به تامین نیازهای ضروری خود نیستم.

این کارگر فصلی بیان می کند: از مسئولان تقاضای رسیدگی داریم. دولتمردان موظفند که در راستای حمایت از کارگران فصلی کلیه هزینه‌های بیمه برای این قشر زحمتکش را به صورت پرداخت اقساط در نظر بگیرند و نباید بیمه ما را قطع کنند.

انتهای پیام/
سمانه کمالی باغستانی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز