خبرگزاری کار ایران

استاندار قزوین:

کاهش فرزندآوری زنگ خطری برای آینده کشور است/ تاثیر مسائل اقتصادی و معیشتی در کاهش تمایل جوانان به ازدواج

asdasd
کد خبر : ۱۰۱۴۴۴۵

استاندار قزوین گفت: کاهش آمار فرزندآوری از سوی زوجین زنگ خطری برای آینده و یک چالش و تهدید جدی برای توسعه کشور است.

به گزارش‌خبرنگار ایلنا از قزوین، هدایت اله جمالی پور در نشست شورای راهبردی جمعیت استان قزوین که به مناسبت سوم دی ماه روز ملی ثبت احوال برگزار شد، اظهار کرد: مسائل و مشکلات ریز و درشتی در کشور وجود دارد که بیشتر به چشم ما می‌آیند و این موضوع باعث می‌شود تا مشکلات و خطرات بزرگ‌تر مانند کاهش تولد که جزو چالش‌های مهم و اساسی هستند کمتر مورد توجه قرار گیرند.

استاندار قزوین از کاهش تولد به عنوان یک خطر پنهان یا کمتر آشکار برای کشور نام برد و افزود: این در حالی است که اگر شاهد تداوم این رویه باشیم کشورمان در آینده با بحران‌ها و چالش‌های زیادی مواجه خواهد شد.

جمالی پور بیان کرد: انسان، عنصری است که توسعه را در جوامع مختلف رقم می‌زند و اگر در هر کشوری، ترکیب جمعیتی آن برهم بخورد این موضوع بر روند توسعه آن اثرگذار است.

وی ادامه داد: در حال حاضر برخی کشورهای اروپایی به ویژه در منطقه اسکاندیناوی با بحران‌های بزرگ جمعیتی روبه رو هستند و این موضوع توسعه و آینده این کشورها را با چالش روبه رو کرده است.

نماینده عالی دولت در استان با بیان اینکه ایران کشوری در حال توسعه به شمار می‌رود و برای رسیدن به توسعه پایدار نیازمند داشتن جمعیتی مناسب است، گفت: باید شاخص‌ها و آمارهای جمعیتی با جزییات مورد تحلیل، مطالعه و بررسی قرار بگیرند تا برای رسیدن به آمار مطلوب برنامه ریزی هدفمند و مطلوبی داشته باشیم.

استاندار قزوین یکی از عوامل مهم در تغییرات مربوط به ترکیب جمعیتی را مربوط به مسائل اقتصادی و معیشتی دانست و اظهار کرد: خدشه به اقتصاد خانوارها بر روی ازدواج جوانان یا طلاق زوج‌ها و موضوع فرزندآوری آنها تأثیر می‌گذارد.

جمالی پور، بهبود وضعیت اقتصادی را در رشد نرخ جمعیت مؤثر دانست و افزود: باید توجه داشت که مسائل اقتصادی و معیشتی با موضوعات جمعیت و توسعه ارتباط تنگاتنگ و مستقیم دارند و مانند یک زنجیره به یکدیگر متصل هستند و بر یکدیگر اثر می‌گذارند.

وی با بیان اینکه اختلافات و بگو و مگوهای سیاسی فرصت کار و خدمت بیشتر برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور را از ما می‌گیرد، گفت: این مساله موجب می‌شود شرایط اقتصادی به گونه‌ای شود که جوانان تمایل کمتری برای ازدواج داشته باشند و در نتیجه نرخ جمعیت کاهش می‌یابد و به دنبال آن شاهد ایجاد چالش و مشکل در حوزه برنامه‌های توسعه‌ای کشور خواهیم بود.

نماینده عالی دولت در استان، برخی مسائل مرتبط با حوزه جمعیت را مربوط به سیاست‌های کلان کشور دانست و  بیان کرد: با این وجود اگر هرجا که ظرفیت‌های اقتصادی و مدیریتی ما در سطح استان اجازه می‌دهد باید برای بهبود وضعیت اقتصادی و معیشتی شهروندان تلاش کنیم که این مهم آثار مثبت خود را در بخش‌های مختلف از جمله در سیاست‌های فرزندآوری و جمعیت بر جا خواهد گذاشت.

وی با اشاره به اظهار نظر مدیران حاضر در این نشست در خصوص اشغال بخش بزرگی از ظرفیت اشتغال استان در واحدهای تولیدی برخی شهرستان‌ها از سوی نیروهای غیربومی، افزود: اولویت به کارگیری نیرو با نیروی کار بومی است و باید کمیته‌ای متشکل از دستگاه‌های مربوط از جمله اداره کل تعاون،کار و رفاه و سازمان صنعت، معدن و تجارت این موضوع را مورد بررسی قرار دهند و راهکارهای لازم را در این خصوص بررسی و اجرایی کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز