خبرگزاری کار ایران

یک کار‌شناس تامین اجتماعی در واكنش به مصوبه افزایش حقوق:

اگر نصف ۲۵ هزار تومان به مزد پایه كارگران اضافه می‌شد، سودمندتر بود

asdasd
کد خبر : ۹۲۹۷۱

چكیده:‌ «افزایش ۲۵ هزار تومانی حق مسکن و بن کارگری که به صورت مزایای جانبی پرداخت خواهد شد در فوق العاده و سایر مزایای کارگران تاثیری ندارد اما اگر این افزایش در مزد پایه اعمال می‌شد فوق العاده، اضافه کار و... کارگران را افزایش می‌داد.»

یک کار‌شناس تامین اجتماعی با اشاره به افزایش ۲۵ هزار تومانی حق مسکن و بن کارگری در جلسه امروز شورای عالی كار گفت: اگر نصف این مبلغ به حقوق پایه اضافه می‌شد سودش برای کارگران به مراتب بیشتر بود.

«علی حیدری» در این باره به ایلنا گفت: افزایش ۲۵ هزار تومانی حق مسکن و بن کارگری که به صورت مزایای جانبی پرداخت خواهد شد در فوق العاده و سایر مزایای کارگران تاثیری ندارد اما اگر این افزایش در مزد پایه اعمال می‌شد فوق العاده، اضافه کار و... کارگران را افزایش می‌داد.

وی در ادامه بیان کرد: مزایای جانبی کارگران مشمول کسر حق بیمه نمی‌شود بنابراین این افزایش ۲۵ هزار تومانی که به عنوان مزایای جانبی محاسبه می‌شود منابعی را وارد صندوق تامین اجتماعی نمی‌کند.

به گفتهٔ آقای حیدری، افزایش ۲۵ هزار تومانی حق مسکن و بن کارگری مبلغی ناچیز است و چون منابعی را هم متوجه تامین اجتماعی نمی‌کند در مجموع به زیان کارگران تمام شده است.

وی با اشاره به چهار راه فرار بیمه‌ای کارفرمایان از این اضافه حقوق، گفت: در راه اول، کارفرما از پرداخت حق بیمه خودداری می‌کند. در راه دوم، کارفرما تعداد واقعی کارگران را به تامین اجتماعی اعلام نمی‌کند و برخی کارگران از بیمه محروم می‌شوند.

این کار‌شناس تامین اجتماعی در پایان اظهار داشت: در راه سوم، مبالغ صحیح پرداختی به کارگران در لیست بیمه ذکر نمی‌شود. در این حالت کارفرمایان دو دفتر دارند. در دفتر اصلی، لیست مزد و مزایای پرداختی به کارگران با ذکر جزییات مکتوب می‌شود اما در دفتر مالیاتی، مبالغی که اضافه بر حداقل مزد به کارگران پرداخت شده است ذکر نمی‌شود. در راه چهارم فرار بیمه‌ای کارفرمایان، مبالغ پرداختی اضافه بر حداقل مزد، به عنوان مزایای جانبی به کارگران پرداخت می‌کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز