خبرگزاری کار ایران

مسئول کانون شوراهای اسلامی کار استان:

كارگران زن در كردستان از ابتدایی‌ترین حقوق قانونی محروم‌اند

asdasd
کد خبر : ۸۲۳۶۲

چکیده: «در شرایط امروز که اصل روابط کار بر سکوت مطلق کارگر در برابر پایمال شدن حقوقش استوار است، وضعیت کارگران زن به مراتب از کارگران مرد بد‌تر است/ کارگران می‌دانند که با توجه به برگه‌های تسویه‌حسابی که پیشاپیش بطور سفید امضا در اختیار کارفرما گذاشته‌اند نمی‌توانند در هیچ دعوای حقوقی برنده شوند.»

مسئول کانون شوراهای اسلامی کار استان کردستان گفت: بیشتر کارگران زنی که در کارگاه‌های این استان مشغول کارند از ابتدایی‌ترین حقوق قانونی خود محروم‌اند.

«سید شاکر ابراهیمی» با اعلام این مطلب به ایلنا گفت: بیشتر زنانی که در استان کردستان به عنوان کارگر کار‌ می کنند زنان سرپست خانوار یا بد سرپرستی هستند که تنها محل درآمد آن‌ها همین دستمزد است.
این مقام کارگری افزود: از آنجایی که استان کردستان یک استان غیر صنعتی است و واحدهای تولیدی آن بیشتر به شیوه سنتی اداره می‌شود، کمتر کارگری را می‌توان سراغ داشت که تمامی مطالبات خود را مطابق قانون دریافت کند.
وی افزود: در شرایط امروز که اصل روابط کار بر سکوت مطلق کارگر در برابر پایمال شدن حقوقش استوار است، وضعیت کارگران زن به مراتب از کارگران مرد بد‌تر است.
ابراهیمی افزود: در حالی که به موجب قانون کار زنان از انجام مشاغل طاقت فرسا و خطرناک معاف هستند، در استان کردستان به دلیل اوضاع نامناسب اقتصادی کارگران زن چه درکارگاه‌های زنانه و چه در محیط‌های مردانه مجبور به انجانم هر کاری هستند.
وی گفت: در واحدهای تولیدی این استان شرایط کار برای کارگران زن به حدی طاقت فرساست که حتی ممکن است این کارگران از حقوق مادرانه خود در ایام بارداری، زایمان و شیردهی محروم شوند.
به گفته این مقام کارگری در واحدهای تولیدی مختلف این استان کارگر زن و کارگران مرد روزانه ۱۰ تا ۱۴ ساعت کار‌می‌کنند اما در بهترین حالت دریافتی آن‌ها برمبنای هشت ساعت کار روزانه پرداخت می‌شود.
مسئول کانون‌هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان کردستان گفت: این کارگران در بهترین حالت با «منت» کارفرما درآمدی بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان دریافت می‌کنند و این درحالی است که حق واقعی آن‌ها به مراتب بیشتر از این مبلغ است.

وی گفت: این کارگران می‌دانند که با توجه به برگه‌های تسویه‌حسابی که پیشاپیش بطور سفید امضا در اختیار کارفرما گذاشته‌اند نمی‌توانند در هیچ دعوای حقوقی برنده شوند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز