خبرگزاری کار ایران

مشاور کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران:

شرایط کار کارگران میادین میوه و تره بار عهد قجری است

asdasd
کد خبر : ۱۰۲۰۷۵

چکیده:‌«ساعت کاری قانونی برای کارگران میدان رعایت نمی‌شود به گونه‌ای که، هر زمان کارگر در میدان حاضر شود دیر است و هر وقت دست از کار بکشد زود است.این کارگران معمولا ساعت ۱۲ الی ۲ شب به میدان می‌روند و تا غروب‌‌ همان روز در میدان می‌مانند.»

مشاور کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران، شرایط کارگران در میادین میوه و تره بار را عهد قاجاری توصیف کرد.

«غلامرضا توکلی» با اشاره به بیش از ۱۶ ساعت کار روزانه کارگران میادین میوه و تره بار به ایلنا گفت: ساعت کاری قانونی برای کارگران میدان رعایت نمی‌شود به گونه‌ای که، هر زمان کارگر در میدان حاضر شود دیر است و هر وقت دست از کار بکشد زود است.

وی با بیان اینکه بسیاری از کارگران میادین میوه و تره بار در حجره‌ها می‌خوابند، ادامه داد: این کارگران معمولا ساعت ۱۲ الی ۲ شب به میدان می‌روند و تا غروب‌‌ همان روز کار می‌کنند.

این فعال صنفی در ادامه با انتقاد از بخشنامه سازمان تامین اجتماعی در رابطه با بیمه کارگران باربر که در سال ۸۷ صادر شد افزود: کارفرمایان تمایل دارند کارگران میادین میوه و تره بار حتی بارفروشان و تحصیلداران و...، کارگر باربر محسوب شوند تا بتوانند از پرداخت حق بیمه آن‌ها شانه خالی کنند و این بخشنامه، آگاهانه یا ناآگاهانه، خواسته کارفرمایان را عملی کرده است.

بر اساس بخشنامه سازمان تامین اجتماعی، کارگران باربر می‌توانند با معرفی مراجع ذیصلاح از جمله شهرداری‌ها، فرمانداری‌ها، تشکل‌های صنفی کارگری و کارفرمایی در میادین میوه و تره بار، بازار و...، به صورت گروهی یا انفرادی براساس قانون بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد با بهره‌مندی از یارانه دولت تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی قرار گیرند.

مطابق این بخشنامه، کل حق بیمه کارگران باربر ۲۷ درصد از حداقل حقوق ماهیانه است که پرداخت ۲۰ درصد بر عهده دولت است و ۷ درصد مابقی را کارگر باربر باید پرداخت کند.

توکلی در ادامه بیان کرد: اگر آمار کارگران بیمه شده میادین میوه و تره بار ۵ سال قبل را با الان مقایسه کنیم متوجه کاهش ۸۰ درصدی بیمه شدگان خواهیم شد. در صورتی که با گذشت زمان شهر‌ها رونق پیدا کرده و به تناسب، تعداد حجره داران میادین میوه و تره بار هم بیشتر شده است.

مشاور کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران در پایان اظهار داشت: کارگران میادین میوه و تره بار معمولا بازنشسته نمی‌شود و با ۲۰ الی ۳۰ سال سابقه کار، نهایتا ۵ سال سابقه بیمه دارند زیرا کارفرمایان به طرق مختلف، لیست بیمه‌شان را کامل رد نمی‌کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز