خبرگزاری کار ایران

معاون درمان وزارت بهداشت اعلام کرد:

روند بیماری‌های عفونی رو به افزایش است

asdasd
کد خبر : ۸۳۸۶۵۶

معاون درمان وزارت بهداشت و درمان گفت: اگرچه کشور ما سابقه درخشانی در ریشه‌کنی بیماری‌های عفونی از طریق واکسیناسیون دارد، اما سیل بیماری‌های عفونی به سمت بیماری‌های مشترک بین انسان و دام است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایلنا، قاسم جان‌بابایی، معاون درمان وزارت بهداشت و درمان در اولین کنگره ملی بیماری‌های حفاظت و بیماری‌های حیات وحش که صبح امروز با حضور عیسی کلانتری رئیس سازمان محیط زیست و علیرضا رفیعی‌پور رئیس سازمان دامپزشکی کشور در سازمان محیط زیست برگزار ‌شد، گفت: سرطان و بیماری‌های غیرواگیر مانند فشار خون کنترل نشده و دیابت کنترل نشده هزینه‌های زیادی را از لحاظ درمانی برای ما ایجاد کرده است، اما بیماری‌های عفونی عامل تهدیدکننده انسان وحشت جدی ایجاد می‌کند که اگر به آن بی‌توجه باشیم با چالش‌های جدی مواجه خواهیم شد.

وی با بیان اینکه طی سال‌های اخیر و همچنین سال‌های پیش‌رو با روند افزایش بیماری‌های عفونی مواجه خواهیم بود، گفت: اگرچه کشور ما سابقه درخشانی در ریشه‌کنی بیماری‌های عفونی از طریق واکسیناسیون دارد اما سیل بیماری‌های عفونی به سمت بیماری‌های مشترک بین انسان و دام است و ۶۰ درصد بیماری‌های عفونی که در طب با آن سر و کار داریم، بیماری‌های مشترک انسان و دام است.

معاون درمان وزارت بهداشت و درمان خاطرنشان کرد: بیماری‌های جدید بین انسان و دام ۷۵ درصد شده و روند رو به رشدی را دارد و این موضوع نوع نگرش ما را نسبت به این بیماری‌ها باید تغییر دهد چراکه عوامل بین بخشی در حوزه پیشگیری و درمان را می‌طلبد.

جان‌بابایی با بیان اینکه در حوزه دام مشکلاتی که برای بیماری‌های عفونی مشکلاتی را برای دامپزشکی ایجاد می‌کند، گفت: این مشکلات باعث از بین رفتن دام و خسارت به دامدار می‌شود. این بیماری‌ها در منطقه مدیترانه شرقی وجود دارد و عملا در کشور ما به دلیل مسافرت‌هایی که به راحتی اتفاق می‌افتد این مشکلات تشدید می‌شوند.

وی تاکید کرد: ما سالانه ۲۰۰ هزار گردش حیوان دام داریم که هزینه‌های زیادی را برای ما ایجاد می‌کند و  چنانچه به این موارد بی‌توجه باشیم هزینه سلامت افزایش پیدا خواهد کرد.

او ادامه داد: به طور مثال شیوع بیماری آنفلوانزا سه الی چهار هفته زودتر آغاز شده و نشان می دهد عوامل مداخله گر می تواند زمان شیوع را تغییر دهد از همین رو در بیماریهای مشترک انسان و حیوان باید نوع مداخله ما نیز تفاوت داشته باشد و صرف دیدن حیوان یا انسان و یا محیط زیست به تنهایی مشکل را حل نمی کند و باید مطالعات و ارتباطات بین رشته ای ایجاد شود و یک برنامه سیستماتیک در همه سطوح طراحی شود و باید سیاستگذاری در سطوح پایین برنامه ریزی شود.

وی با اشاره به کمیته مشترک مطالعاتی بین محیط زیست و وزرات بهداشت تاکید کرد: اگر می خواهیم بیماریهای انسان و حیوان از بین برود باید مخازن به درستی اصلاح شود به طور مثال  در بیماری کریمه کنگو هرساله مخازن سمپاشی می شود اما بازهم بیماری شایع می شود چراکه کار اساسی انجام نمی شود البته کار اساسی نیز نیازمند منابع لازم است و ممکن است دامدار منابع کافی را برای انجام کارهای اصولی نداشته باشد از همین رو لازم است سازمان برنامه و بودجه می تواند کمک کند تا با رفع مشکلات مخازن هزینه درمان نیز کاهش پیدا کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز