خبرگزاری کار ایران

سرپرست حجاج ایرانی:

تمام اقلام مورد نیاز در حج از شرکت‌های داخلی تهیه شدند

asdasd
کد خبر : ۸۱۰۰۱۸

نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی گفت: با توجه به رهنمودهای مقام رهبری در ارتباط با رونق اقتصادی و موضوعات مربوط، سعی شد تمام اقلامی مورد نیاز را از داخل کشور تهیه کنیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حجت الاسلام والمسلمین سیدعبدالفتاح نواب ( نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی) امروز در نشستی خبری گفت: با بهره گیری از رهنمودهای مقام معظم رهبری، چه توصیه های ایشان در گام دوم انقلاب و چه رهنمودهای پیشتر در حجی که امسال برگزار شد،  سعی شد تمام موازین اقتصادی و فرهنگی مدنظر ایشان را مورد توجه قرار دهیم.

وی افزود: از ویژگی های حج امسال زود آغاز شدن برنامه حج بود. حج از ماه جمادی کلید خورد و حتی همایش های مربوط به حج از قبل از رمضان آغاز شدند. با توجه به رهنمودهای مقام رهبری در ارتباط با رونق اقتصادی و موضوعات مربوط، سعی شد تمام اقلامی مورد نیاز را از داخل کشور تهیه کنیم. تقریبا تمام اقلام از داخل و نه از شرکت های عربستانی تهیه شد. تمام مسافران با هواپیمائی جمهوری اسلامی ایران عازم شدند و بازگشتند.

حجت الاسلام نواب گفت: با خدمتگزاران خوبی که چه در بحث اجرا و چه در بحث فرهنگی در خدمت حج هستند، به یاری خدا حج آرامی برای زائرین ایرانی خانه خدا رقم خورد.

همچنین وی در خصوص پاسداشت حرمت و عزت  زائرین ایرانی در سفر حج گفت: در جای جای سفر حج عزت زائرین ایرانی حفظ شده است. در رابطه با زائرین ایرانی، میزبانان کشور عربستان توجه ویژه ای دارند. ما وقتی با مسئولین عربستان صحبت می کنیم آنها از نظامات زائرین ایرانی به خوبی یاد می کنند. این بحث مربوط به حال و گذشته است. میزبانان عربستانی علاقه مند هستند که زائرین ایرانی حضور بیشتری داشته باشند. و اگر ما می توانیم بیش از ظرفیت خود زائر اعزام کنیم در همین راستا است.سعی متولیان عربستانی بر این است که توجه خاصی در رابطه با زائرین ایرانی داشته باشند.

وی افزود: در رابطه با حادثه منا و مسجدالحرام، پیگیری ها همچنان ادامه دارد. و هیچ موقع آن حادثه و کشته شدگان آن فراموش نمی شوند. امسال هم بنده یک نامه برای امیر مدینه و وزیر حج نوشتم تا قضیه پیگیری شود. ذکر کردیم که ما منتظر اقدامات لازم در خصوص این حوادث هستیم. البته هنوز هیچ کشوری من جمله ایران غرامتی دریافت نکرده است. اما ما پیگیر هستیم آنچه پادشاه عربستان در این خصوص گفته است انجام شود.

علیرضا رشیدیان، رئیس سازمان حج و زیارت ضمن عرض تسلیت بخاطر شهادت سیدالشهدا گفت:  86هزار و 550 نفر ثبت نامی آغاز حج را داشتیم. با توجه به اینکه یک میلیون و دویست هزار نفر در نوبت حج حضور دارند، و هر سال که عقب می افتد ما با بالا رفتن آمار و سن منتظران روبه رو هستیم، سعی کردیم  دوهزار نفر بیش تر از آمارمان که ثبت نام کرده بودند اعزام کنیم. در واقع آمار اعزام ما به 88 هزار و 550 نفر رسید.

وی افزود: در سالهای قبل ما ویزای لغو شده داشتیم. امسال تلاش شد هیچ ویزایی لغو نشود. بنابراین هم در نمایندگی‌مان در عربستان و هم در ستادمان در تهران تلاش بسیاری کردیم و براین اساس به جز 9 نفر ویزای لغو شده نداشتیم. این در حالی است که سال پیش 20 هزار ویزای لغو شده داشتیم. سعی کردیم با رفع مشکلاتی که در گذشته داشتیم حتی یک ویزای لغو شده هم نداشته باشیم و از تمام ظرفیت کاروان ها استفاده کنیم. خدا را شاکریم که حج سال 98 حج روان و بدون مسئله ای بود.

رئیس سازمان حج و زیارت در ارتباط با انتقال گوشت های قربانی حجاج به ایران گفت: بحث انتقال گوشت به کشور نیاز به توافق با سازمان دامپزشکی کشور دارد. البته ما تمهیداتی قبل، هنگام و بعد از ذبح برای سلامت گوشت و دام داشتیم. در این زمینه همکاری و هماهنگی های خوبی با سازمان دامپزشکی انجام شد و در اینجا از این سازمان تشکر می کنم. با این حال برای انتقال گوشت  نیازمند تجهیزاتی بودیم که فقدان آن باعث شد نتوانیم گوشت های قربانی را به داخل کشور وارد کنیم. ما 66 ذابح با کاروان ها برده بودیم تا گوسفندان زائرین ایرانی با رعایت شرع و بهداشت بدست خودمان ذبح شوند. همچنان بررسی ها وجود دارد تا از آن دام هایی که خودمان ذبح کردیم مقداری توسط سازمان دامپزشکی به کشور وارد شود. امیدواریم سال آینده مقدمات انتقال گوشت قربانی زائرین به کشور فراهم شود. این نیاز به کشتی های سردخانه دار دارد که امسال شرایط لازم برای این کار وجود نداشت.

رشیدیان در ارتباط با جمعیت در انتظار حج گفت: بر اساس مصوبه سازمان کنفرانس اسلامی به ازای هر یک میلیون نفر جمعیت کشورهای اسلامی، هزار نفر می توانند اعزام بشوند. بنابراین ما امسال پایه ظرفیت خود را از 81 هزار نفر به 88 هزار نفر افزایش دادیم. این یک چارچوبی است که همه کشورهای اسلامی پذیرفته اند، با این حال ما توانستیم 4 هزار نفر ظرفیت بیشتر از جمعیتمان را اعزام کنیم. بخاطر یکسال توقفی که ما در اعزام زائر داشتیم هرساله درخواست می کنیم مقداری بیشتر زائر ارسال کنیم. البته باید به زیرساخت های کشور عربستان نیز توجه کرد. به هر حال ما سعی می کنیم از صف انتظار کاهش دهیم.

وی افزود: برای سفر حج استطاعت مالی و جسمی لازم است. کسانی که این استطاعت را از دست می دهند، می توانند یکبار فیش حج خود را منتقل کنند. برای این مهم یک سامانه تشکیل شده است تا کسانی که می خواهند فیش حج را واگذار کنند یا کسانی که می خواهند بخرند، در این فضا مذاکره کنند.

همچنین رئیس سازمان حج و زیارت، در خصوص پاسداشت شان زائرین ایرانی گفت: تک تک زائرین شاهد بر این موضوع هستند که هیچ گونه رفتاری که مبنی بر هتک حرمت زائرین ایرانی باشد در عربستان انجام نشده است.

رشیدیان درباره زائرین اربعین گفت: ستاد اربعین در وزارت کشور مستقر است. یازده کارگروه و کمیته دارد. یکی از این کمیته ها مربوط به اعزام است. تنها مسئولیت این کمیته با سازمان حج و زیارت است. دوستان ما از مدتها قبل کارگروه ها را تشکیل داده اند. بیش از 2500 دفتر کارگزاری در سازمان حج وجود دارد و بنا داریم از تمام توان و ظرفیت خود برای اعزام زائرین استفاده کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز