خبرگزاری کار ایران

مدیر کل دفتر توانمند‌سازی معلولان سازمان بهزیستی کشور:

۸۹۸۲ نفر از معلولان بوشهری تحت پوشش برنامه CBR قرار گرفتند

asdasd
کد خبر : ۷۹۸۶۱۲

مدیر کل دفتر توانمند‌سازی معلولان سازمان بهزیستی کشور از برنامه توانبخشی مبتنی برجامعه CBR روستاهای شهرستان دشتستان استان بوشهر بازدید کرد

به گزارش ایلنا،‌ محمد‌رضا شهبازی مدیر کل دفتر توانمند‌سازی معلولان با همراهی محسن ایروانی رییس گروه توانبخشی مبتنی بر جامعه CBR بهزیستی کشور ،سهیلا اشجع معاون توانبخشی ،محبوبه دهقان کارشناس CBR بهزیستی استان و رییس و کارشناسان توانبخشی بهزیستی شهرستان دشتستان از برنامه CBR ،منازل و اشتغال مددجویان روستاهای شهرستان دشتستان بازدید کرد.

در ابتدای این بازدید که از روستای دهرود دشتستان صورت گرفت محمد رضا شهبازی افزود :افراد دارای معلولیت تحت پوشش مناطق روستایی در کل کشور ۴۸۳۰۰۰ نفر می‌باشند که از این آمار ۸۹۸۲ نفر در مناطق محروم و دور افتاده روستایی و دور از دسترسی به خدمات توانبخشی تحت پوشش برنامه CBR در استان بوشهر قرارگرفته‌اند.

مدیر کل دفتر توانمند سازی معلولان سازمان بهزیستی کشور ضمن بازدید از اشتغال روستاهای تلخاب و دهرود افزود: طرح خدمات مالی خرد از جمله طرح های جدیدی است که در سال ۹۸ از طریق برنامه CBR در مناطق روستایی به اجرا در خواهد آمد .

وی گفت :در این طرح کانونهای ۲۵ نفره از افراد دارای معلولیت ساکن در مناطق روستایی تشکیل می‌شود که از طریق برنامه CBRمبلغ ۲۵۰ میلیون ریال کمک بلاعوض به هر کانون صورت می‌گیرد.

وی هدف از طرح خدمات مالی خرد را اینگونه عنوان کرد : این طرح علاوه بر بهبود وضعیت معیشتی و اشتغال زایی برای معلولان روستایی ،باعث توانمند سازی روانی و اجتماعی آنان می باشد که با تشکل و حضور در گروههای پنج نفره به جامعه پذیری و ارتقای اعتماد به نفس آنان کمک شایانی می‌کند .

مدیر کل دفتر توانمند سازی معلولان سازمان بهزیستی کشور ابراز کرد :طرح خدمات مالی خرد در حال حاضر در ۱۰ استان اجرا و حدود ۱۰۰ کانون مالی خرد تشکیل شده است و در سایر استانها از جمله بوشهر تا پایان سال ۹۸ و در هر شهرستان یک کانون تشکیل خواهد شد .

در ادامه محسن ایروانی رییس گروه CBR بهزیستی کشور ضمن بازدید از منازل خانواده های چند معلولیتی روستاهای شهرستان دشتستان گفت : ورزش فراگیر معلولان روستایی نیز از جمله طرحهای جدید در برنا مه CBR می باشد که در این طرح به هر فرد دارای معلولیت در سطح روستا معادل ۱۰ میلیون ریال البسه و وسایل و تجهیزات ورزشی اعطا می گردد. دکتر ایروانی افزود:طرح ورزش فراگیر معلولان روستایی شامل سه مرحله می باشد ، در مرحله اول ظرفیت سازی و شبکه سازی است که تسهیلگران CBRآموزشهای لازم را فرا می گیرندو در مرحله بعد به مدت سه ماه افراد دارای معلولیت را آموزش و تمرین می دهند و درنهایت جشنواره ای به صورت رقابتی بین معلولان در رشته های مشخص برگزار می گردد.

وی گفت :این طرح ابتدا در سه استان هرمزگان ،خراسان رضوی و سیستان بلوچستان اجرا خواهد شد و در آینده نزدیک در سایر استانها از جمله بوشهر اجرا خواهد شد.

همچنین سهیلا اشجع معاون توانبخشی بهزیستی استان بوشهر گفت : جمعیت کل روستاهای استان بوشهر ۳۲۵۷۹۵ نفر می باشد که تعداد ۸۹۸۲ نفر آنان را افراد داری معلولیت هستند که توسط بهزیستی استان شناسایی شده اند.

وی عنوان کرد:۳۵۲ روستا در استان دارای دهیاری می باشند که این دهیاریها با سه رویکرد PHC یا همکاری با خانه های بهداشت ،رویکرد چند بخشی ،رویکرد تسهیلگری که از طریق انعقاد تفاهم نامه با انجمن ها و موسسات خیریه و غیر دولتی شناسایی و ارائه خدمات در زمینه توانبخشی مبتنی بر جامعه فعالیت می کنند.

معاون توانبخشی بهزیستی استان افزود: ۸۲ نفر تسهیلگر زیر نظر ۹ انجمن و موسسات خیریه در روستاهای استان در حال فعالیت می باشند.

بنا بر اعلام روابط عمومی سازمان بهزیستی،  همچنین محبوبه دهقانی کارشناس CBR بهزیستی استان بوشهر افزود :خدماتی که در برنامه CBRبه افراد دارای معلولیت ارائه می گردد در راستای ۵ مولفه ماتریس CBR یعنی سلامت ،اجتماعی،آموزش امرار معاش ،توانمند سازی می باشد که شامل :وسایل کمک توانبخشی، کمک هزینه درمان ،کمک هزینه مناسب سازی منزل وخودرو ،کمک هزینه اشتغال، کمک هزینه ایاب و ذهاب ،درمان،کمک شهریه دانشجویی، آموزش در خانواده و خارج از خانواده می باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز