خبرگزاری کار ایران

شهردار تهران مطرح کرد:

تغییر کاربری، راهکاری برای حفظ آثار تاریخی و صنعتی

asdasd
کد خبر : ۷۵۷۹۹۱

شهردار تهران به حفظ هویت‌های فرهنگی و آثار تاریخی و صنعتی با راهکارهایی همچون تغییر کاربری تاکید کرد.

به گزارش ایلنا، پیروز حناچی در همایش ملی کیفیت در فضاهای معماری و شهری که به میزبانی سالن همایش‌های بین‌المللی غدیر دانشگاه زنجان برگزار شد، اظهار کرد: خروج صنعت از کلان‌شهرها امری طبیعی است که در همه کلان‌شهرها اتفاق افتاده و حفاظت میراث صنعتی یکی از زمینه‌هایی است که امروز مورد توجه قرار گرفته است.

وی، تداوم شخصیت لایه به لایه، ارزش جهانی و آثار متعلق به آن، نمایش شیوه زندگی مردم و ارزش‌های هویت فردی و اجتماعی، برنامه‌ریزی طراحی و معماری و ارزش‌های زیباشناسانه، نمایش تاریخ فناوری و ارزش فنی و علمی به دلیل ویژگی‌های ساختاری و مهندسی را از دلایل حفظ آثار صنعتی برشمرد.

شهردار تهران به حفظ کالبد فضاهای صنعتی و تاریخی و تغییر کاربری آن‌ها به فضاهای فرهنگی، تفریحی و اقتصادی اشاره کرد و گفت: ۲۷۰ کارخانه در دوره پهلوی اول ساخته شد و آثار تاریخی ایران به دلیل انتساب به معماران دوران مدرن، در خارج از کشور بیشتر از داخل معروف است.

وی به بهره‌مندی از ظرفیت‌های مختلف و کارخانه‌های قدیمی تاکید کرد و گفت: به جای متروکه شدن این مکان‌ها که می‌تواند آن را به مکانی ناامن تبدیل کند، آن را به مکانی چندمنظوره و برای بهره‌برداری‌های فرهنگی و اقتصادی تبدیل کنیم.

حناچی، کارخانه کبریت زنجان را یکی از نمونه‌های موفق در تغییر کاربری با حفظ ارزش‌های تاریخی و هویت فرهنگی دانست و گفت: در سطح کشور از این نمونه‌ها به وفور وجود دارد که متاسفانه برخی از آن‌ها مغفول مانده است‌.

وی با اشاره به اینکه تغییر کاربری، تطبیق میراث صنعتی، الگویی برای خلق فرصت‌های جدید درون شهرها است، اضافه کرد: یکی از موضوعاتی که در تجهیز مجدد میراث صنعتی مورد توجه است، تبدیل تهدیدات به فرصت‌ها و نگاه میراثی داشتن به شهرها محرک توسعه شهر است.

حناچی همچنین در حاشیه همایش ملی کیفیت در فضاهای معماری و شهری در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی بر ارائه راهکار برای ایجاد منابع درآمدی برای شهرداری به جای کسب درآمد از کمیسیون ماده ۱۰۰ و جرائم تخلفات ساختمانی که بر کیفیت ساخت و ساز نیز تاثیرگذار است، اظهار کرد: حضور ما در دولت فرصتی است که این گره را باز کنیم و منابع درآمدی سالم و پایدار برای شهرداری‌ها داشته باشیم.

وی با تاکید بر اینکه منابع درآمدی شهرداری‌ها حتما باید سالم باشد، گفت: باید ساز و کار مناسب وجود داشته باشد که شهرها از چه محل و چه منابعی اداره شوند.

شهردار تهران یادآور شد: اکنون دو لایحه در مجلس ارائه شده که یکی مربوط به مالیات بر ارزش‌افزوده و دیگری لایحه منابع مالی پایدار برای شهرداری‌ها است که امیدواریم با تصویب این‌ها دست‌کم هزینه جاری شهرداری‌ها تامین شود و کارکنان نگران حقوق نباشند.

وی در مورد شرایط اقتصادی کشور، ابراز کرد: ما از اول انقلاب با این مسائل آشنا بودیم و همواره بر مشکلات فائق آمدیم. تاکنون هم مالیات بر ارزش‌افزوده برخی از درآمد شهرداری‌ها بوده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز