خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد؛

مسئولان دانشگاه آزاد باید کم‌کاری خود را بپذیرند و عذرخواهی کنند/انتقاد از شکل‌گیری فرهنگِ نپذیرفتنِ تقصیر و بی‌توجهی به تذکرات

asdasd
کد خبر : ۷۰۸۷۳۹

به گفته عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس وقوع حادثه واژگونی اتوبوس واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد و مرگ دانشجویان این دانشگاه مشخصا به کم‌کاری حوزه مدیریتی دانشگاه برمی‌گردد و مسئولان باید این اشکال را بپذیرند و عذرخواهی کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ظهر روز سه‌شنبه ساعت ۱۲:۳۰ دقیقه خبری تلخ در صدر  اخبار قرار گرفت "واژگونی اتوبوس حامل دانشجویانِ دانشگاه علوم و تحقیقات با ۳۵ سرنشین" تنها چند دقیقه بعد و در حالی که همه در شوک این خبر بودند، "مرگ ۷ دانشجویِ‌ علوم تحقیقات بر اثر واگونی اتوبوس" تیتر شد. در همان دقایق نخست علت وقوع حادثه از سوی معاون آموزشی دانشگاه آزاد سکته راننده اتوبوس در حین رانندگی عنوان شد، علتی که ساعاتی بعد از سوی عباس جعفری دولت آبادی، دادستان کل کشور رد شد و دانشجویان مصدوم و حاضر در اتوبوس بریدن ترمز اتوبوس را دلیل واژگونی عنوان کردند، اتوبوسی که البته به گفته مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران کاملا فرسوده و فاقد معاینه فنی بود.

محمد قمی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ضمن انتقاد از موضع‌گیری دانشگاه آزاد در قبال این حادثه گفته بود؛ چون راننده فوت کرده می‌گویند، احتمالا راننده مقصر است؛ مثل هواپیمایی که سقوط می‌کند و با فوت خلبان، می‌گویند که مقصر سقوط، خلبان بوده است. متاسفانه در این حادثه راننده نیز فوت کرده و ظاهرا بریدن ترمز علت اصلی این حادثه بوده است.

در مراسم یابود دانشجویان فوت شده مسئولان تنها به ابراز همدردی کفایت کردند و ظاهرا هیچ کدام لازم ندانستند به سهل‎انگاری صورت گرفته اعتراف یا حتی عذرخواهی کنند.

هیچ مسئولی عذرخواهی نکرد
عدم حضور خانواده‌های فوت شده در مراسم یادبود

در ساعت ۵ بعد از ظهر خبر فوت یک دانشجوی دیگر اعلام شد و تا صبح روز بعد این آمار به ده نفر رسید که راننده اتوبوس و پدر یکی از دانشجویان هم جزو آمار فوت‌شدگان بود. بعد از ظهر روز پنجشنبه دانشگاه آزاد اسلامی مراسم یادبودی با حضور مسئولان، دانشجویان و نیز خانواده دانشجویان فوت شده و مصدومان برگزار کرد، اما در این مراسم خانواده‌های دانشجویان فوت شده حضور نداشتند و مسئولان تنها به ابراز همدردی کفایت کردند و ظاهرا هیچ کدام لازم ندانستند به سهل‎انگاری صورت گرفته اعتراف یا حتی عذرخواهی کنند.

در حاشیه مراسم یادبود دانشجویان فوت شده، مصطفی کواکبیان نماینده مجلس تاکید کرد، هیچ اشکالی ندارد، مسئولان عذرخواهی کنند. پس از آن حمیدرضا مقدم‌فر، مشاور امور فرهنگی رئیس هیات امنا و هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامی به این نکته اشاره کرد که باید سرویس‌های فرسوده برداشته شوند و سرویس‌های نو جایگزین شوند که در این میان یکی از دانشجویان گفت: مگر ما بارها و بارها به فرسودگی و ناایمن بودن اتوبوس‌ها اعتراض نکردیم، اما چرا هیچ توجهی نشد؟ مقدم‌فر نیز این سوال را بی‌پاسخ گذاشت و رفت.

محمد مهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی نیز در این مراسم اعلام کرد که قرار است؛ اتوبوس‌ها از شنبه تعویض شوند، سخنی که بعد از فوت ۱۰ نفر بیشتر حکم نوشدارو بعد از مرگ سهراب را دارد تا راهکار مدیریتی برای حفظ جان دانشجویان!

در ایران بی‌احتیاطی‌های زیادی می‌شود و این به دلیل سهل‌انگاری نسبت به تذکرات عمومی است.

واکنش شورای عالی انقلاب فرهنگی به حادثه واژگونی اتوبوس
در ایران بی‌احتیاطی‌های زیادی می‌شود/ سهل‌انگاری نسبت به تذکرات

مهدی گلشنی (عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در واکنش به حادثه واژگونی اتوبوس علوم و تحقیقات و مرگ 10 نفر در این حادثه گفت: به طور کل در ایران بی‌احتیاطی‌های زیادی می‌شود و این به دلیل سهل‌انگاری نسبت به تذکرات عمومی است.

به گفته گلشنی معمولا در ایران به تذکرات توجه کمی می‌شود و این مسائل باعث می‌شود که لااقل در آینده همه توجه بیشتری داشته باشند.

تجمع دانشجویان در اعتراض به بی‌کفایتی مسئولان

دانشجویان دانشگاه آزاد و خانواده‌های داغدار اما امروز در اعتراض به همین بی‌توجهی‌ها و سهل‌انگاری مسئولان دانشگاه دست به تجمع زدند و خواستار پاسخگویی آنها در قبال این حادثه شدند.صبح امروز صدها نفر از دانشجویان در میدان دانش دانشگاه علوم و تحقیقات حاضر شدند و شعارهایی از جمله مسئول بی‌لیاقت استعفاء استعفاء" و "مسئول بی‌کفایت کجایی کجایی؟" سر دادند.

داوود محمدی (عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در واکنش به عذرخواهی نکردن مسئولان دانشگاه آزاد در پی حادثه واژگونی اتوبوس این دانشگاه و مرگ دانشجویان گفت: واقعه‌ای که در دانشگاه آزاد اتفاق افتاد، یک واقعه بسیار دردناک بود و روح و روان همه مردم را آزرده کرد و همچنان آثار نگران کننده آن بین مردم و بویژه جوانان وجود دارد.در اینکه باید دقیقا مشخص شود چه افرادی در این حادثه مقصر بودند، هیچ شکی نیست و این افراد شناسایی و به مردم معرفی و به لحاظ قضایی تعیین تکلیف خواهند شد. برخورد با این افراد باید درسی شود برای دیگران چراکه این حادثه موضوعی نبوده که بتوانیم آن را بپذیریم. معتقدم نباید اجازه تردد دانشجویان با وسیله نقلیه‌ای که امنیت لازم را نداشته و به لحاظ شرایط فیزیکی مناسب نبوده، داده می‌شد.

مسئولان دانشگاه آزاد باید کم‌کاری خود را بپذیرند و عذرخواهی کنند
انتقاد از شکل‌گیری فرهنگ نپذیرفتن تقصیر

محمدی خاطرنشان کرد: متاسفانه این فرهنگ در جامعه هنوز ایجاد نشده که وقتی اتفاقی در جامعه رخ می‌دهد و دقیقا هم مشخص است که چه افرادی کم‌کاری کرده‌اند، مسئولیت حادثه را پذیرفته و عذرخواهی شود. این حادثه نیز مشخصا به کم‌کاری حوزه مدیریتی دانشگاه برمی‌گردد و مسئولان باید این اشکال را می‌پذیرفتند. متاسفانه فرهنگ عدم پذیرش در جامعه ما شکل گرفته و روز به روز هم بیشتر از پیش جا می‌افتد و کسی هم پاسخگو نیست.

حتی اگر مقصر این حادثه پیمانکار باشد، باز هم مسئولان دانشگاه با او قرارداد بسته‌اند و باید نظارت کافی و لازم را بر عملکرداو اعمال می‌کردند. مدیران نمی‌توانند خود را از این موضوع مبرا کنند و از قصور آنها چیزی کم نمی‌شود.

وی با بیان اینکه اگر این فرهنگ را در جامعه ایجاد کنیم که وقتی فردی اشتباه، خطا و کم‌کاری کرده، ایراد خود را بپذیرد، بسیاری از مسائل حل خواهد شد، گفت: این حادثه قطعا مقصر دارد، اما مسئولان و متولیان دانشگاه باید بپذیرند که در حوزه کاری آنها این اتفاق افتاده است. هم پذیرش این حادثه و هم عذرخواهی از سوی مسئولان دانشگاه بسیار مهم است و باید انجام شود، اما متاسفانه تا این لحظه هیچ اقدامی انجام نشده است.

مدیران نمی‌توانند خود را مبرا کنند

نائب‌رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: متاسفانه فرافکنی‌ها بسیاری از مشکلات را ایجاد کرده است، حتی اگر مقصر در این حادثه به طور مثال پیمانکار باشد، باز هم مسئولان دانشگاه با او قرارداد بسته‌اند و باید نظارت کافی و لازم را بر عملکرد آن اعمال می‌کردند. مدیران نمی‌توانند خود را از این موضوع مبرا کنند و از قصور آنها چیزی کم نمی‌شود.

وی با اشاره به تجمع امروز دانشجویان در دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات تصریح کرد: در عین حال که باید از مسئولان بخواهیم رسیدگی کامل در خصوص این موضوع انجام دهند و این درخواست، منطقی است، اما باید حواسمان باشد که برخی افراد از این قضیه سوء استفاده نکنند، چراکه شرایط کشور خاص و ویژه‌ است، بنابراین باید مراقب باشیم اما در عین حال افراد نیز باید درخواست‌هایشان را بدهند و نگرانی‌هایشان را ابراز کنند.

محمدی ادامه داد: آنچه که امروز دانشجویان انجام می‌دهند، امر طبیعی است، چراکه این اتفاق برای دوستان و همکلاسی‌های این دانشجویان افتاده و به این سادگی هم از ذهن‌ها پاک نمی‌شود، اما باید در ابراز این مسئله دقت کنند. من هم شخصا از مجلس، دولت و مسئولان قضایی این موضوع را پیگیری می‌کنیم، چراکه خواسته ما هم در مجلس این است که این موضوع با دقت بررسی و رسیدگی شود.

عذرخواهی و استعفا کاری از پیش نمی‌برد
این همه تصادف اتفاق می‎افتد، آیا هر روز عذرخواهی می‌شود

فرهاد فلاحتی (عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی) در این باره گفت: نظر کارشناسان هئیت تحقیق و تفحص باید اعلام شود تا ببینیم که آیا مقصر، مسئولان دانشگاه، راننده، ماشین، جاده و... هستند یا نه؟ در عین حال تقاضای عذرخواهی و استعفا از کسی که هنوز خودش را مقصر نمی‌داند، کاری از پیش نمی‌برد. باید منتظر اعلام نتیجه باشیم، اما چون فعلا نتیجه‌ای اعلام نشده من نمی‌توانم هیچ قضاوتی کنم.

وی ادامه داد: این همه تصادف در جاده و این همه مشکلات در خیابان‎های تهران اتفاق می‎افتد، آیا هر روز عذرخواهی می‌کنند یا کسی تجمع می‌کند؟ کروکی این اتفاق توسط راهنمایی و رانندگی کشیده و بررسی‎های لازم انجام می‌شود. اگر ما واقعا به این نتیجه رسیدیم که دانشگاه در این اتفاق مقصر بوده، من برخورد جدی را طلب می‌کنم، و اگر به این نتیجه رسیدیم که مسئولان قبلی دانشگاه مقصر بوده‌اند، آنها باید پاسخگو باشند.

این همه تصادف در جاده و این همه مشکلات در خیابان‎های تهران اتفاق می‎افتد، آیا هر روز عذرخواهی می‌کنند یا کسی تجمع می‌کند؟

فلاحتی بیان کرد: چرا باید پیگیری یک موضوع را با نگاه احساسی دنبال کنیم؟ با این کار فضا آنقدر مهلتب می‌شود که از  اصل ماجرا که پیگیری منطقی موضوع است باز می‌مانیم و بعد حادثه پشت حادثه رخ می‌دهد. مثل جریان آتش‌سوزی در مدرسه زاهدان، سقوط هواپیما، آتش‌سوزی قطار مسافربری تبریز و... به هر حال من بررسی، پیگیری و برخورد با خاطیان را صد در صد تایید می‌کنم، اما من برخورد احساسی که به خاطر شرایط احساسی ایجاد شده است را منطقی نمی‎دانم و به نظرم خارج از روابط و چهارچوب‎های عرفی اجتماع است.

 وی در پاسخ به این سوال که به هر حال این اتفاق در محوطه دانشگاه رخ داده و مسئولان نباید عذرخواهی کنند؟ گفت: من نمی‌دانم، اما اگر مشکل با عذرخواهی حل می‌شود، طبیعتا این راحت‌ترین کار است ولی ما نمی‌خواهیم دیگر شاهد چنین اتفاقاتی باشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز