خبرگزاری کار ایران

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی مطرح کرد:

سرعت سرایت آتش از ١٠ به ٣ دقیقه رسیده است

asdasd
کد خبر : ۶۶۸۰۴۶

طرح آموزش اصول ایمنی به ساکنان ٩٩٩ برج تهران روز چهارشنبه از سوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران در شانزدهمین مرحله برای شهرک‌های سازمانی ارتش در شهرک شهید رسولی برگزار شد.

جلال ملکی (سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری) در برنامه طرح آموزش اصول ایمنی به ساکنان ٩٩٩ برج تهران در این برنامه اظهار کرد: در ۵٠-۶٠ سال گذشته ما در تهران ساختمان‌های بلند نداشتیم و چون این ساختمان‌ها نبود حوادث گودبرداری هم نداشتیم اما اکنون ساختمان‌های بلندمرتبه زیادی داریم و در تهران برج‌های ۵٧ طبقه داریم که حدود ١۵٠-١۶٠ متر ارتفاع دارند.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران اضافه کرد: با پیشرفت تکنولوژی ما هم باید خودمان را برای مقابله با حوادث آماده کنیم. در سال‌های گذشته سرعت سرایت آتش کمی بیش از ١٠ دقیقه بود اما حالا به ٣ دقیقه رسیده است. با تغییر سبک زندگی‌ها لوازمی که در خانه‌ها استفاده می‌شود نیز متفاوت شده است. بسیاری از لوازم از الیاف اکلیلی و نفتی تشکیل شده‌اند که قابل اشتعال هستند.

وی با اشاره به اینکه آموزش و مشارکت شهروندی برای مقابله با حوادث اهمیت دارد، گفت: ما در دنیا نردبانی با ارتفاع ١٠٠ متر نداریم و بلندترین نردبان آتش‌نشانی در دنیا ۶۴ متر است که ما در آتش‌نشانی داریم و تعدادی هم در گمرک است که به زودی به ناوگان اضافه می شود اما نباید توقع داشت که که مثلا در حادثه‌ای مانند برج منطقه ٢٢ با ٢۴٠ واحد انتظار داشته باشیم که آتش‌نشانی باید نزدیک 400 نفر را به تنهایی نجات دهد.

ملکی با اشاره به هزینه بالای تجهیزات آتش‌نشانی افزود: یک نردبان آتش‌نشانی حدود ٧-٨ میلیارد تومان است و ما هم از نظر تجهیزات در وضعیت نسبتا قابل قبولی قرار داریم اما تنها این تجهیزات جوابگوی حوادث نیست و باید خودمان را آماده کنیم.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران با اشاره به اجرای طرح ٩٩٩ گفت: این برای همین موضوع انجام می‌شود. ما هر چه تجهیزات بخریم و پرسنل ورزیده استخدام کنیم باز هم تا زمانی که شهروندان برای فراگیری نکات ایمنی پا پیش نگذارند کار زیادی نمی‌شود انجام داد. ممکن است یک ساختمان تاییدیه ایمنی هم داشته باشد اما اگر ساکنان اصول ایمنی را رعایت نکنند با تمام ایمنی‌ها باز هم احتمال خطر وجود دارد.

ملکی همچنین گفت: تمام هزینه‌هایی که برای تجهیزات می‌شود از جیب شهروندان است بنابراین همکاری شهروندان در زمینه ایمنی باعث کاهش هزینه‌ها می‌شود.

وی افزود: طرح ٩٩٩ با رویکرد آموزش یه ساکنان برج‌های بلندمرتبه انجام می‌شود.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران با اشاره به حادثه پلاسکو عنوان کرد: پلاسکو حاصل ۵٧ سال عدم توجه به ایمنی بود و باید کمک کنیم که این اتفاقات تلخ تکرار نشود.

سرهنگ محسن مهاجری، مدیر ایمنی و بازرسی آجا در مورد برگزاری کلاس‌های آموزشی سازمان آتش‌نشانی در قالب طرح 999 برای خانواده‌های ارتشی اظهار کرد: پس از اینکه سازمان آتش‌نشانی تهران اعلام کرد که طرحی تحت عنوان طرح 999 دارد، ما هم به دلیل اینکه اکثر ساختمان‌های شهرک ارتش ساختمان‌های بالای 12 طبقه هستند برای اجرای این طرح و آموزش به ساکنین اقدام کردیم.

مدیر ایمنی و بازرسی آجا اضافه کرد: تاکنون این طرح را در 15 شهرک نظامی برگزار کردیم و امروز آخرین مرحله را در این شهرک اجرا کردیم. این آموزش‌ها برای خانواده تمام نیروهای زمینی، هوایی و دریایی برگزار شد و ما پس از هماهنگی با سازمان آتش‌نشانی به سرعت برنامه‌ریزی برگزاری کلاس‌ها را انجام دادیم تا عزیزان سازمان آتش‌نشانی این آموزش‌ها را به ساکنان شهرک‌های سازمانی ارائه کنند.

وی افزود: خوشبختانه این کلاس‌ها به خوبی برگزار شد و سازمان آتش‌نشانی همکاری بسیار خوبی داشت حتی زمانی که می‌دیدیم شرکت‌کنندگان کلاس‌ها بانوان هستند، مربیان خانم برای آموزش می‌آمدند.

مهاجری همچنین گفت: برگزاری این کلاس‌ها باعث می‌شود که خانواده‌ها با اقدامات اولیه آشنا شوند تا بتوانند قبل از حضور عوامل آتش‌نشانی و اورژانس از زمان طلایی بهترین استفاده را ببرند.

مدیر ایمنی و بازرسی آجا در مورد اینکه آیا شهرک‌های سازمانی ارتش و ساختمان‌های آنها از نظر ایمنی مورد ارزیابی و اصلاح قرار می‌گیرد، گفت: ما این مساله را مدنظر داریم و در همین راستا با توجه به اینکه برخی از آسانسورها مشکل داشتند و حتی در این زمینه سانحه داشتیم، برای این آسانسورها سیستم ایمنی ایجاد کردیم. همچنین اکثر ساختمان‌های ما فاقد پله‌های اضطراری هستند و به دنبال این هستیم که اگر امکانش وجود داشته باشد پله‌های اضطراری ایجاد کنیم. همچنین در یک اقدام اولیه دستور کلی دادیم که کریدورهای داخلی ساختمان‌ها را از وسایل تخلیه کنند تا اگر زمانی اتفاقی همچون زلزله رخ دهد این وسایل برای خروج مشکل‌ساز نشود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز