خبرگزاری کار ایران

بطحایی خبر داد:

تحصیل ۴۰ هزار دانشجو در دانشگاه فرهنگیان از مهرماه

asdasd
کد خبر : ۶۶۴۱۹۵

وزیرآموزش و پرورش گفت: بیش از ۴۰ هزار دانشجو در مهرماه شروع به تحصیل در دانشگاه فرهنگیان خواهند کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سید محمدبطحایی، وزیرآموزش و پرورش در نوزدهمین اجلاس سراسری مدیران مدارس استانی پردیس ها و واحدهای تابعه دانشگاه فرهنگیان بیان کرد: تحول در آموزش و پرورش بدون تحول در نظام تربیت معلم نه فقط سخت است بلکه محال است. شایستگی یعنی آنچه یک معلم در حیطه دانش باید بداند و مهارت های عرضه آن را در کلاس درس داشته باشد و توانایی استفاده از آن را به خوبی بداند. تا زمانی که این شایستگی ها در معلم ها نباشد منابعی که صرف تربیت معلم می شود به بطالت خواهد رفت.

او بیان کرد: نقش و جایگاه تربیت معلم به عنوان مرجعی که محوریت اصلی تربیت معلم را به عهده دارد واقعا جایگاه رفیعی است.ما باید به این ایمان داشته باشیم تا زمانی که نظام تربیت معلم نظام شایسته ای نشود و جایگاه خود را در نظام آموزش و پرورش پیدا نکند ما به آموزش و پرورش مطلوب دست پیدا نخواهیم یافت. ممکن است خروجی ما یک معلم شایسته باشد اما در نگهداری آن شایستگی ها تلاش نکند. امروز اگر نقایصی در نیروی انسانی داریم نباید همه آن را به گردن تربیت معلم بیندازیم.تمام لایه های آموزش و پرورش باید به این مهم توجه کنند به لطف خدا و همکاران این حوزه دستاوردهای خوبی داشتیم و از همه مهم تر تاکید مقام معظم رهبری در این زمینه است.

وی تاکید کرد: برای ورود سال تحصیلی 97 یک گام بزرگ برداشتیم به این صورت که بیش از 40 هزار دانشجو در مهرماه شروع به تحصیل در دانشگاه فرهنگیان خواهند کرد ما در مهر 97 حدود 18 نفر از طریق ماده 28 به آموزش و پرورش تزریق خواهیم کرد. علی رغم اینکه در مهر 97 با کمبود نیروی انسانی مواجه بودیم موفق شدیم که این برنامه کمبودها را برطرف کنیم.

وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: من می‌دانم که سینه شما پر از دردهایی است که از موانع تربیت درست معلم برمی آید اما وظیفه همه ما است تا جایی که امکان دارد به این امر توجه کنیم. من به عنوان وزیز آموزش و پرورش اعلام می کنم که همه جانبه در خدمت دانشگاه فرهنگیان هستیم و تا بتوانیم کم و کسری ها را رفع می کنیم تا نظام تربیت معلم بتواند زودتر به جایگاه اصلی خود دست پیدا کند.

او افزود: آموزش و پرورش دولت دوازدهم مسیری که برای تحول انتخاب کرده علاوه بر تحول در مدیریت و ساختار، تحول در محتوا، متن برنامه و دروس آموزشی نیز هست. ما تلاش می کنیم از هر دو مسیر تحول را جلو ببریم.

بطحایی با بیان اینکه عرصه به جامعه تنگ شده و باید ماهیت آموزش و پرورش تغییر کند گفت: در این یک سال چندین کار را انجام دادیم و سختی های بسیاری در همین مدت شاهد بودیم اما این سختی ها نباید اینطور باشد که چشم روی دیگر مشکلات ببندیم.

او همچنین در خصوص کنکور بیان کرد: امروز کنکور تبدیل به یک غول شوم شده است که مدارس و دانش آموزان ما را تحت شعاع قرار داده است.خود ما باعث ایجاد این روش های غلط آموزشی شده ایم.

وی ادمه داد: دانشگاه فرهنگیان مهم است زیرا نخبگان آموزش و پرورش کسانی هستند که در دانشگاه فرهنگیان تحصیل کرده اند. ضمن اینکه این فریاد که باید رقابت های فردی به جمعی تبدیل شود باید از دانشگاه فرهنگیان بیرون بیاید.

او افزود: از نظر خانواده ها امروز مدرسه موفق مدرسه ای است که بیشترین قبولی را در کنکور بدهد و یا رتبه های زیر صد داشته باشد اما نظر دانشگاه فرهنگیان این است که بهترین مدرسه باید شایسته ترین افراد را تحویل دهد زیرا شما معتقدید مدرسه جای زندگی است.توقع ما این است که شما هیات اندیشه ورز هستید و برای عمل به میدان بیایید البته دانشگاه شهید بهشتی و علامه هم همین وظیفه را دارند. خانواده ها باید برداشت‌شان از مدرسه و کلاس تصحیح شود و این کار واقعا سخت است.

وی تصریح کرد: در ساختار نظام آموزش و پرورش تنها نظام اصلی مدرسه است که ساختار سازمانی اصل و رکن در آموزش و پرورش است و مابقی نیروهای و سازمانهایش فرعی هستند. ما برای رسیدن مدیریت مطلوب در مدارس آیین نامه ای 700 صفحه ای از باید ها و نبایدها را به مدیران ابلاغ کردیم.مدارس امروز ما با نشاط سرزنده و سرشار از امید نیستند ما باید عواملی که موجب چنین اتفاقی شده را برطرف کنیم. باید واحد های دانشگاهی و پردیس ها اولا محیط شاد داشته باشند و دانشجویان بدانند در اینجا می توانند تحلیل های آموزش و پرورشی خود را بیان کنند.حل مسایل ما در گرو این است که آموزش و پرورش با دانشگاه فرهنگیان در یک راستا حرکت کنند. ما باید دائما کیفیت مدارس دولتی را رصد کنیم زیرا این حق طبیعی مردم است که بدانند در مدارس دولتی چه می‌گذرد. مهمترین درخواست من این است که کانون کنترل و تضمین کیقیت در مدارس، شما مدیران و مسوولان دانشگاه فرهنگیان هستید که باید به آن توجه ویژه داشته باشید ما همچنین ساختار مناسبی را برای این امر تهیه کرده ایم که ابلاغ خواهد شد.

همچنین حسین خنیفر رییس دانشگاه فرهنگیان بیان کرد: به وزیر آموزش و پرورش قول می‌دهیم با تمام قدرت پیش برویم. ما اعلام می‌کنیم عُرضه این را داریم که معلم شایسه نظام جمهوری اسلامی را تربیت کنیم.

وی ادامه داد: با تمام ظرفیت ها و با تمام حداقل ها این مسیر را می رویم و در دهه های آتی و برای همیشه مشکل بی معلمی را حل خواهیم کرد. همچنین سفیران پردیسان استان ها اعلام می کنند که با تمام ظرفیت بهترین فرزندان را سمت حرفه معلمی بیاورند تا بعد از 207 سال یک نقطه مثبت در این کار ایجاد کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز